Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

besviken på min nya epson perfection v750 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
har nyss köpt en epson perfection v750 pro och är jättebesviken på produkten. gillar inte alls programmet epson scan, de plastiga negativramarna eller resultatet. kan inte se något korn i de inscannade bilderna i 100% läge, ser mer ut som pixlar. kan man inte förvänta sig mer av en skanner som kostar nästan 8 000:-? eller gör jag något fel?

Bilagor

• något som ska liknas vid korn.jpg
    något som ska liknas vid korn.jpg
    8.6 KB · Visningar: 3,221
100% är för stor förstoring att betrakta bilden i. Prova med 25% eller mindre.

Jag antar att du använt någon av de högre upplösningarna att skanna in i och det ger ett enormt antal pixlar som inte ens är jämförbart med en digitalkamera. Då är det väl inte förvånande att bildinformationen nästan är försumbar i några få pixlar.

har nyss köpt en epson perfection v750 pro och är jättebesviken på produkten. gillar inte alls programmet epson scan, de plastiga negativramarna eller resultatet. kan inte se något korn i de inscannade bilderna i 100% läge, ser mer ut som pixlar. kan man inte förvänta sig mer av en skanner som kostar nästan 8 000:-? eller gör jag något fel?

Det finns två viktiga saker att tänka på. För det första måste du använda rätt inställningar i scannern. Din scanner har två objektiv. Det ena är fokuserat på glaset och det andra, avsedd för negativhållare, är fokuserat några millimeter upp. I Epson Scan väljs detta i "Document Type", där man kan välja "Film (with Film Holder)" eller "Film (with Film Area Guide)". I SilverFast, som du bör ha fått med scannern, heter inställningen "Original" med valen "Transparency" och "Transparency (full area)".

För det andra ska du justera höjden på dina negativhållare med hjälp av de vändbara fötterna som sitter på. Gör några test-scanningar med de tre inställningshöjder som finns.

Om du har gjort detta så finns mig veterligen ingen bättre flatbäddsscanner än Epson V700/V750 för konsumentbruk, men kom ihåg att upplösningen 6400 dpi i reklamen är ren lögn (det gäller f.ö. alla scanner-tillverkare). De som mätt den faktiska upplösningen hävdar att den ligger på lite drygt 2000 dpi. De högre upplösningarna kan alltså göra en besviken. Personligen scannar jag 35mm-negativ med 4800 dpi och skalar sedan ner till 2400 dpi i Photoshop eftersom jag tycker att Photoshop skalar ner bilderna snyggare än vad scannern gör. Rent tekniskt så tror jag det beror på att scannern inte har något anti-aliasing-filter som t.ex. en normal kamera har.

Hej,

Håller just på att bekanta mig med en lånad V750 PRO. Skall skanna ett gäng glasplåtar till omvärlden.

Bifogade bild (i 135%), från 1 maj-demonstrationen 1967 i Sth, TriX framkallad i D76. (Första rullen med min då nyinköpta Praktika SLR!)

Nog 17 ser jag kornet här!

/prylnissen

P.S.
Jessica, jag håller med dig om plastigheten!

Bilagor

• Epsontest_135.jpg
    Epsontest_135.jpg
    12.3 KB · Visningar: 3,066
har nyss köpt en epson perfection v750 pro och är jättebesviken på produkten. gillar inte alls programmet epson scan, de plastiga negativramarna eller resultatet.

Hej,

Epson Scan är ett amatörprogram. Till skannern får du ju också Silverfast, använd det istället. Negramarna är ju alltid undermåliga till flatbäddsskannrar. Det finns bättre att få tag på. Finns en hel del tips om hur man ska använda denna skanner på http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson V750/page_1.htm

Även om man kan få den bättre tycker jag fortfarande att en filmskanner ger bättre resultat. En Imacon eller Nikon CoolScan slår resultatet från en V750, om du ska skanna film. Nu finns en hel del begagnade skannrar också till vettiga priser.

Stefan

tusen tack för alla svar!
nu har jag lite saker att titta närmare på.
lite sugen på en imacon är jag allt, men har bara hittat begagnade för 50 000:- och jag är rädd att en ev. reparation skulle kosta skjortan. så jag får nog fortsätta drömma ett tag.

tusen tack för alla svar!
nu har jag lite saker att titta närmare på.
lite sugen på en imacon är jag allt, men har bara hittat begagnade för 50 000:- och jag är rädd att en ev. reparation skulle kosta skjortan. så jag får nog fortsätta drömma ett tag.

För en Imacon Photo får du inte ge mer än 12-15.000 kr idag. Det är en SCSI-anslutning, så du måste ha en dator som kan hantera enheter anslutna via SCSI. Och det är klart att en Imacon X5 för tio gånger mera är en snabbare skanner, men kvaliteten är inte så rasande mycket bättre.

Stefan

Detta är lite som att köpa en D3:a och endast använda den på högsta ISO och sedan klaga på att den både är tung och tar gryniga bilder.

Något gör du nog fel tror jag. Du kan börja med att skippa Epson Scan och noga läsa igenom guiden som stefohl länkade till samt den motsvarande för V700. Jag har lillebror V700 och fick inte heller något vettigt ut ur den först, men men genom att testa olika inställningar, läsa på internet mm. ser det nu väldigt bra ut. Efter 1000 skannade bilder hittar jag fortfarande sätt att få ut mer av scannern, det tar tid att få det bra. Använder Vuescan då jag skannar.

Jag tycker inte man riktigt kan jämföra V700/V750 med nikon och imacon film skannrar eftersom de är så mycket dyrare. Nikons billigaste modell är jämförbar men klarar inte mellanformat, så om man tänkte skanna det är priset direkt minst det dubbla och då skall man nog med rätta kräva mer av resultatet också.

Så här ser Tri-X korn ut efter scanning av mörkrumskopia. Scannrar som inte kan återge kornet rätt vid scanning av negativ duger väl bäst till att scanna för visning på fotosidan och övriga web?

Bilagor

• Tri-X + T-Max 60x90 100% utsnitt av scanning detalj.jpg
    Tri-X + T-Max 60x90 100% utsnitt av scanning detalj.jpg
    19.6 KB · Visningar: 2,939
Jag har en epson 4990 (sämre än din) och tycker att den funkar bra, men du borde använda silverfast i stället för epson-programmet. Jag trodde knappast att det var samma skanner, så mycket bättre är den programvaran. Går att uppgradera den som följer med skannern till silverfast AI för att få ett bättre arbetsflöde. Om du kollar mina bilder så är alla äldre skannade med epsonen och samtliga mellanformatsbilder är epsonskannar från negativ.

Jag tycker att skannarna från småbild på epson funkar bra för utskrifter upp till drygt A4 ungefär, och jag är ganska kräsen :)

För en Imacon Photo får du inte ge mer än 12-15.000 kr idag. Det är en SCSI-anslutning, så du måste ha en dator som kan hantera enheter anslutna via SCSI. Och det är klart att en Imacon X5 för tio gånger mera är en snabbare skanner, men kvaliteten är inte så rasande mycket bättre.

Stefan

Hej

Var köper man en Imacon Photo för 12-15000 kr ?

/Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar