Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besvara med citat

Produkter
(logga in för att koppla)

Tusse

Aktiv medlem
Tycker att det är många gånger jobbigt att läsa i forumet för många älskar att svara med citat, även om det är inlägget direkt under föregående, det går väl att hänvisa till ovanstående utan citat.
Brukar vara i elektronikforum och där tog man bort möjligheten att citera ovanstående inlägg. http://www.geekjoan.com//forum/viewtopic.php?p=15646&highlight=citera#15646
Jag brukar själv göra så att jag skriver användarnamn och >> när jag kommenterar någons inlägg.

Är det fler som tycker som jag?

Jag kan hålla med om detta. Eller så redigerar man så att de allra viktigaste som man svarar på bara kommer med, men är det ett direkt svar (utan ngt emellan) så tycker jag inte att det är nödvändigt alls.

Tusse skrev:
Tycker att det är många gånger jobbigt att läsa i forumet för många älskar att svara med citat,
Beror på typen av inlägg - Långa inlägg med flera frågor måste nog citeras ibland - Men det blir rörigt.

...även om det är inlägget direkt under föregående, det går väl att hänvisa till ovanstående utan citat.
Bästa hänvisningen är i mitt tycke ett citat, då du inte vet om det kommer in 10 inlägg under tiden du skriver ditt

Brukar vara i elektronikforum och där tog man bort möjligheten att citera ovanstående inlägg
Jag tycker att citeringen fungerar - om man tog bort den här, så skulle det nog bli ännu rörigare.

Jag brukar själv göra så att jag skriver användarnamn och >> när jag kommenterar någons inlägg.
Jag också, men genom citeringen. >> kan ju bli precis lika rörigt och jag tycker själv det ser fult ut. Om jag inte minns helt fel en gammal teleprinterpryl - Nog har vi kommit lite längre än så. :)

Det är inte funktionen "Besvara med citat" som inte fungerar, det är enskilda personers användning av den.

Samma problem ser man ju dagligen i vanliga mejl inkorgen oxå. 43 sidor text för att svara "jag håller med" känns troligen igen.

Det finns helt enkelt olika skolor på hur man använder skall uttrycka sig "elektroniskt". Tittar man ex. på Barnsidan så anser jag hälften av inläggen är oläsbara varannan "bokstav" är en smiley gärna med lite färgglada fonter oxå, likadant är det på en konkurrerande sajt (till Barnsidan). Om jag skulle börja hänga på Lunarstorm skulle jag troligen inte förstå dom där heller ...

Citat funktionen är suverän när man skall besvara ett inlägg med 3 frågor och 4 "påstående". Mycket enklare ...men det gäller ju som ni redan varit inne på att "klippa" bort det onödiga först.

-Thomas

Re: Re: Besvara med citat

stoltz skrev:
Bästa hänvisningen är i mitt tycke ett citat, då du inte vet om det kommer in 10 inlägg under tiden du skriver ditt
Jag brukar lösa det genom att lägga in citatet efteråt, om det hunnit komma inlägg under tiden jag skriver ett inlägg.

Jag försöker att i största möjliga mån undvika att citera direkt under inlägget jag svarar på.

Ja precis, skriver jag inlägget direkt efter brukar jag svara direkt, svarar jag på delfrågor eller på skillda inlägg citerar jag.

Samtliga forum jag är med i använder en dylik citat funktion som fotosidan. Det är väl iaf 5 stycken nu, men det är första gången jag hör kritik på att citatdelen skulle vara luddig på något sätt.

Det är det jag menar, inlägget efter ska inte citeras men i dagsläget så har inte alla fattat det. Det var som jag skrev samma problem på elektronikforumet. Där löste man det genom att ta bort citera om man skrev en fortsatt diskussion direkt efter.
Själv tycker jag att en diskussion kan fortgå utan citat, jag kan kommentera vad som tidigare sagt eller skrivits utan att citera, så mycket minne har jag att jag minns vad som skrevs för några rader sen.
Nu kan man fundera över varför man citerar i ett forum när man så sällan gör det i talspråket. Har man startat en diskussion på ett möte har jag upplevt att dom gånger som man citerar någon så har den personen uttryckt sig fel på något sett, vanigt vis brukar man hänvisa till personen eller vad personen sagt när man kommenterar någon.
Tecknet >> är nog en gammal teleprinterpryl som Hans-Christian Stoltz skrev, det är @ också för att inte tala om dom tecknen som vi kallar bokstäver som är ännu äldre.
>> Thomas Althoff jag har aldrig besökt Barnsidan.se förrän nu, tyckte nog att jag var för gammal för det, måste konstatera att barn kan uttrycka sig på flera sätt och inte lika stelt som vuxna.

Vi är nog inne på samma linje, citera gärna men inte i inlägget direkt efter och med förstånd.

Skrivet utan citat.

Bert

Tusse skrev:
...citera gärna men inte i inlägget direkt efter och med förstånd...
I så fall måste nog det lösas med en programslinga, eftersom det är svårt att veta om mitt inlägg verkligen kommer att hamna direkt efter det inlägg jag svarar på.
Här på FS går det ofta så snabbt att någon annan hinner svara innan mitt inlägg.

Skrivet med citat (och så knasigt är det väl inte...)

Tusse skrev:
...så mycket minne har jag att jag minns vad som skrevs för några rader sen...
Å andra sidan kan det vara en nyväckt tråd som du inte ens läst tidigare.
Då kan det vara bra med citat för att snabbt komma in i diskussionen.

Eftersom jag inte citerade dig så menade jag hela påståendet i ilägget innan.

Förstod du nu ?

Bert

Tusse skrev:
Förstod du nu ?
Jodå, egentligen förstod jag, även om det kunde vara osäkert om du kanske skrev ditt inlägg mellan mina två inlägg.

Jag tycker faktiskt problemet med att man _inte_ citerar är större.

Det är inte alls ovanligt att man här på FS läser ett inlägg med text som är näst intill obegriplig, och att man måste läsa igenom fem-sex tidigare inlägg för att i bästa fall gissa sig till vilket det var svar på.

Nu kan man fundera över varför man citerar i ett forum när man så sällan gör det i talspråket.
Det stora problemet är ju att alla inte sitter och stirrar på skärmen hela dagen, och när dom väl sitter så kan det hända att om svarar på inlägg som är flera sidor längre bak i en tråd. Att då låta bli och citera skulle bilda lösrykta sammanhang.

I mildare trådar går det till viss del, men när det hettar till är inte 7 sidor samma dag en ovanlig företeelse.

Ang, minne. Jag har bra minne, det vet jag, om du säger att du har bra minne, så är det så. Men alla har inte varken ork eller kapatictet att hålla en halv tråd i minnet rakt av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar