Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg..

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Det händer ganska ofta att en bild får jättefina betyg och kommentarer, några femmor i betyg med kommentaren "åh vilken fin bild" ungefär. Sen kommer nån och ger en fyra eller en trea men med samma kommentar i stort sett!

Är det bara jag som reflekterar över detta och blir lite irriterad?

Nej, jag tycker att man ALLTID ska ge en utförlig motivering till det betyg man sätter. Oavsett vilket betyg man sätter. Och oavsett vilket betyg andra har satt.

Man bör väl ge motiverade kommentarer oavsett betyg.. Själv blir jag väldigt glad efter 10 kommentarer typ jättebra om det kommer in någon och ser brister och skriver ner en konstruktiv kommentar. Det är nog många gånger svårt att inte påverkas av tidigare kommentarer också. Givetvis är jag lika tacksam för beröm med;)
/Lotta

Jag har löst det numera så att jag betygsätter inte bilder utan "bara" ger en motivering.. Inte heller går det att betygsätta de bilder jag lägger upp, då jag anser att det är en rätt onödig förteelse. Men det finns säkert de som blir glada för höga betyg. Själv blir jag glad för all sorts kritik och funderingar kring bilden.

Mvh

Jeppe

Jo visst är man "skyldigt" att ge en motivering, men om man ger en femma så spelar det ingen större roll kanske, då är ju betyget i sig en motivering. Men det är ju inte en trea t ex.

Jo.. Men en femma... ja.. vad säger den?

Bilden är kanonfin.. varför och på vilket sätt?
Det säger den inte, alltså är det klart bättre med en kommentar över ett betyg.

För min del har alltid kommentarerna varit viktigare än betygen vad gäller att få. Vad gäller att ge så har jag tyckt det varit roligt att dela ut betyg också. Jag har liksom fått tänka till lite extra för att hitta det passande betyget...

Fast sanningen nu är att jag ändrat inställning till betyg. Ärligt talat gör de nog mer skada än nytta överlag. För min del skulle betygen lika gärna kunna slopas helt. Jag har dock inte slutat varken att ge eller ta betyg än eftersom funktionen finns men jag funderar på det.
/Lotta

Som gammal fotoklubbist kommer alltid frågan/påståendet att det går inte att tävla med bilder fram.
Det håller jag både med om och inte med om.

Att sätta betyg på en bild med en siffra är dock mycket svårt.
Att sedan betygsätta på fotosidan är i mitt tycke ännu svårare.
Betygsättningen är snedvriden med resultat att bilder ofta får alltför höga betyg, alltför många sätter en femma för att vara snälla.
Betygsfördelnigen är helt enkelt snedvriden.

Nej, skippa betyg och ge kommentarer enbart.
Fotografen har mer nytta av en kommentar som beskriver bildens budskap än en torr siffra.

hasse lundberg skrev:
Att sätta betyg på en bild med en siffra är dock mycket svårt.
Att sedan betygsätta på fotosidan är i mitt tycke ännu svårare.
Betygsättningen är snedvriden med resultat att bilder ofta får alltför höga betyg, alltför många sätter en femma för att vara snälla.
Betygsfördelnigen är helt enkelt snedvriden.

Nej, skippa betyg och ge kommentarer enbart.
Fotografen har mer nytta av en kommentar som beskriver bildens budskap än en torr siffra.

Håller med dig i detta. Att betygsätningen är snedvriden och att det ges mycket höga betyg... fast det är samtidigt ganska förståeligt eftersom betyg 1 och 2 ofta resulterar i påhopp och elaka diskussioner. Ska sluta både att ge och ta betyg f r o m nu. Det enda man går miste om är ju egentligen att få bilderna uppsökta via den sökfunktionen.
/Lotta

Problemet ligger inte i betygsättningen, det tycker jag är en kul plusgrej. Problem uppkommer (tycker jag i alla fall) när en del får för sig att betygen är VIKTIGA. Det är de inte... men jag gillar dem ändå.

Och visst kan man betygsätta en bild med 4:a fastän 10 pers har betygsatt med 5. Jag sätter tex bara en 5:a om jag riktigt känner i MAGEN att en bild är så kanonbra att den verkligen ger mig känslor. Då kan ju en bild vara superbra och teknisk perfekt, men den kanske inte ger just mig den där magkänslan. Eller så kanske jag får magkänslan men ändå tycker att det saknas lite av det tekniska (kanske att bilder är lite suddig eller överskarp eller vad osm helst). Men som sagt, betyg får man ju inte stirra sig blind på.

~Kriss~

Jag är inte så förtjust i betygen eftersom dom spelar på lite för fria grunder:

T.ex kan lättvindiga tekniska effekter och snygga brudar leda till höga betyg utan att bilderna i sig är bra. Svåra men lite 'tråkigare' bilder blir lidande.

Ett bra grundarbete och nyanser som kan ha arbetats fram på ett dia/neg dör bort när bilden efter scanning visas på skärm.

Betraktarna på Fotosidan är nog en mycket inhomogen skara jämfört med en fotoklubb.

För mig är det viktigare med vem som ger vilken kommentar.

OK. Den gemensamma betygsdefinitionen är utmärkt. Men fortfarande tolkar vi bilderna individuellt, med den känsla och det erfarenhetspaket vi har.

/
Staffan

Har denna diskussion uppkommit igen....

Det viktigaste och mest givande är kommentarer och diskussioner kring en bild.

Betyg kan aldrig ersätta kommentaren, men är en rolig grej utöver kommentaren som jag tycker är värd att behålla.

Om ni anser att betyget inte tillför något, tänk då på att en kommentar kan tillföra än mindre om den inte är för kort eller för innehållslöst skriven.

arleklint skrev:
...en kommentar kan tillföra än mindre om den är för kort eller för innehållslöst skriven.

Om betygen slopades tror jag att det möjligen skulle kunna leda till mer utvecklande kommentarer eftersom det utan betyg inte går att låta siffran tala.

Jag upplever det också som att det oftare är betygen än kommentarerna som orsakar irritation och onödiga diskussioner samt påhopp under bilder.

Valde nyligen bort att använda betyg själv men har tidigare varit av åsikten att betygen varit en kul grej. Senaste tiden har jag dock upplevt det som att de gör mer skada än nytta.
/Lotta

Vill man inte ha betyg kan man markera per bild att sådana ej skall kunna sättas.
(Naturligt är väl då att man inte heller går och sätter betyg på andras bilder, men det finns ingen sådan regel)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar