Annons

Betygsättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotoragge

Guest
Varför tenderar det att bli så att man betygsätter bilder efter hur snygg modellen är i kombination med hur lite hon har på sig här på fotosidan!!!Har märkt att så är fallet. Så fort en lättklädd varelse av det kvinliga könet uppenbarar sig på skärmen så öser man på med poäng. Ni som känner er träffade av detta borde tänka om och lära er se bilden och inte ligget i bilden....fattar ni!!!!!!
Hälsningar, Ragnar
 
Ska väl inte direkt påstå att jag håller med dig med tanke på dom senaste veckornas debatt om glamourfoto här på fotosidan. Jag är dessutom ganska säker på att ett inlägg som ditt i forumet knappast kommer ändra någons åsikter eller betygsättning.

Med mycket vänliga hälsningar
Anders
 
Knappast

Nej jag tror knappast det ändrar något alls här på fotosidan men jag ville med detta bara visa att så är fallet.Kul att se vika som känner sig träffade....
MVH/ Ragnar
 
hej,

Kan folk vänligen sluta posta trådar där man klagar på andra medlemmars bilder eller kommentarer?

(Jag kan inte säga att jag överhuvudtaget känner igen "Fotoragge"s klagomål. Tycker inte alls man kan se någon generell skillnad i bedömningen mellan modellbilder och andra bilder)
 
Betygsättning
Varför tenderar det att bli så att man betygsätter bilder efter hur snygg modellen är i kombination med hur lite hon har på sig här på fotosidan!!!Har märkt att så är fallet. Så fort en lättklädd varelse av det kvinliga könet uppenbarar sig på skärmen så öser man på med poäng. Ni som känner er träffade av detta borde tänka om och lära er se bilden och inte ligget i bilden....fattar ni!!!!!!
Hälsningar, Ragnar


vi är människor...
 
Jag håller med.. till viss del.

För att en bild ska vara "snygg" för mig så måste allt stämma. Ljus, skuggor, kontraster, färger, komposition.. ja ni vet.. allt det där som "gör" bilden.

Om bilden nu råkar vara ett porträtt av en tjej så måste även tjejen se bra ut för att "bilden" ska se bra ut. Så fungerar jag i alla fall, och jag tror inte att jag är ensam.

Rent tekniskt kan ju en bild alltid vara bra, men för att den ska bli sådär RIKTIGT bra så vill jag gärna att modellen ska vara snygg..
 
Kanske rätt

Hej på er.
Ja kanske det är så att tjejen måste vara snygg för att bilden skall bli perfekt. Det är kanske jag som har fel och i min enfald tror på bilden i sig skall göra jobbet.Vi är trots allt människor som dras till det vackra,eller hur?
Ville oxå med denna debatt få in åsikter i detta ämne och jag anser inte att detta är något påhopp.
Att skapa debatt skall vara provokativt, eller hur???
Bästa hälsningar, Ragnar
 
Re: Kanske rätt

Fotoragge skrev:
Hej på er.
Ja kanske det är så att tjejen måste vara snygg för att bilden skall bli perfekt. Det är kanske jag som har fel och i min enfald tror på bilden i sig skall göra jobbet.Vi är trots allt människor som dras till det vackra,eller hur?
Ville oxå med denna debatt få in åsikter i detta ämne och jag anser inte att detta är något påhopp.
Att skapa debatt skall vara provokativt, eller hur???
Bästa hälsningar, Ragnar

Vi dras inte till det vackra. Det är ett stort missförstånd. Det vi dras till är personlighet.

På 1970-talet lanserades en ny hudkräm, HTH tror jag den hette, med en reklamkampanj som blev mycket uppskattad. Modellen var en flicka med fräknar och hon uppfyllde inte skönhetsidealet. Dock hon utsrålade stor personlighet och självförtroende.

Fast skall jag sälja kläder så vill jag nog ha en modell som inte stjäl uppmärksamheten från kläderna. Det vill säga en opersonlig modell som har ett genomsnittligt utseende. Just en sådan
människa som forskarna kommit fram till att vi uppfattar som vacker.
 
Anders: Varför ser inte modellerna genomsnittliga ut i alla modablaskor då???
Varför är alla som kommer till final i alla sköhetstävlingar inte bara genomsnittliga med fräknor???? Babben larson har massor av personlighet men vinner knappast någon gunst hos modemakarna....
 
Tja, varför får många makrobilder på fjärilar högt betyg bara för att de som betygsätter vet hur svårt det är att ta bra, skarpa fjärilsbilder?

Sedan spelar det ingen roll hur snygg tjejen är.
Det som spelar roll är hur hon blir på bild.
Jag har sett ett antal kvinnliga modeller, både som assistent åt andra och som egen fotograf, och att en tjej är snygg är naturligtvis ingen nackdel, dock är det ingen garanti för bra bilder.
 
Fotoragge skrev:
Babben larson har massor av personlighet men vinner knappast någon gunst hos modemakarna....

Justg därför hon har personlighet. Hon har så stor personlighet att hon tar all uppmärksamhet från produkten.

Sedan ett tillägg. Forskarna talar om genomsnittligt utseende. Detta är som att säga att normalsvensken har 1,2 barn. De har tagit hundratals bilder och morfat dem på något sätt och sedan blir detta ett genomsnittligt utseende. Detta betyder att de flesta av oss inte liknar genomsnittet men att vi alla har någon likhet.
 
Tycker inte att detta är något direkt problem. Mig spelar det ingen roll om folk ger femmor i onödan. Däremot är det taskigt att ge ettor i onödan. Man skall spara på sånt som stjälper och slösa på sånt som hjälper. :)

Jag har lite svårt att förstå att man blir irriterad för att folk är snälla mot varandra...

Alla kommentarer och betyg är subjektiva, och kommer så alltid att förbli. Vi är ju människor.
 
Du har så rätt

Det du skriver är nog det vettigaste som har sagts i denna lilla debatt...hi hi hi. Jag
skrev medvetet provocerande för att få igång en diskussion och jag är jättenöjd med svaren från alla håll. Jag har aldrig givit lägre betyg än tre. Har jag tyckt det varit en dålig bild så vill jag inte såra vederbörande med nedsättande kommentarer eller låga poäng. Jag har däremot gett fyror och gett lite kritik samtidigt i positiv anda.
Ha det gott, Ragnar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.