Annons

Betalning till AC-Foto i tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)

Westerberg

Aktiv medlem
Jag kommer allt närmare och närmare mitt mål och jag har börjat förbereda mig på att beställa från AC-Foto.

Frågor:

1a. Det står på AC-Fotos hemsida att dom skickar med postförskott till sverige. Har någon prövat detta?

1b. AC-Foto vill ju ha sina pengar i EURO, hur blir det då med växling mellan valutor när man kör postförskott?

1c. Kommer jag behöva betala med EURO eller SEK när jag hämtar ut paketet?



2a. Kan jag betala med bankkort?

2b. Om ja, hur mycket skulle det i så fall kosta att växla valuta?

3c. Och hur går jag till väga med att betala med ett bankkort?
 
1a. Japp.. fungerar utmärkt.. Posten Sverige tar dock ut en administrativ kostnad på...mummel... 125:- ???

1b. När du kommer till posten så räknas beloppet om enligt postens dagskurs på €.

1c. SEK, posten tar (mig verterligen) inte euro iadg.

2a. Nej, jag tror inte de har den ervicen på AC-foto, men det kan ha ändrats, möjligen kan man via ett telefonsamtal få dem att debitera ditt bankkort (Visa etc.)

2b enligt bankens dagskurs

3c..?? (Var tog 3a och 3b vägen?? ;))
se 2a
 
Tack för svaret!

Tar posten ut någon avgift för att växla till EURO eller ingår det i postförskottet? Procentkostnad eller liknande i så fall?

Jeppe skrev:
3c..?? (Var tog 3a och 3b vägen?? ;))
Här har vi inte tid med sånt tjaffs! Snabba ryck som gäller! :-D
 
Om man köper fråm Tyskland så brukar firman vilja att man över för pengar via sin bank till deras bankkonto. Postförskott brukar bara gälla inom Tyskland.
Det är mycket enkelt, du går bara in till din bank och fyller i ett formulär. Du behöver namn och adress till deras bank, kontonummer och bankens SWIFT-kod. Jag tror det kostar 100kr.

Hoppas det går bra, på det ena eller andra sättet!
 
hanspahlen skrev:
Postförskott brukar bara gälla inom Tyskland.

AC-Foto skickar faktiskt ut sina grejjer till ett helt gäng länder mot postförskott! Jag trodde själv inte att dom gjorde det, men det står i deras FAQ. :)

Characterisitics for delivery to foreign countries

By cash on delivery to foreign countries the postal service of the respective country requests a fee. Unfortunately we have no influence on this fee. Additionally that this fee can be changed by the postal service without our knowledge.

[...]

Sweden -> £10,41
 
Nytt för mig, men verkar ju bra. Posten har ett bra info-nummer om du vill veta hur de hanterar ovanliga tjänster. Det är nog ingen idé att fråga tanterna på min konsum-post, hehe... ;)

PS men är dom så billiga? Kollade just på ett Nikkor AF 28/2.8... Jag köpte det nytt på Scandinavian Photo för 1995kr, och AC-Foto vill ha hela 319 Euro.
Men det kanske skiljer på olika prylar.
 
Senast ändrad:
Westerberg skrev:
AC-Foto skickar faktiskt ut sina grejjer till ett helt gäng länder mot postförskott! Jag trodde själv inte att dom gjorde det, men det står i deras FAQ. :)

Jag har köpt därifrån. Kom ihåg att förutom deras frakt, så tillkommen 125:- här hemma. Jag köpte ett 50/1.8 till Canon där när dom inte fanns hemma. 99Euro. Billigt, men hela 45 Euro blev det tillslut i frakt med postförskott.

Mvh Stefan
 
hanspahlen skrev:
Om man köper fråm Tyskland så brukar firman vilja att man över för pengar via sin bank till deras bankkonto. Postförskott brukar bara gälla inom Tyskland.
Det är mycket enkelt, du går bara in till din bank och fyller i ett formulär. Du behöver namn och adress till deras bank, kontonummer och bankens SWIFT-kod. Jag tror det kostar 100kr.

Hoppas det går bra, på det ena eller andra sättet!

Du behöver inte ens gå in på banken och det kostar bara 10 :-. I varje fall om du har Föreningssparbanken. Du kan sitta vid datorn och göra denna banköverföring om du har AC-Fotos IBAN-nummer (Företagets identitetsnummer för banköverföringar) samt bankens adress som BIC (AC-fotos bank). Det är inga problem att få dessa nummer från företaget om de accepterar denna typ av betalning och det måste de, såvitt jag vet, efter ett EU-direktiv som trädde i kraft fr.om förra året och som föranleddes av krav på att underlätta och förbilliga privat handel mellan EU-länder. Rätta mig om jag har fel?
 
Banköverföringsbetalning måste vara det absolut billigaste sättet att betala inom EU. Kostar endast 10:- extra. Sedan skickar företaget grejorna och du betalar endast frakt och de expeditionskostnadet företaget tillämpar. Inget extra här i Sverige alltså annat än de 10 kronorna som din bank tar för överföringen.
 
Okej, nu är jag på gång att beställa på riktigt! :-D

Har lagt ordern och valde att betala i förväg (220kr) istället för postförskott (390kr+120kr?!).

Jag har fått alla kontonummer och det, men hur/vad ska jag göra för att dom ska veta att det är jag som betalar in pengarna för min order och inte någon annans? Ska jag plita ner min adress eller nåt ordernummer eller hur gör jag?
 
Ordernummer (om sådant finnes) eller adress är ingen dum idé att ange på överföringen.. Brukar finnas ett speciellt fält för detta hos din internetbank (meddelande till betalningsmottagare)
 
Skulle det vara så att du har Skandiabanken kostar en utlandsbetalning 0:- Det tar dock ett par dagar men det är väl samma för alla banker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.