Annons

Bestulen pa bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vad jag ska gora nu nar jag upptackt att ett foretag anvander en av mina bilder till sin internet sida. Bilden ar bade pa frontpage och inne pa sidan for att salja en fiskeresa. Jag har ej gett lov till publicering.

www.afro-caribbean.se (oversta bilden med lanken till Tobago.)

Vad gor jag?

Mvh
Johan Pettersson

Skicka en saftig räkning till företaget enligt den praxis som brukar gälla. Finns flera trådar om detta. Hjälper det inte, gör polisanmälan för brott mot upphovsrättslagen. Tag skärmdump som bevis.

1. Ta skärmdumpar av sidan fort som fan.

2. Kontakta sidans ansvarige och meddela att du äger rättigheten till bilden. Upplys om att du vill ha betalt för att de ska använda den, annars måste de ta ner den.

3. Bestäm dig för om du vill kräva ersättning för att bilden redan olovligen har användts, eller om du nöjer dig med att de tar ner den, vilket de förmodligen kommer göra om du ber dem.

/Jens

Hej!

Sitter just nu i Karibien. Har ej mojlighet att ta sk skarmdumpar av sidan. Skulle nagon av ni som svarat kunna hjalpa mig med detta?

Mvh
Johan Pettersson

skicka en saltad faktura.

Enligt BLF's prislista:

Arkivbilder, Bild på internet. Företags eller organisations hemsida, reklambroshyr, årsredovisning: 1800:- (upp till ett år)

plus 10% av basbeloppet för bildstöld: ca 4000.
eller 100% påslag på bildens kostnad.
Plus 100% av bildens kostnad för utelämnande av namn.

Ja det skulle vara jattebra om du kan gora det. Har du tagit en pa sjalva tobago sidan ocksa?

mvh
Johan

Ska kolla min mail nu. Tack sa mycket Jens! Ska nog se att det hela reder upp sig.

Mvh
Johan Pettersson

Hallå igen! Det är fullt i din inbox. Filerna är på 1 mb totalt, du får rensa lite, eller kan jag skicka dem någon annanstans..?

/Jens

Jag rensade men tydligen inte nog... Jag rensar upp igen sa far vi se vad som hander.

Mvh
Johan Pettersson

Gmail?

Vill du slippa problemet med full inbox så kan du maila mig så får du en invite till gmail. 1 GB inbox...
//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar