Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt för modellfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har precis fått min dröm i uppfyllelse och startat min egen fotoverksamhet, jag kommer att fota det mesta inom porträtt, fashion, glamour, modellbilder i övrig, kommer inrikta mig på dom som vill tex utöka sin modellportfolio eller bara ha snyggare profilbilder osv, men kommer även att fota tex familjeporträtt och har även fått förfrågan om produktbilder, men nu till den stora frågan, hur räknar man ut vad man skall ta ut för bilderna? Brukar man ta betalt per bild eller per timme, har funderat en del och hade en idé om typ 1500kr+moms för en fotosession och modellen väljer ut 10 stycken som hon är nöjd med och får dessa 10 retuscherade, vad tror ni? sedan hur man gör med typ produktbilder osv har jag inte en aning om, nu är det ju i första hand privatpersoner och inte företag jag inriktar mig på, där kan man ju ta ut en helt annan summa.

Gå in på Goggle och sök på modellfoto så hittar du fotografer med prislista.

Hur kommer du att göra med sminkning etc.

Gå in på Goggle och sök på modellfoto så hittar du fotografer med prislista.

Hur kommer du att göra med sminkning etc.

Har tillgång till makeupartist, så hade väl tänkt erbjuda sminkning om modellen önskar.
Jo jag har sett vad en del andra tar, men som du sa så är jag ju ny på fronten så man får väl tänka på det också, men sa en kompis som är fotograf att man ska inte lägga sig för lågt i början heller för det är svårt att höjja priset sedan i efterhand

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar