Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning till amatörmodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Hej
Det är säkert många som liksom jag då och då använder amatörmodeller i plåtandet.
Är lite nyfiken på hur ni betalar dom. Frågan gäller alltså rena amatörer, privatpersoner som inte är anslutna till någon agentur.

Själv betalar jag 900:- för ett uppdrag samt 300:- per såld bild.

Väldigt många kör nog TFP tror jag, Det finns ju ganska gott om dom men sen kan det ju bero lite på vad man har för krav, hur lång resväg modellen har.

fast är det tänkt att sälja bilderna som du skriver blir det väl lite annat iofs.

"TFP" ???
I samtliga fall då jag använder amatörer är bilderna till för att publiceras inom reklamsammanhang och modellerna får skriva på modellrelease. Var mest ute efter att se prisbilden hos andra fotografer i samma situation.
Har idag varit ute med fyra damer i åldern 10 till 48 och plåtat från båt. Lunch, läsk, bull och glasskontot var inte att leka med!
Ingen annan som använder amatörer för reklamplåtning???

Mat och fika. Oftast 3 A4 förstoringar till deras personliga portfolios samt ett antal bilder digitalt så att de kan använda dem på t.ex. Modellbilder och Facebook.
Alltid modellrelease

"TFP" ???
I samtliga fall då jag använder amatörer är bilderna till för att publiceras inom reklamsammanhang och modellerna får skriva på modellrelease. Var mest ute efter att se prisbilden hos andra fotografer i samma situation.
Har idag varit ute med fyra damer i åldern 10 till 48 och plåtat från båt. Lunch, läsk, bull och glasskontot var inte att leka med!
Ingen annan som använder amatörer för reklamplåtning???

TFP=time for print, dom får i utbyte tex redigerade bilder till portfolio eller liknande.

Är väl mest i andra sammanhang kanske än när du ska sälja reklam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar