Annons

Bete?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag och min kompis ska ut i dalskogen snart och försöka få lite djur på bild. Vi har köpt ett riktigt skittält som vi ska ha som fotogömsle men vi funderar på vad man ska ha för bete.

Ska man lägga fram bete? Vad ska man lägga fram för bete för att locka fram exempelvis; rävar, rådjur osv.

Det enda vi har som mål är att få något fint djur på bild. Hur gör ni?

/Felix

Jag tror det heter åtel och inte bete=)

För tex rådjur och älg så duger äpplen bra. Det dröjer väl tyvärr till slutet av sommaren innan man kan få tag på några större kvantiteter (fall)frukt.

För räv, gissar jag något kadaver.

Om du söker på åtel i forumen så hittar du en hel del. Jag tror det finns en del bestämmelser kring åtling så det kanske är bäst att kolla upp.

Ja, för t ex havsörn krävs att köttet är kontrollbesiktigat av veterinär. Antar att detta gäller generellt för att inte föra över några konstiga sjukdomar till våra vilda djur.

Inte helt lätt. Däggdjur kräver mest.För att få bra bilder krävs att man lär sig terrängen ordentligt.Och senare återkommer till gömslet. Men som mansäger en ornitolog med det rätta intresset tar de bästa fågelbilderna.

Om jag inte fattat det fel så får spannmål och frukt användas som åtel men kött måste vara veterinärbesiktat. Endast kött från vilt får användas och det kräver särskilt tillstånd från länsstyrelsen.

Ta med en kompis som är jägare så kan ni nog få lite tipps på hur man spårar djur och hur man ser var djur är. Det är svårare än man tror när man är ny på skog och mark. Sen är det ju alltid bra att ha någon som kan skogen man är i, vilka djur som rör sig och var etc...

Chris

dJb skrev:
Om jag inte fattat det fel så får spannmål och frukt användas som åtel men kött måste vara veterinärbesiktat. Endast kött från vilt får användas och det kräver särskilt tillstånd från länsstyrelsen.

Men om man bara "flyttar" ett "roadkill" en bit ut i skogen från vägen och sen råkar vara kvar när det kommer en räv och sätter i sig det kan det väll inte vara olagligt? Man är ju tvärt om skyldig att flytta överkörda djur från vägen (något många tyvärr struntar i) om jag inte minns fel.

Greven

här finns den lag som reglerar vad man får utfodra djur med:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850295.HTM

paragraf 3:
I EG-förordningar som kompletteras av lagen finns bestämmelser om förbud mot att som foder använda djur, djurdelar eller varor som framställs av djur.
Därutöver gäller att sådana vilda djur som inte omfattas av EG- förordningarna får användas som foder endast om djuren har avlivats, slaktats upp och därefter veterinärbesiktigats.
Vad som sägs i andra stycket gäller också delar av sådana djur och fodermjöl eller annan vara som framställts av djuren eller delar av djuren. Lag (2003:1078).

Som jag tolkar det får man inte åtla med djur som inte är veterinärbesiktigat (helknäppt om det även gäller vilda djur enligt min uppfattning), nu är jag ingen lagexpert så fråga nån på länstyrelsen.
Jag har då alltid åtlat in kråkor med slaktrester från vilda djur utan att nån har klagat, fast ingen har väl sett mig heller :)
Om jag inte minns fel så får man heller inte åtla med kött när det är för varmt pga lukten...

Spannmål och grönsaker/frukt är det fritt fram att åtla med, fast det brukar inte gå så himla bra just nu då det redan finns gott om mat i skogen för djuren. Prova lite senare i höst eller ännu hellre i vinter, då kommer du garanterat att få dit rådjur om du lägger ut äpplen (fast fråga markägaren (jakträttsinnehavaren??) först, gäller vid all åtel)

Om man vill fota ungrävar är nyslagna ängar/gärden ett bra tips, de brukar vara ute pch jaga sork i kvällningen och då uppträda ganska oförsiktigt.
Ett ganska moget havre- eller rapsfält är bra om man vill ha tag på rådjur och älgar, fast det det tar ju nån månad till innan det händer förstås...

Annars är det generlla tipset som någon redan nämnt att ta med/fråga en jägare, vi brukar ha ganska bra koll på var djuren går

Generellt så kan man också säga att gryning och skymmning är bästa tidpunkten på dygnet att få se vilt.

Min erfarenhet är att det inte är speciellt svårt att få se lite mer "vanligt" vilt såsom älg, räv och rådjur i Dalarna. Kanten på ett hygge en bit från närmsta bebyggelse brukar ge resultat. Även i närheten av mindre vägar brukar man kunna se vilt.

Förra veckan när jag var i Älvdalen för lite fiske så såg jag dygnsgamla spår efter björn och en älg spanade in mig från skogsbrynet då jag var utvadad i Österdalälven.

Så se till att vara ute i naturen och ha kameran redo, man vet aldrig vad som tittar fram bakom en buske nära dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar