Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

betyg på kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad tror ni om att införa betyg på kommentarer som påverkar ett betyg på medlem, jämfört med att kunna sätta kommentarskvalitetsbetyg på medlem direkt.

Det är det enda tekniska sättet att komma åt dåliga kommentarer, som vi kan komma på.

Det skulle alltså innebära att man exempelvis skulle kunna välja att läsa kommentarer från de medlemmar som ger bäst kommentarer (enligt fotosidan.se:s medlemmars givna betyg).

Vad tycker ni?

Hmm... Beror mycket på hur detta skulle implementeras i praktiken, främst i vilket sammanhang man sätter betyget. Kan du utveckla planerna lite?

Idén är bra och ett fint initiativ. Frågan är dock hur det skulle fungera i praktiken. Och om det egentligen skulle ge någon effekt.

Men det kan ju inte skada att prova...

fotohälsningar
Terje

Nä....Jag tycker ju inte ens om betygsystemet vi har nu heller. Och hur går det då med okynnesbetygsättningen?
Enda vettiga sättet att ha koll på kommenterarerna är observanta medlemmar och kvicka admins.

Det där är en idé vi haft uppe förut; alltså något i stil med Amazons system för betyg-på-recension. För varje kommentar kan man ange om den "gav något" eller inte. Detta kan sedan på verka en kvalitetspoäng per medlem.

Alternativt kan man tänka sig att man kan sätta kvalitetspoäng direkt på en medlem. Det blir dock inte rättvisande om medlemmen förbättrar sitt sätt att kommentera - många gamla låga betyget kommer troligen stå kvar då.

Eller har ni andra kreativa idéer på hur man skall få lite mer kvalitet och substans i bildkommentarerna? Kvotera antalet kommentarer man kan lägga per vecka? Införa "städare" som kan hjälpa till att rensa det värsta? Eller inte göra något alls kanske?

Jag vet inte om ni tänkt på det men många forum använder sig av utvalda medlemmar som har fått moderatorstatus.
Det skulle lätta bördan för er men samtidigt öka ansvaret för några medlemmar som (förhoppningsvis) blir mer ansvarstagande.
Och då om moddarna inte sköter sig så blir de sparkade.

Jag vet inte riktigt om det går att tillämpa på samma sätt på bildkommentarer men det kan ju vara nåt att tänka på.

Tycker att ideerna är klart värda att prova. Allt för att hindra att F.S. blir ett ställe där smutskastning och personangrepp blir "tilllåtet".

Att kunna betygsätta en medlems kommentarer hade kanske kunnat fungera?

Kvalitetspoäng direkt på en medlem låter också som ett bra förslag.

I princip tycker jag att man får stå för det man skrivigt men ett alternativ för att få det lite mer rättvist är ju att man kan gå in och redigera sitt tidigare betyg på medlemen om han/hon bättrat sig.

Att betygsätta en medlem direkt verkar dåligt tycker jag. Det blir lätt att man betygsätter en personlighet.

Är mer postiv till att betygsätta kommenterandet, men ska man kunna göra det på kommentarer på allas bilder eller bara kommentarer till sina egna bilder?

Bara på egna bilder. Det är fotografen som är bäst skickad att bedöma kommentarens värde.

Andelen värdefulla kommentarer (i procent) skulle då bli en fingervisning om hur uppskattad kommentatorn är. Kan vara värt att pröva, funkar det inte så har vi iaf prövat.

Dock: undvik topplistor grundade på kommentarvärdering.

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
Vad tror ni om att införa betyg på kommentarer som påverkar ett betyg på medlem, jämfört med att kunna sätta kommentarskvalitetsbetyg på medlem direkt.

Det är det enda tekniska sättet att komma åt dåliga kommentarer, som vi kan komma på.

Det skulle alltså innebära att man exempelvis skulle kunna välja att läsa kommentarer från de medlemmar som ger bäst kommentarer (enligt fotosidan.se:s medlemmars givna betyg).

Vad tycker ni?
utmärkt förslag tycker jag! :) mvh/Kim

Vem säger att fotografen till bilden är seriös i sitt sätt att betygsätta de som kommenterat?

Som hämnd för lågt betyg på sin bild kan jag tänka mig att några fotografer väljer att själva utdela låga betyg till de som kommenterat. Vem vill då kritisera bilder och samtidigt riskera att hamna på "svarta listan" bland andra "kommentatorsoduglingar"?

Men visst - att testa för att ta reda på hur det faktiskt fungerar i praktiken är inte fel. Jag är dock tveksam till att vi uppnår önskad effekt.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att man i så fall plockade bort en viss procent av dem lägsta respektive högst satta betygen för att på något vis iallafall reducera hämnd- och vänskapsröstningar.

/JP

Idén verkar kanske lite komplicerad. Det bästa sättet att komma till rätta med dem som sysslar med "abuse", kränkningar och personangrepp är att vända sig direkt till dem och utdela gult kort och om de inte bättrar sig ett rött. Annars blir det lite som att man bygger sajten utifrån dem som missköter sig. Ett tyvärr alltför vanligt sätt att lösa problem.

Det som gör fotosidan unik och till en av de bästa "communities" är mångfalden såväl i bilder som kommentarer. Det bör man värna om.

Börjar man acceptera ( alt. försöka bygga system utifrån) "abusers", då är man inne på en väg som snart gör denna utmärkta satsning till en vanlig dussinsajt. Och då är det nog många som tappar intresset, inklusive undertecknad.

Jag instämmer för övrigt med Calle Slättengrens inlägg ("observanta medlemmar och kvicka admis")

Hälsn
Ulf

Fler betyg?? Jag har svårt för dem vi redan har... Å andra sidan har jag inget bättre förslag. Lindh föreslog en Amazonmodell à la meningslös/-full och det är väl den snyggaste lösningen. Man kanske kunde komplettera det med att man gömmer kommentarer som har uppnått en viss nivå av meningslöshet.

Alla system kan missbrukas men så länge flertalet av oss markerar att meningslösa kommentarer ogillas så tror jag inte att det är något problem.

Risken är ju att nästa steg blir att vi måste ha ytterligare ett betyg; Kvalitet på betygskvalitetsbedömning.

Sen är jag rädd för att betyget leder till att folk inte vågar ge konstruktiv men negativ kritik. Den nyttigaste sorten.

Skall något göras så tror jag i så fall mer på ett par dokumenterat mogna moderatorer som har som instruktioner att hålla en extremt låg profil och ta bort övertramp men inte ge sig in i smutskastningsdiskussionerna. Absolut inga adrenalinstinna maktlystna tonåringar som skapar pansarstämning, det skulle kunna förstöra fotosidan på en pisskvart.

Idén verkar kanske lite komplicerad. Det bästa sättet att komma till rätta med dem som sysslar med "abuse", kränkningar och personangrepp är att vända sig direkt till dem och utdela gult kort och om de inte bättrar sig ett rött. Annars blir det lite som att man bygger sajten utifrån dem som missköter sig. Ett tyvärr alltför vanligt sätt att lösa problem.

Håller med Ulf...!!

Med fler betyg kommer det bli jobbigt, folk kommer tröttna...

Är det någon som inte tycker om t ex. mej, jag har kanske gett kritik på flera av personens bilder, och den personen inte gillade det och svarar med att ge dåligt betyg på mina kommentarer. då kan ju det bli fel, eller?!
Och det gäller ju alla..

jimh skrev:
Risken är ju att nästa steg blir att vi måste ha ytterligare ett betyg; Kvalitet på betygskvalitetsbedömning.

Sen är jag rädd för att betyget leder till att folk inte vågar ge konstruktiv men negativ kritik. Den nyttigaste sorten.

Skall något göras så tror jag i så fall mer på ett par dokumenterat mogna moderatorer som har som instruktioner att hålla en extremt låg profil och ta bort övertramp men inte ge sig in i smutskastningsdiskussionerna. Absolut inga adrenalinstinna maktlystna tonåringar som skapar pansarstämning, det skulle kunna förstöra fotosidan på en pisskvart.

Instämmer med Jim!

Att ge medlemmarna "kvalitetspoäng" tycker jag däremot inte om. Jag tror att en sådan kvalitetsbedömning snarare skulle visa hur populär en medlem är än hur bra hans kommentarer är. På samma sätt tror jag visserligen också att betygen på de enskilda fotografierna här på fotosidan återspeglar fotografernas "popularitet" i lika hög grad som fotografiernas "kvalitét".

/ Fredrik

Uppdatering: Lite rörigt inlägg men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar.

jimh skrev:

Håller helt och hållet med Jim här, tror inte på att krångla till det med fler betyg. Rättrådiga moderatorer med viss tolerans i kombination med flitiga admins (som vi ju redan har, fjäsk fjäsk) tror jag är mycket bättre.

Får man ta steget fullt ut och föreslå Jim själv till sådan moderator?

//Bengt

Betyg otyg

Eftersom betygen rör upp så mycket känslor som avspeglar sig i kommentarerna så tror jag att just betygen är en tjuv i dramat. Ta bort dem och jag är säker på att fokus hamnar mer på bra kommentarerna. Inget rör upp känslor som siffror (och samtidigt är de verkligen torftiga som omdömen)

Om man verkligen vill kora bästa bilden så håller jag fast vid mitt förslag om bildtävling med cupregler.

Sedan tror jag också att sett till 'dåliga' kommentarer så är det ett problem att FS har en sådan bred målgrupp. Medlemmar som inte är vana att se en viss typ av bilder blir upprörda och reagerar kraftigt när de ser bilder som de uppfattar som stötande (utanför sitt eget intresseområde). Därför tror jag att det kan vara idé att skikta FS tydligare i intresseområden som t.ex. Dokumentär, Mode, Natur o.s.v. och för varje område ha en eller flera moderatorer som bl.a. håller koll på forum och kommentarer.

Kontentan blir, inte fler betyg men färre.

/Mille

Vad blir det härnäst?

Betyg på betygen på betygen på kommentarerna!?!?

Nä, jag tror inte på denna lösning.

Men, tyvärr har jag inget bättre att komma med själv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar