Annons

Betalning för mina digitala foton till en plansch?

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag fick ett uppdrag att göra en plansch till en julshow och det visade sig att jag även var tvungen att ta kort på de som skulle vara med på planschen. Det gjorde jag. En del bilder blev bra och andra mindre bra. Upplösningen på bilderna är 2048 x 1536. Uppdraget fick jag av en gammal kompis och jag la ner en hel del timmar på att söka efter andra passande bilder till planschen plus göra retusch på porträtten som skulle in i planschen. Nu har uppdragsgivaren till min kompis sagt att de själva vill göra planschen. Mitt jobb dög tydligen inte (gjort på min kompis ideer). Nu vill de ändå använda de foton som jag har tagit. Jag vill ju inte ge bort bilderna till dem gratis, men är rädd för att min kompis kommer lite i kläm. Jag skulle inte få mycket betalt, utan var lovad 4 gratisbiljetter till showen à 180 kr/st plus något mer (jag vet jättelulligt). Tycker ni att om jag begär 200 kr per använd bild är för mycket? Eller ska jag strunta i att kräva något för bilderna???

Alltid svårt med prissättning... särskilt när inget är klart från början och det är kompisra med....
två saker som jag brukar gå efter... (men jag är ju en tjurig jävel oxå...)

1, Jag prutar aldrig på mitt pris, dvs anser jag något vara värt något så backar jag inte..

2, Har man inga pengar så kan det bli billigt!

Förklaring...
Kommer man ärligt och förklarar vad man vill men inte har pengar, då kan jag gå ner i pris! men kommer man i efterhand och vill pruta på mitt arbetes värde då kan man dra åt he...

Dessutom.... angående hur bra dina bilder är...
oavsett om de är skit.... vill de ha dem så ska de kunna betala för dem...

Slutligen fundera.... tänk dig att du säljer billigt..... sedan vill du ha säg sju biljetter för att kunna bjuda vänner o familj... får du betala fullt pris eller kompispris då??
eller sagt på ett annat sätt om jag fotograferar några bilder åt ICA-handlarna blir mina bilder lika mycket billigare som mjölken brukar bli när jag går och handlar...

200:- är skitbilligt...dessutom..

Tack!!!

Tack för ditt svar. Jag beslöt mig för 200 kr/st så nu får vi se vad de säger. Känner mig skitförbannad över att de anlitat någon annan för jobbet, men vill absolut att jag ska bränna ner bilderna och skicka dem till honom snarast möjligt (eftersom det är så bråttom). Trist att min kompis kommer i kläm, men man bryter inte avtal och verkligen inte på det här sättet heller. Jag fick ju aldrig någon chans att göra om jobbet heller... Vilka människor det finns! Jag tar detta jobb som en lärdom och vill de inte ha bilderna så skiter jag i det. De ska i alla fall inte få dem gratis (även ifall 200kr/st nästan är gratis...).

Tack återigen för ditt peppande svar! ;-)

..

Det blir alltid problem om man inte kan vara affärsmässig. En bra börja kan vara att inte blanda privat relationer med jobb.

Om de verkligen vill ha bilderna (sagt oavsett vilken kvalite det har) bör de betala en rimlig summa för dem och som tidigare är 200:- per bild gratis.

Vidare är det kanske bra att dra lärdom av detta till nästa gång och utforma ett kontrakt som avser publisering samt arvode/lön.

/Johnny

Safta på för fan

1790 plus moms säger BLFs prislista för bilder på affisch vid en upplaga på mindre än 10 (tio) ex.
När jag sålt bilder till affischer där det varit mellan 14 och 19 bilder per affisch har jag tagit 1000 spänn per bild plus moms.
Det finns alltid folk som gnäller när man tar betalt men dessa gnällspikar jobbar inte gratis själva så varför ska du göra det.

jag tog 200:- per bild senast jag plåtade porträtt... en helkropps och ett "vanligt" porträtt.. helt efter deras önskemål.

Re: Safta på för fan

MagnusBerg skrev:
1790 plus moms säger BLFs prislista för bilder på affisch vid en upplaga på mindre än 10 (tio) ex.

För arkivbilder ja!!

Uppdragsfoto är ju löpande timme eller överenskommet fast arvode och inkluderar i regel avtalad publiceringsrätt.

no kidding... känns lite surt nu när man vet hur mycket mer stålar man kunnat få... men aja, det blir förhoppningsvis fler chanser till porträtt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar