ANNONS
Annons

Betalnings-hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har 2st frågor....eller ahh ganska många faktiskt gällande försäljning av en bild.

Det är så att jag har blivit kontaktad av ett riktigt stort sportföretag, och jag vet ej än riktigt vad de vill använda bilden till..Men om det nu skulle vara så att de vill använda den till reklam = plansher elr. liknande, vad/hur skall man då ta betalt? Nu pratar jag om ett riktigt stort och "rikt" företag.

Hur skall man ta betalt som privatperson?

Snälla hjälp mig idag, skall prata med dom imorgon!

Mvh Kim

Gör klart för dig, hur mycket du behöver och tredubbla - eller möjligen fyrdubbla - det beloppet.
Får du det, så är det 'BINGO' - eller hur..?
Men se till vad du medger, att de skall använda bilden till. Om det skulle vara flera användningar, multiplicera priset...
Så skulle jag göra.
Men mig har ingen frågat.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

LIMIT skrev:
Hejsan! Hur skall man ta betalt som privatperson?
Ring Skatteverket och fråga hur mycket man får ta hem som inkomst av hobbyverksamhet utan beskattning. Om du får mera för bilden, uppge ditt p-nr för köparen, så får dom betala dig som avlöning och betala dina löneskatter mm. Vilket väl innebär ett lägre pris för bilden..? :=(
Such is life.
YoursTruly,

Tack!

Låter bra ! Men jag vet ju inte vad jag KAN ta! :O blir oroig att jag tillochmed startar för högt. något tips på pris? Bilden är tagen i Globen 2007 - Smfinalen i innebandy.

Tack på förhand!

Hej Kim --
Det är ju jättesvårt att säga, vad du ska begära, om man inte vet vad det är för bild, vilket företag det gäller, vad de skall använda den till, mm mm

Förslag: Börja med att fråga vad de skall göra med bilden. Och begär ett rakt och tydligt svar.
En publicering en enstaka gång i en annons är ju mindre värd än en bild i tex en katalog eller broschyr eller affisch.
Sen kan du väl påpeka, att eftersom du är en fotograf under utbildning, så vill du inte 'dumpa' marknaden för proffsen. Utan du vill ha åtminstone hälften av vad de skulle begära - se prislistan (sök inlägg)
Summa summarum - ta i ordentligt. Sikta mot stjärnorna så träffar du trätopparna. Missar du denna gång, så får du veta var du ska sikta nästa gång. Lycka till...
YoursTruly,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar