Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt för Arkivbilder och avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska sätta ihop en offert på ca 20 bilder, högupplösta bilder till ett stort företag. Bilderna skall användas i en broschyr.

Jag har BLF:s prislista men den har några år på nacken (2006). Är det stor skillnad på upplagorna så att jag behöver köpa den senaste? Är det bara priserna som är skillnad så räcker det väl att lägga på några procent på priset. Om jag behöver köpa den senaste upplagan, kan man få den på PDF då, det är nämligen väldigt bråttom, behöver sätta ihop en offert till måndag.

De vill även ha ett pris för fri användning. Är det tre gånger priset som gäller då eller?

Jag har inte skrivit avtal på arkivbilder förut, finns det någon som har en bra mall jag kan använda? Det finns även en "Licensavtal för användning av bild" i BLF:s prislista är det den jag ska använda?

Är det någon som har en bra offertmall när det gäller arkivbilder?

Tack på förhand!
Bee

Tack, jag blir lite konfunderad för exvis står där att en halvsidesbild i en broschyr kostar 3.100 kr för en upplaga av 10.000.

Sedan står det de att royaltyfri bild kostar lika mycket och då får de använda bilden hur många gånger som helst och i de media de vill:

ROYALTYFRIA BILDER - VILLKOR AD FRI AN VÄNDNING UNDER 1 ÅR
1 MB (räcker till webb, 72 dpi) 1 100
10 MB (räcker till A5, 300 dpi) 3 100
30 MB (räcker till A4, 300 dpi) 4 100
50 MB (räcker till A3, 300 dpi) 5 000

Jag hänger inte riktigt med. Kan någon förklara så blir jag glad ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar