Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalar ni inträde till sportevenemang

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Nu låter det nästan på rubriken som jag förordar att man ska planka på rubriken men det är inte så jag menar ;) utan hur gör ni som fotograferar sport med inträde?

Sportjournalisterna från diverse framstående tidningar går in gratis kan jag tänka mig men ni som inte försöjer er på era foton utan bara vill gå på exempelvis handbollsmatcher för att ni tycker det är kul att fota sport betalar ni för varje match eller har ni lyckats lösa detta på annat sätt?

Vore skoj att höra hur folk gör? Själv har jag funderat på lite olika lösningar varav en är att betala som alla andra (kanske den bästa) men även att låta den arrangerande klubben få fri tillgång till de bilder som jag tar hos dom.

Sedan undrar jag om ni står på lektaren eller har lyckats flirta sig in hos dom som bestämmer och får tillåtelse att röra er lite mer fritt?

Sökte lite på forumet och hittade inte riktigt det jag var ute efter men nu efter att ha skrivit ett gäng rader så kan man väl säga att jag gärna vill veta hur ni gör när ni ska fota sport?

Ge förslag på hur man kan använda tjänster/gentjänster tillsammans med klubbar, vart man kan/bör stå för bra och actionfyllda bilder, hur ni tänker allmänt gällande sportfoto etc.

Känner jag fotosidan rätt så finns det säkert en lång fin guide/tråd/artikel om detta som jag bara inte hittat än, men annars får ni gärna delge mig all information och ideer som ni har!

Jag har under åren 2003-2005 tagit många bilder på SO/SM serien i Roadracing.

Mitt förslag är att vara ute i god tid och kontakta ansvariga för evenemanget då blir det sällan problem.

Fritt inträde och tillgång till depå ingår oftast samt lån av fotoväst.

Några bilder till arrangören att visa på sin hemsida underlättar.

Extra intressant blir det givetvis om du har en sida där man kan kolla in bilderna som du har tagit.

Alla mina bilder finns på www.nickes.nu

Lycka till med fotograferingen

Jag fotograferar elitseriehandboll och fotboll i division 2-4. Kontaktar man klubben innan och ger dem ett erbjudande att köpa/få bilder brukar det inte vara något problem. Har du sen en stor kamera och inte ser helt vilse ut är det bara att gå och sätta/ställa sig på en lämplig plats. Vet du inte var du ska stå kan det vara bra att se hur andra fotografer rör sig. Läktare är ofta helt värdelösa, mycket p.g.a. att de ligger högt och du får ett konstigt perspektiv.

/Viktor

Instämmer med Jan, att vara ute i god tid och samtidigt erbjuda arrangören bilder har öppnat många portar. Vanligtvis skickar jag en CD-skiva med lågupplösta bilder för webpublicering som tack för hjälpen.....

Att komma närmare än publiken brukar jag själv lösa genom att vara på plats tidigt, minst en timme innan insläpp, då har man tid att reka och se vart bästa platsen/platserna kan tänkas vara...

// Anders

Det är inte bara föreningen som kanske vill ha en fotograf på plats.
Själv fotar jag MFF:s matcher för www.mff-fans.com och handboll för handbollfans.se.

Har man någon sådan anknytning är det inte heller några problem att få ackreditering.

Fick ackreditering till EM i amerikansk fotboll utan någon anknytning. Jag sa som det var, att jag ville fota av intresse. I och med att det inte var så många fotografer där var det inga problem att få ackreditering.

Så kolla fan och intressesidor eller chansa helt enkelt. Sport verkar vara lättare att få ackreditering till än mycket annat.

Sen är det lite som någon sa att en utrustning som ser professionell ut hjälper. Var på Erotikmässa i Köpenhamn - modellerna tvärvägrade att fotas av digitalkompakter och mobiler men ställde glatt upp och posade och spexade mot min kamera med batterigrepp och lite större objektiv.

Jag fotar en del motrsortsevenmang, och då i första hand speedway, En del hamnar på klubbarnas hemsidor och en hel del tar jag hand om själv på min egna hemsida. Det är alldrig några problem att komma in om man bjuder på några bilder till klubbarnas hemsidor. Det handlar om att "klia" varndras "ryggar" liksom.

Min erfarenhet (av mindre evenemang/lägre serier) är att om man kontaktar arrangören i förväg så brukar dom vara glada över att någon vill fotografera och släpper gärna in en gratis. Blir ofta bjuden på en fika i pausen också. :)

Viktigt är att poängtera att man är villig att följa funktionärernas anvisningar och de säkerhetsregler som kan finnas (mest för motortävlingar).

Extra socker kan vara att klubben kan få använda några bilder om dom vill, fast jag brukar inte säga det om dom inte frågar utan börjar med att säga att jag lägger en länk till bilderna på klubbens diskussionsforum eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar