Petter Stahre
Avslutat medlemskap
Jag kommer investera i ett bra (förhoppningsvis) betraktningsljus och undrar om det är någon som har egen erfarenhet eller läst något vettigt kring följande frågeställning...
Jag vill ha en bordsmodell som klarar A3 (helst A3+) och funderar på exempelvis någon av följande:
Just Color Communicator 2 TNG (ca 19.500 kr exkl. moms)
Just Color Master 2 DI (ca 9.600 kr exkl. moms)
(Se http://www.ni.se/1.0.1.0/11/1/index.php?group=prod_prod_grp-s1/302 )
Det som jag tycker är den mest intressanta skillnaden mellan dem är att den dyrare versionen kommunicerar ljusintensiteten med datorn, för att dimmra ljuset till en nivå som ska stämma med skärmens inställning.
Hur det fungerar i verkligheten samt om det är en onödig lyx är min fråga. Jag har mätverktyg från Xrite (spektrofotometer) med möjlighet att mäta omgivningsljus, så manuellt skulle jag kunna fixa den biten.
Men då jag sitter i en öppen studio och arbetsplatsen påverkas av det ljus som är i studion (vilket i sin tur starkt varierar beroende på typ av fotouppdrag) vore det smidigt att ändra ljusinställningar på skärmen beroende på omgivningsljuset, och sedan halvautomatiskt få betraktningslådan att kalibrera om sig. (Jag är medveten om behovet av olika skärmprofiler beroende på skärmens ljusinställning.)
Att min arbetsplats påverkas av omgivningsljuset kan ju tala till fördel för den slutna "lådan" som därmed inte påverkas lika mycket, men frågan är om det verkligen är en praktisk faktor.
Någon med erfarenhet?
// mvh Petter
Jag vill ha en bordsmodell som klarar A3 (helst A3+) och funderar på exempelvis någon av följande:
Just Color Communicator 2 TNG (ca 19.500 kr exkl. moms)
Just Color Master 2 DI (ca 9.600 kr exkl. moms)
(Se http://www.ni.se/1.0.1.0/11/1/index.php?group=prod_prod_grp-s1/302 )
Det som jag tycker är den mest intressanta skillnaden mellan dem är att den dyrare versionen kommunicerar ljusintensiteten med datorn, för att dimmra ljuset till en nivå som ska stämma med skärmens inställning.
Hur det fungerar i verkligheten samt om det är en onödig lyx är min fråga. Jag har mätverktyg från Xrite (spektrofotometer) med möjlighet att mäta omgivningsljus, så manuellt skulle jag kunna fixa den biten.
Men då jag sitter i en öppen studio och arbetsplatsen påverkas av det ljus som är i studion (vilket i sin tur starkt varierar beroende på typ av fotouppdrag) vore det smidigt att ändra ljusinställningar på skärmen beroende på omgivningsljuset, och sedan halvautomatiskt få betraktningslådan att kalibrera om sig. (Jag är medveten om behovet av olika skärmprofiler beroende på skärmens ljusinställning.)
Att min arbetsplats påverkas av omgivningsljuset kan ju tala till fördel för den slutna "lådan" som därmed inte påverkas lika mycket, men frågan är om det verkligen är en praktisk faktor.
Någon med erfarenhet?
// mvh Petter