här finns den lag som reglerar vad man får utfodra djur med:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850295.HTM
paragraf 3:
I EG-förordningar som kompletteras av lagen finns bestämmelser om förbud mot att som foder använda djur, djurdelar eller varor som framställs av djur.
Därutöver gäller att sådana vilda djur som inte omfattas av EG- förordningarna får användas som foder endast om djuren har avlivats, slaktats upp och därefter veterinärbesiktigats.
Vad som sägs i andra stycket gäller också delar av sådana djur och fodermjöl eller annan vara som framställts av djuren eller delar av djuren. Lag (2003:1078).
Som jag tolkar det får man inte åtla med djur som inte är veterinärbesiktigat (helknäppt om det även gäller vilda djur enligt min uppfattning), nu är jag ingen lagexpert så fråga nån på länstyrelsen.
Jag har då alltid åtlat in kråkor med slaktrester från vilda djur utan att nån har klagat, fast ingen har väl sett mig heller
Om jag inte minns fel så får man heller inte åtla med kött när det är för varmt pga lukten...
Spannmål och grönsaker/frukt är det fritt fram att åtla med, fast det brukar inte gå så himla bra just nu då det redan finns gott om mat i skogen för djuren. Prova lite senare i höst eller ännu hellre i vinter, då kommer du garanterat att få dit rådjur om du lägger ut äpplen (fast fråga markägaren (jakträttsinnehavaren??) först, gäller vid all åtel)
Om man vill fota ungrävar är nyslagna ängar/gärden ett bra tips, de brukar vara ute pch jaga sork i kvällningen och då uppträda ganska oförsiktigt.
Ett ganska moget havre- eller rapsfält är bra om man vill ha tag på rådjur och älgar, fast det det tar ju nån månad till innan det händer förstås...
Annars är det generlla tipset som någon redan nämnt att ta med/fråga en jägare, vi brukar ha ganska bra koll på var djuren går