Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beta till Lightroom 2.0
- Trådstartare jpgrahn
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har testat lite. Finns en hel del godis.
Användargränssnittet delvis omgjort.
Beta 2 kan inte importera version 1 katalogen så bäst är att importera om en del bilder och ha båda versionerna på datorn.
Så här långt har jag inte hittat några buggar utan den går stabilt.
Användargränssnittet delvis omgjort.
Beta 2 kan inte importera version 1 katalogen så bäst är att importera om en del bilder och ha båda versionerna på datorn.
Så här långt har jag inte hittat några buggar utan den går stabilt.
avslutad130422
Avslutat medlemskap
Lyckas inte registrera mig på sidan... Klagar på min mailadress... Vad tusan gör jag för fel??
madsochmarja
Aktiv medlem
Nu sitter jag på en powerpc, men har någon provat att känna på hur mycket snabbare 64bit e?
nifo
Avslutat medlemskap
ÄR DEN SNABBARE??? =) Får spatt på segheten i användargränssnittet. Att ändra och dra reglagen kan ibland föra tankarna till en 486:a när jag sitter på en fräsch iMac. Likaså scroll osv... Ibland undrar jag vad som egentligen händer när jag sitter framför ettan av LR.
/Fredrik
/Fredrik
Rommel
Avslutat medlemskap
nifo skrev:
ÄR DEN SNABBARE??? =) Får spatt på segheten i användargränssnittet. Att ändra och dra reglagen kan ibland föra tankarna till en 486:a när jag sitter på en fräsch iMac. Likaså scroll osv... Ibland undrar jag vad som egentligen händer när jag sitter framför ettan av LR.
/Fredrik
Låter mer som det är fel på din dator....
Mina justeringar tar bara millisekunder att ske. aldrig väntetider på något... och jag som sitter på bärbar dator med 2 MB minna, Dual Core.
kolla så du inte har program som stör LR.
/Rommél
nifo
Avslutat medlemskap
Hmmm. Intressant. Känns, och har alltid känts "synnerligen orappt" om ni förstår.
Vilka program bråka med LR på Mac? Tror inte jag har något i bakgrunden egentligen.
Speccar:
iMac C2D 2.16Ghz, 2Gb RAM, X1600 256mb, bra med HDD-utrymme kvar.
Har mest råfiler. Skulle gärna komma på en lösning. =)
Mvh
Fredrik
Vilka program bråka med LR på Mac? Tror inte jag har något i bakgrunden egentligen.
Speccar:
iMac C2D 2.16Ghz, 2Gb RAM, X1600 256mb, bra med HDD-utrymme kvar.
Har mest råfiler. Skulle gärna komma på en lösning. =)
Mvh
Fredrik
Walle
Aktiv medlem
Låter otroligt märkligt!
LR 1.3.1 flyter kanonbra t.o.m. på min gamla laptop (2.4 Ghz pentium 4, 512mb RAM,. 128 mb grafik-RAM).
Märker faktiskt ingen skillnad nu på min nya dell (Intel Core 2 DUO T8300 @ 2.4GHz, 4 GB RAM, 512 MB grafik-RAM)
Första och andra betan av LR betedde sig precis som du beskriver det, på min gamla laptop.
Jag kör enbart råfiler (från 10D i den gamla, från 5D i den nya)
LR 1.3.1 flyter kanonbra t.o.m. på min gamla laptop (2.4 Ghz pentium 4, 512mb RAM,. 128 mb grafik-RAM).
Märker faktiskt ingen skillnad nu på min nya dell (Intel Core 2 DUO T8300 @ 2.4GHz, 4 GB RAM, 512 MB grafik-RAM)
Första och andra betan av LR betedde sig precis som du beskriver det, på min gamla laptop.
Jag kör enbart råfiler (från 10D i den gamla, från 5D i den nya)
Rommel
Avslutat medlemskap
Kör också nästan bara RAW. Har du program som du kan kontrollera CPU?
På PCn kan man ju starta "aktivitetshanteraren" för att se vilket program/process som slukar CPU.
Hade förr en 4 år gammal bärbar ACer, 1 GB minne, 1.5 GHz (Intel Pentium Centrino). Funkade skitbra med LR 1.0 fast betydligt snabbare med min nya. Men inga laggtider.... Bara när jag zoomade in för att få en ny Preview (rendering). Men jag antar att hastigheten begränsades av minnet.
Så här borde det gå till http://youtube.com/watch?v=31OcuxTUaqQ
mvh
/Rommél
På PCn kan man ju starta "aktivitetshanteraren" för att se vilket program/process som slukar CPU.
Hade förr en 4 år gammal bärbar ACer, 1 GB minne, 1.5 GHz (Intel Pentium Centrino). Funkade skitbra med LR 1.0 fast betydligt snabbare med min nya. Men inga laggtider.... Bara när jag zoomade in för att få en ny Preview (rendering). Men jag antar att hastigheten begränsades av minnet.
Så här borde det gå till http://youtube.com/watch?v=31OcuxTUaqQ
mvh
/Rommél
Senast ändrad:
wikman
Aktiv medlem
Jag har jobbat lite i betan nu, inte importerat någon stärre mängd med bilder men tycker att den känns trevlig.
Kommer nog inte köra så mycket i betan innan Adobe Camera Raw uppdateras så de är i sync... kommer nog mer använda virtuella kopior som jag importerar in i Photoshop som lager eftersom det ger tillgång till alla reglagen inte bara de som de valt ut för dodge&burn funktionen.
Men det känns riktigt bra att veta vad som kommer med i nästa version av Lightroom, finns ju de som gnäller på att Adobe bara härmat Apples Aperture på funktionslistan, å så kan det mycket väl vara, för att inte tappa användare till dem innan den skarpa versionen kommer. Jag tror nog att vi kommer få se ytterligare en beta innan sommaren eller kanske väntar de till releasen innan de visar lite nya godsaker.
Snyggt att de rensat upp lite i gränssnittet så att sätta betyg & filtrera på betyg ligger på olika platser, uppdateringen av sökningen är också mycket bra.
Utskriftsdelen kommer minska hoppet till andra program mycket, jag skulle dock vilja se lite mer parametrar so man kan bygga mer komplexa mallar för t.ex. böcker med utfall m.m.
I själva RAW-konverteringen gillar jag effekten som negativa värden på Clarity gör på vissa bilder men jag har inte orkat exportera ut några bilder för att se hur man kan jobba vidare med effekten i Photoshop (eftersom den inställningen inte kommer med när man tar till lager eller som smartobject)
Viktigast för mig är dock den förbättrade integrationen med Photoshop.
Kommer nog inte köra så mycket i betan innan Adobe Camera Raw uppdateras så de är i sync... kommer nog mer använda virtuella kopior som jag importerar in i Photoshop som lager eftersom det ger tillgång till alla reglagen inte bara de som de valt ut för dodge&burn funktionen.
Men det känns riktigt bra att veta vad som kommer med i nästa version av Lightroom, finns ju de som gnäller på att Adobe bara härmat Apples Aperture på funktionslistan, å så kan det mycket väl vara, för att inte tappa användare till dem innan den skarpa versionen kommer. Jag tror nog att vi kommer få se ytterligare en beta innan sommaren eller kanske väntar de till releasen innan de visar lite nya godsaker.
Snyggt att de rensat upp lite i gränssnittet så att sätta betyg & filtrera på betyg ligger på olika platser, uppdateringen av sökningen är också mycket bra.
Utskriftsdelen kommer minska hoppet till andra program mycket, jag skulle dock vilja se lite mer parametrar so man kan bygga mer komplexa mallar för t.ex. böcker med utfall m.m.
I själva RAW-konverteringen gillar jag effekten som negativa värden på Clarity gör på vissa bilder men jag har inte orkat exportera ut några bilder för att se hur man kan jobba vidare med effekten i Photoshop (eftersom den inställningen inte kommer med när man tar till lager eller som smartobject)
Viktigast för mig är dock den förbättrade integrationen med Photoshop.
AFJ
Aktiv medlem
Såg att det skall finnas stöd för dubbla skärmar. Någon som provat?
Är det några förändringar av verktyget för brusreducering? Jag, och många andra upplever det som lite svagt.
Något nytt vid exporten till JPG?, går det att lägga till "stämplar" och text, typ det man kan göra vid utskrift?
Nyfiken men inte nyfiken nog för att orka installera betan...
Mvh
Anders
Är det några förändringar av verktyget för brusreducering? Jag, och många andra upplever det som lite svagt.
Något nytt vid exporten till JPG?, går det att lägga till "stämplar" och text, typ det man kan göra vid utskrift?
Mvh
Anders
wikman
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Såg att det skall finnas stöd för dubbla skärmar. Någon som provat?
Mvh
Anders
Jag har inte hunnit testa brusreduceringen speciellt mycket (använder det ytterst lite eftersom jag nästan uteslutande kör på ISO100) men det jag märkt som en klar förbättring är att programmet nu kan göra output sharpening och den skärpningen är inte lika hårt knuten till brusreduceringen.
Man kan ju numera skriva ut till JPEG så man kan använda hela utskrifts funtionalliteten med layout (dom nu inte bara är låst till ett rutnät) och annat som filexport. Jag har t.ex. gjort en utskriftsmall som har en stor och tre små bilder, denna använder jag för att göra export av mina varianter av bilder. Då kan kunden på samma skärm se orginalet, en med lägre färgmättnad, en svartvit och en tightare beskuren variant (jag brukar ofta vilja beskära tightare än mina kunder av någon anledning).
Edit:
Jag gör alltså tre virtuella kopior av mina bilder och då hamnar de automatiskt på samma sida vid exporten.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Genomgång av beta 2
Om ni inte redan har hittat den så kan jag rekommendera Ian Lyons recension.
På siten Computer Darkroom har han en hyfsad genomgång av det som är nytt i Lightroom.
Värt en genomläsning.
http://www.computer-darkroom.com/lightroom_2_beta/lr-2-beta.htm
Om ni inte redan har hittat den så kan jag rekommendera Ian Lyons recension.
På siten Computer Darkroom har han en hyfsad genomgång av det som är nytt i Lightroom.
Värt en genomläsning.
http://www.computer-darkroom.com/lightroom_2_beta/lr-2-beta.htm
AFJ
Aktiv medlem
Re: Genomgång av beta 2
Tack, det var ju mycket intressant.
Det känns som överlag användbara och spännande nyheter.
Mvh
Anders
Tack, det var ju mycket intressant.
Det känns som överlag användbara och spännande nyheter.
Mvh
Anders
Dan Svärdh
Avslutat medlemskap
Senast ändrad:
staika
Aktiv medlem
Scott Kelby och Matt Kloskowski ger lite info och visar några videofilmer om 2:an här:
http://www.photoshopuser.com/lightroom2/
Christer
http://www.photoshopuser.com/lightroom2/
Christer
MSLink
Aktiv medlem
Jag tycker att Lightroom 1.0 är segt att jobba med jämför med ZoomBrowswer + Photoshop. Känns som man har mindre kontroll med Lightroom för man vet aldrig vad de gör med orginalfilerna. Någon här som tycker samma som jag? Lightroom 2 kanske är bättre och snabbare att jobba med?