Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att en av mina bilder dykt upp i en tidning. Jag har en artikel i nästa nummer och bilden är på sista sidan i detta nummer. Vi har halvt som halvt gjort upp om ersättning för artikel med bilder. Men inte något om denna bild! Vad ska jag göra?

Mvh
Johan Pettersson

Kanske nåt att gå efter, Pressens Bilds priser, anger tidningen inte ursprung så dubblar de priset rakt av... priser exkl moms

Edit: Priserna gäller "arkivbilder"

Bilagor

• pressensbildpriser.jpg
    pressensbildpriser.jpg
    17.1 KB · Visningar: 341
Publicera bild utan att ange upphovsman = Dubbla listpriset.

Publicera bild utan lov, d.v.s. bildstöld = Dubbla listpriset, plus 10% av basbeloppet som skadestånd.

Enkelt. Det ska kosta att använda bilder utan lov!

Jo, det är ju klart men nu handlar det om att göra "reklam" för min artikel som kommer i nästa nummer av tidningen.... Delikat fråga!

Lägg den bilden till fakturan helt enkelt då...

Men grundregeln är ju att man publicerar inget innan man kommit överens....

Johan__P skrev:
Jo, det är ju klart men nu handlar det om att göra "reklam" för min artikel som kommer i nästa nummer av tidningen.... Delikat fråga!
Oftast bra att utgå från att det inte ligger något dåligt uppsåt eller skojeriförsök bakom. I alla fall om man vill fortsätta samarbetet med tidskriften ifråga.

I det här fallet är problemet alltså att en bild från en artikel du gjort, som tidskriften köpt, publiceras "utan lov" i numret innan?

Det blev en ganska intressant diskussion. Det blir nog inga problem för mig men det är ju kul att höra vad ni har att säga.
Håller med om att detta inte kan räknas som nån olaglig publicering. Det hade ju varit annat om en av mina bilder dykt upp till en annan artikel eller text.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto