Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt för ID-foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Har fått "äran" att plåta besättningen på ett fartyg där jag jobbar.
Bilderna följer vägverkets normer för körkort, alltså 3,5x4,5 cm utskriftsstorlek.
Har tagit bilderna och redigerat dom under ledig tid ombord och det blir, totalt, ungefär 100 st.
Tänkte ta "betalt" i övertid.
Vad är skälig betalning för foto, bildredigering och katalogisering på bränd CD-rom?
Det går bra att få svaret i pengar så kan jag räkna om till timmar!
Har inte en susning om vad detta kan vara värt för arbetsgivaren???!!!

Tack på förhand!

//JJ

JJ. skrev:
Har fått "äran" att plåta besättningen på ett fartyg där jag jobbar.
Bilderna följer vägverkets normer för körkort, alltså 3,5x4,5 cm utskriftsstorlek.
Har tagit bilderna och redigerat dom under ledig tid ombord och det blir, totalt, ungefär 100 st.
Tänkte ta "betalt" i övertid.
Vad är skälig betalning för foto, bildredigering och katalogisering på bränd CD-rom?
Det går bra att få svaret i pengar så kan jag räkna om till timmar!
Har inte en susning om vad detta kan vara värt för arbetsgivaren???!!!

Tack på förhand!

//JJ
Fotohandlarn tar cirka 90 till 120:- spänn eller kanske mer för fyra bilder, så kanske 50:- spänn per styck är väl skäligt. Då du inte verkar leva på foto som yrke, eller?
Ilkka

>>Ilkka

Nope, jag jobbar som sjöman.
Tänkte bara att jag inte skulle ta ut för många övertidstimmar för bilderna.
Vilket definitivt inte varkar vara fallet!:)
Har hittills tagit ut ca: 8 tim. för 50 bilder.
Det blir ung. 17:-/bild.
Jisses vad billig jag är!*s*

>>Per
Som sagt...17 spänn/bild är väl inte att "ta i" då?:)
Det tog ungefär 8 timmar att plåta och att bildbehandla bilderna.

Re: Re: Betalt för ID-foto?

Finland skrev:
Fotohandlarn tar cirka 90 till 120:- spänn eller kanske mer för fyra bilder, så kanske 50:- spänn per styck är väl skäligt. Då du inte verkar leva på foto som yrke, eller?
Ilkka
I Sverige börjar priserna på passfoto vid 150 kr såvida man inte tar dom i en automat.

JJ. skrev:
Som sagt...17 spänn/bild är väl inte att "ta i" då?:)
Det tog ungefär 8 timmar att plåta och att bildbehandla bilderna.
Om resultatet blir bra ska du inte vara för billig. Det är det bara du som förlorar på. Din arbetsgivare får ju bilderna väldigt billigt ändå. Du ska ju inte skänka bort ditt jobb och kompetens.

Tja, nu är jag ju bara en glad amatör, men...
Du har rätt i vad du säger.
Jag besitter ett visst kunnande i PS iaf.
Alternativet till mina bilder är att en av styrmännen plåtar med sin pocketdigitalare.
Nåja, jag får se om jag saltar räkningen sen?!:)

Tack för svaren!

Jonas: Hur mycket pengar du kan få för bilderna ska ses som en barometer på hur duktig du är. Alla tycker bilderna är bra ända tills det är dags att betala. Det är då man verkligen får veta vad folk tycker. Hur mycket du ska ta betalt har med hur seriöst du ser på ditt fotograferande.

Allt för många företag har dåliga presentationsbilder av sin personal. Ofta är det någon chef som har sprungit till närmaste varuhus och köpt en digitalkamera. Försäljaren har sagt att bilderna blir proffsigt bra. Tyvärr är det inte så.

Du ska jämföra ditt jobb med en proffesionell fotograf när du pratar pengar med din arbetsgivare. 17 kr är en tiondel av vad arbetsgivaren hade betalt i vanliga fall.

Jag hajjar!

Min tanke är att inte ta så mycket betalt, dels för att bilderna blivit tagna även utan min hjälp.
(Nu blir dom dessutom kvalitativt ganska bra och jag har kul undertiden!)
Dels för att jag kan dra moralisk och psykoligisk nytta av mitt låga pris i framtiden.
Och kanske även ekonomisk nytta om företaget vill ha bilder till annat än ID-kortsbilder.
Ser detta som ett "smakprov" för ev. framtida plåtningar!
Och även som ren träning för mig, både på porträttbilder och redigering.

Men, dum är jag inte!*ler försäkrande*
Jag tjänar säkert på detta i längden!:)

Re: Re: Re: Betalt för ID-foto?

PerFogelberg skrev:
I Sverige börjar priserna på passfoto vid 150 kr såvida man inte tar dom i en automat.

Vår affär ligger i sverige vi tar 139:- (höjde från 129:- för någon vecka sen!)

Men det är ju en liten håla i småland så kanske inte räknas till sverige (ironi)

Mvh /Thomas

Re: Re: Re: Re: Betalt för ID-foto?

Langsor skrev:
Vår affär ligger i sverige vi tar 139:- (höjde från 129:- för någon vecka sen!)

Men det är ju en liten håla i småland så kanske inte räknas till sverige (ironi)

Mvh /Thomas
Hur många konkurrenter har ni i närheten? Varför inte ta 199 kr?

Om du gör saker på jobbet för jobbet så är det väl arbetstid.
Jag skulle sätta upp så mycket tid som det tog.

Re: Re: Re: Betalt för ID-foto?

PerFogelberg skrev:

Låter väldigt dyrt tycker jag. Fotoquick tar 119:- för fyra passbilder. Själv betalade jag 50:- för mina passbilder hos en fotograf men då var det erbjudande. Kommer inte ihåg om det var nersatt från 75:- eller 100:-. Inga 150:- åtminstone.

Det är i centrala Gävle så konkurrenter borde det finnas.

Re: Re: Re: Re: Betalt för ID-foto?

Jocke skrev:
Låter väldigt dyrt tycker jag. Fotoquick tar 119:- för fyra passbilder. Själv betalade jag 50:- för mina passbilder hos en fotograf men då var det erbjudande. Kommer inte ihåg om det var nersatt från 75:- eller 100:-. Inga 150:- åtminstone.

Det är i centrala Gävle så konkurrenter borde det finnas.
Jag kanske får begränsa mig och säga att priset gäller i Stockholm.

Daniel Ahlin skrev:
Om du gör saker på jobbet för jobbet så är det väl arbetstid.
Jag skulle sätta upp så mycket tid som det tog.

Alltså: När jag är ombord så jobbar jag ju inte 24 tim/dygn.
Schemat är på 10,6 tim/dygn resten är jag ledig.
Om jag blir tvungen att jobba utöver schemat blir det övertid.
Men, som du säger, så skrev jag upp antalet timmar det tog. Inte mer!

Re: Re: Re: Re: Re: Betalt för ID-foto?

PerFogelberg skrev:
Hur många konkurrenter har ni i närheten? Varför inte ta 199 kr?

vi har en konkurent som ligger 500m bort men han har samma pris sen har vi en automat i konsumaffären!!

Trodde nog det va i stockholm du menade per men man måste ju få va lite ironisk! har hört om priserna i storstäderna oxå!

JJ. skrev:
Alltså: När jag är ombord så jobbar jag ju inte 24 tim/dygn.
Schemat är på 10,6 tim/dygn resten är jag ledig.
Om jag blir tvungen att jobba utöver schemat blir det övertid.
Men, som du säger, så skrev jag upp antalet timmar det tog. Inte mer!

Jag menade att du inte skulle skriva upp mindre tid. Om någon skulle be mig måla en vägg på jobbet så skulle jag ta betalt enligt min timlön genom att skriva upp tiden inte räkna om det till en målares lön oavsätt om jag tjänar mer eller mindre än en målare eller för den delen gör ett långsammare jobb än en yrkesmann.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar