ANNONS
Annons

Betalt för skivomslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Först får jag väl säga tack till alla konstruktiva förslag som dök upp i denna tråd.

Nu till frågan. Jag skall som sagt ta bilder till ett skivomslag. De som spelar i bandet är kompisar, även om jag inte känner mer än en av dem spcielt väl.

Vad är rimligt att ta betalt?

Givetvis skall jag ha betalt för materialkostnader såsom batterier, film och framkallning. Men utöver det? Dessutom kommer det kanske att användas fler än en bild. I och med att det skall vara bilder i det som på engelska kallas booklet, altså omslaget/häftet med låttexterna, som ligger i skivfodralet.

Till att börja med skall skiva tryckas i 5.000 ex.

Vad hade ett profs tagit betalt?
Vad hade jag kunna begärt om det inte var mina kompisar?

Tacksam för svar.

//Pontus

Den finns inte på nätet.
Du kan beställa den via www.sfoto.se

Kostar cirka 120+moms (har jag för mig)

Observera att priserna som pixebild anger är exklusive moms och gäller för redan tagna arkivbilder (om man skall vara petig)

"redan tagna arkivbilder"

Så det priserna anger är egentligen vad man som fotograf skall ha betalt för att de (bandet) får trycka omslag/fram & bak-sida med mina bilder i en upplaga om 5.000.

Skall man då också ta betalt, utöver "publiceringskostnaden", för jobbet med att ta de nya bilderna?
Vad är rimligt/normalt i så fall?
Per timme, eller ett fast pris för ett jobb?
Hur brukar ni göra?

Jag skulle föreslå att du går på arkivpriserna.

Annars skall du väl ta mellan 750-1200 per timme (beror på smärtgränsen för ett litet band) och lägga till för publiceringsrätten.

Personligen tror jag inte att ett litet halvkompisband som skall göra en liten utgåva vill betala cirka 7500 kronor plus material till en oetablerad(?) fotograf för 5000 skivor. Eller?

Tala om för dem vad prislistan säger och se hur de reagerar.

För sådana här jobb gäller för mig alltid fast pris. Med reservationer för ändrad upplaga eller försvårande fotograferingssituationer.

Nä. det är nog väl saftigtigt för dem. Etablerad är jag inte heller. Möjligtvis för dem, i och med att jag tagit en del andra bilder för dem.

"750-1200 per timme" Är det som företagare som skickar faktura, betalar in egna soc.avgifter, moms, skatt etc. ?

Tack för allt info i alla fall.

//Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar