Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning för flygbilder/film

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis startat upp ett företag (igår) som erbjuder foto och film från radiostyrd helikopter (hexacopter). Alla tillstånd och försäkringar finns och nu funderar jag över lämplig prissättning.
Har kikat runt bland andra men tycker att deras priser inte är så attraktiva för tex en mäklare. Ex från 5000kr för 10 bilder. Jag tänkte mig 1500kr för 10 bilder ink lättare redigering. Är det för lite? Priset gäller dock inom stan. Bilderna tas med en Lumix LX3.

Kvalité mm kan ni se på http://skyviewflygfoto.se/
Jag hoppas att iaf tjäna in så det täcker de inköp jag gjort. Annars får jag väl fortsätta ha det som en dyr hobby =)

Och... tyvärr har jag inte tid att svara på alla frågor om min hexacopter. Då hade jag inte fått göra så mkt annat... :/

Jonas, Malmö

Som alla verksamheter handlar det om att göra en affärsplan där budget och sådant ingår.

Vad är Dina faktiska kostnader?
Vad är värdet av bilderna för Din kund?
Behöver Du tjäna pengar eller räcker det med att täcka Dina kostnader?
Finns det konkurrenter? Vad har de för prissättning?

Detta är frågar endast Du kan svara på.

Instinktivt känns 150:-/bild billigt för ett flygfoto men det är ju marknaden som styr huruvida Du säljer någon bild alls.

Lycka till
/Peter

Jo jag har funderat en del men kommer tillbaka till vad kunden är beredd att betala. 10 bilder är på ett och samma objekt och tar inte många minuter att ta. Men detta är såklart ngt man får överväga mellan uppdragen och vilket värde det har för mig att tex få en viss kund.

Om konkurrenterna tar 5000 tycker jag absolut inte du ska ta 1500, det vore ju helt galet.

Man får ju iaf anta att konkurrenterna tjänar lite pengar på det de gör, då tycker jag även du borde få göra det. Om det sedan blir priskrig, att någon går ner till 4500 osv för att få jobben, då kan du ju börja smyga ner om du känner att jobben går dig förbi. Men att gå ut med under en tredjedel av priset, det är inte bra för någon och absolut inte för dig. 150:-/bild kan jag garantera inte är lönsamt.

Tänk på vad du själv får för 150:-, buisiness to buisiness är det inga pengar alls.
De flesta fotografer vill väl ha någon tusenlapp för att ens komma till platsen och börja fota (inte säker på detta men jag gissar) sen ska man ha betalt per bild också. 5000:- känns då genast mycket mer logiskt, tycker nog det känns rätt billigt också, 500:- per bild liksom. Det är dyrare att köpa stock photo i hög upplösning som säljs flera gånger om.

Är själv egen företagare sedan 15 år tillbaka (idag är jag 32) och varje gång man räknat bort sig på jobb (det händer sällan men ändå) svider det ordentligt då man vet att man i slutändan fått betala för att jobba!

Mvh
Anders

Jovisst hade det känts bättre att ta 5000 kr men i mitt jobb (ej fotograf) tar jag ibland bilder från riktig helikopter och då tar vi 4000 för kanske 30-50 bilder tagna med en 5D. Jag tänker mig vad jag själv som tex mäklare är beredd att betala. 1500 är inom stan och ett objekt = 10 min med bil ca och ett enkelt, snabbt jobb. Och det är minpris. Jag hinner 3 objekt på en timme. Varje uppdrag får man ju prissätta för sig.
Mer realistiskt är ju iaf 2-3000 kr.

Och de som tar kanske 7000kr har anställda och är alltid två pers ute samtidigt i samma uppdrag.

Men det är alltid bra att få åsikter =)
Jag ska fnurla mer på det hela. Jag hittar säkert en bra nivå...

Upplärningstiden kan jag aldrig räkna hem. Har redan lagt ner hundratals timmar.

Kanske ska nämna att jag inte ska leva på detta utan det blir på fritiden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar