ANNONS
Annons

Betalt per bild.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Känns det ok att ta betalt per timme + per bild.

700:- / timme, då ingår allt. Riggning, resor (ca 40min restid) mm

600:- / bild inkl bildredigering

Vad säger ni om det?

Bilderna som säljs, ska kunna användas så många ggr köparen vill. Den köper upphovsrätten. Mitt namn kommer stå som fotograf, men den är inte min längre efter försäljning.....

De kan aldrig köpa UPPHOVSRÄTTEN, den är alltid din som skapare av verket (fotograf). Däremot kan de köpa en exklusiv användningsrätt av dig som innebär att du inte får sälja den till någon annan. Ev kan du även avtala om du går med på det att du inte får använda den i din verksamhet vilket jag inte skulle vilja gå med på.

Ska du sälja bilder med exklusiv användningsrätt så låter 600/bild väldigt billigt för en tidsbegränsad exklusiv rätt och ännu billigare om det skulle vara utan tidsbegränsning.

Om du kikar på Svenska Fotografers Förbunds "Vad kostar en bild" så finns bl a följande text i deras rekommenderade villkor.

Dokumentet finns här: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf

"EXKLUSIV ANVÄNDNING
Exklusiv användningsrätt innebär att fotografen inte har rätt att upplåta bilden till annan bildanvändare under den tid som upplåtelsen gäller. Vid uppdragsfotografering är en upplåtelse icke−exklusiv om inte annat uttryckligen överenskommits.

FOTOGRAFENS EGEN ANVÄNDNING
Fotografen har alltid rätt att använda bilderna i egen marknadsföring eller egna projekt såsom utställning eller bokproduktion om inte annat uttryckligen angivits för uppdraget."

Känns det ok att ta betalt per timme + per bild.

700:- / timme, då ingår allt. Riggning, resor (ca 40min restid) mm

600:- / bild inkl bildredigering

Vad säger ni om det?

Bilderna som säljs, ska kunna användas så många ggr köparen vill. Den köper upphovsrätten. Mitt namn kommer stå som fotograf, men den är inte min längre efter försäljning.....

Jag har lite svårt att tro att en köpare vill betala två gånger för ditt arbete.

Det är ganska vanligt att den som betalar timlön för ett uppdrag då får rätten att använda bilderna hur mycket de vill i sin verksamhet. Om de vill ha hela den ekonomiska upphovsrätten (dvs de får även sälja bilderna till andra och du har inte rätt att publicera/sälja dem) bör man förstås ta extra betalt för det.

Ge ut offert istället så ser kunden totalsumman. Det är den som är intressant.

/Stefan R. Nilsson

Jag har lite svårt att tro att en köpare vill betala två gånger för ditt arbete.

Det är ganska vanligt att den som betalar timlön för ett uppdrag då får rätten att använda bilderna hur mycket de vill i sin verksamhet. Om de vill ha hela den ekonomiska upphovsrätten (dvs de får även sälja bilderna till andra och du har inte rätt att publicera/sälja dem) bör man förstås ta extra betalt för det.

Det är väl upp till fotografen att ta betalt på ett "blandat" sätt. På så sätt kommer man runt långsamma fotograferingar pga dåligt fokus hos kunden eller att de inte vill ha så många bilder som sagts, och motsatsen, att det blir massor med bilder (och efterarbete).

Man sätter förstås priset därefter.

Hur menar du?

Det är väl upp till fotografen att ta betalt på ett "blandat" sätt. På så sätt kommer man runt långsamma fotograferingar pga dåligt fokus hos kunden eller att de inte vill ha så många bilder som sagts, och motsatsen, att det blir massor med bilder (och efterarbete).

Man sätter förstås priset därefter.

Om fotografen tar betalt per timme och per bild kommer man väl inte runt problemet med långsamma fotgraferingar!

Om fotografen tar betalt per timme och per bild kommer man väl inte runt problemet med långsamma fotgraferingar!

Jo, om kunden, som iSolen skrev, gör att det drar ut på tiden får du ju betalt/timme uppdraget tar. Sen får du du dessutom betalt/bild oavsett om kunden vil ha 1 eller 20 bilder. Därmed inte sagt om det är ett bra eller dåligt debiteringssättet men ett av flera möjliga.

Tvärtom

Jo, om kunden, som iSolen skrev, gör att det drar ut på tiden får du ju betalt/timme uppdraget tar. Sen får du du dessutom betalt/bild oavsett om kunden vil ha 1 eller 20 bilder. Därmed inte sagt om det är ett bra eller dåligt debiteringssättet men ett av flera möjliga.

Jaha, han menar så! Jag såg det ur kundens perspektiv. Mao kanske inte så fördelaktigt och därmed färre kunder. Varje mynt har två sidor.

En stilla undran är att man undrar lite hur många av de massa trådar om prissättning av bilder/fotojobb som nånsin säljer bilder?

Självklart finns det de som lyckas! Men står de i paritet med antalet "Vad ska jag ta betalt?"-trådarna?

(Och det var vare sig avundsjuka eller riktat enbart till TS utan en generell undran map ytterligare en tråd....)

En stilla undran är att man undrar lite hur många av de massa trådar om prissättning av bilder/fotojobb som nånsin säljer bilder?

Självklart finns det de som lyckas! Men står de i paritet med antalet "Vad ska jag ta betalt?"-trådarna?

(Och det var vare sig avundsjuka eller riktat enbart till TS utan en generell undran map ytterligare en tråd....)
Jag förutsätter att folk är seriös i sina frågor. Sedan kanske vissa har ambitionen med aldrig säljer, men vad spelar det för roll. Att delta i en tråd är ju frivilligt.

Jaha, han menar så! Jag såg det ur kundens perspektiv. Mao kanske inte så fördelaktigt och därmed färre kunder. Varje mynt har två sidor.

Inte så fördelaktigt? Hur menar du? Poängen är att då slösar inte kunden med tiden utan är fokuserad, mer effektiv. Kanske tom planerar det som ska göras :)

Jag förutsätter att folk är seriös i sina frågor. Sedan kanske vissa har ambitionen med aldrig säljer, men vad spelar det för roll. Att delta i en tråd är ju frivilligt.

Visst är det så och det var därför jag iaf försökte förtydliga att mitt svar inte var riktat just till TS.
Seriösheten betvivlas då det borde gå ganska lätt att titta i nån annan tråd (det är ju inte direkt brist på dem)?

Min fråga var snarare att det kommer en "Vad ska jag ta betalt" tråd typ varannan dag och om det verkligen står i paritet med antalet (hobby-)fotografer som får sålt bilder?

Själv tog jag ett ytterst blygsamt belopp (och i vissa fall inget alls) på tiden jag (försökte) sälja bilder eftersom jag snarare trodde att spridningen kunde vara fördelaktigare än priset. Men det där är längesen nu... :)

Visst är det så och det var därför jag iaf försökte förtydliga att mitt svar inte var riktat just till TS.
Seriösheten betvivlas då det borde gå ganska lätt att titta i nån annan tråd (det är ju inte direkt brist på dem)?

Min fråga var snarare att det kommer en "Vad ska jag ta betalt" tråd typ varannan dag och om det verkligen står i paritet med antalet (hobby-)fotografer som får sålt bilder?

Själv tog jag ett ytterst blygsamt belopp (och i vissa fall inget alls) på tiden jag (försökte) sälja bilder eftersom jag snarare trodde att spridningen kunde vara fördelaktigare än priset. Men det där är längesen nu... :)

Hur gick det då? Var reklamvärdet värt pengarna du inte tog in?

Hur gick det då? Var reklamvärdet värt pengarna du inte tog in?

Bra fråga! Jag fotade en del roadracing och de "riktiga" förarna (som ändå inte hade köpt några foton) fick bilderna som hamnade på deras personliga RR-sidor med villkor om mitt namn och länk till min sida. Tanken här var ju att det var nån slags reklam.

Om det sen funkade eller ej vet jag inte. Min approach var ju att det var bättre att sälja många bilder till lägre pris än tvärtom huruvida jag sålde mer än de andra fotograferna vet jag helt ärligt inte. Lite stålars drog jag in men det var ju inte så man blev rik direkt... :) Inte heller vet jag om de "riktiga" RR-förarnas hemsidor bidrog överhuvudtaget. (Men det var fortf lite kul att se ens bilder där :) )

Sen dog hela RR-intresset ut och att sälja fågelbilder har jag inte ens börjat drömma om... :)

Att inte söka i form innan man postar en fråga är ju en klassiker. Samma hittar du ju i alla delar av fotosidans forum.

Åter till huvudämnet
Sedan är ju enligt mig inte prisfrågan den avgörande om man stadigvarande skall kunna sälja bilder, tyvärr inte heller skicklighet. Man måste hitta kanaler att sälja bilderna och hitta vilken typ av bilder som fungerar.

När man kommer i gång och säljer mer yrkesverksamt så fungerar BLFs och SFFs listor bra i det flesta fall om man jobbar mot lite större kunder och inte privatpersoner etc. Jobbar man mot tidningar så hänvisar de ofta till avtalet mellan Almega och BLF.

Att låna ut bilder eller sälja billigt som reklam har jag märkt ger lite eller inget.

Det är väl upp till fotografen att ta betalt på ett "blandat" sätt.

Om man inte vill ha några kunder kan man förstås ha vilka villkor man vill. Är man intresserad av att sälja kanske man ska ta betalt på ett sätt som kunderna tycker är rimligt.

För övrigt är kanske Stefans förslag om att offertera en totalsumma kanske det bästa och enklaste.

Om man inte vill ha några kunder kan man förstås ha vilka villkor man vill. Är man intresserad av att sälja kanske man ska ta betalt på ett sätt som kunderna tycker är rimligt.

För övrigt är kanske Stefans förslag om att offertera en totalsumma kanske det bästa och enklaste.

Om du tycker priset ör för högt går det ju att sänka.

Jag har i varje fall lyckats sälja bilder :O)

Tjohoooooo!!

Ja, så glad är jag. Såklart.
Jag har inte bara fått en kund utan 2! Dem enda jag har varit i kontakt med. Så jag är ganska nöjd kan jag säga. 2 av 2 liksom. Måste ju vara lite kaxig, just nu i varje fall......
Både företagen kommer regelbundet behöva bilder till sin marknadsföring.

:O)

Tjohoooooo!!

Ja, så glad är jag. Såklart.
Jag har inte bara fått en kund utan 2! Dem enda jag har varit i kontakt med. Så jag är ganska nöjd kan jag säga. 2 av 2 liksom. Måste ju vara lite kaxig, just nu i varje fall......
Både företagen kommer regelbundet behöva bilder till sin marknadsföring.

:O)

Kul! Grattis! Känslan att ha knutit en ny kund som troligen kommer att bli mycket givande (ibland inte bara ekonomiskt) är grym!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar