Annons

Beslutsångest...

Produkter
(logga in för att koppla)

.. Johan ..

Medlem
Hej!

Nu ska digitalkameraköpet snart bli av.
Grejen är att en kompis i USA lovat köpa med sig en kamera hem till mig. Priserna ligger mycket bra till så jag är beredd att ta risken med utebliven garanti.

Hursomhelst ligger mina alternativ
Canon Powershot A80 och S50 på nästan exakt samma pris over there, då är frågan vilken av dem jag ska välja.

A80n har AA-batterier vilket är smidigt, billigt samt räcker mycket längre än S50ns specialbatteri. Dessutom har den mycket bättre macrofunktion och vridbar (om än väldigt liten) lcd-skärm.

S50n är mindre, snyggare, mer robust samt kanske tar något bättre bilder? Den extra megapixeln spelar ingen större roll.

Vilka egenskaper ska jag värdera högst?

Förnuftet säger A80, men jag velar ändå fram och tillbaka och kan inte komma till ett beslut.

Snälla hjälp mig med valet!

Mvh
/Johan
 
Välj A80!

Med A80 kan du sätta på en adapter vilket göra att du kan ansluta både filter och konverters vilket inte är möjligt på S50.

Helt avgörande argument enligt min mening.
 
Re: Välj A80!

sagan skrev:
Med A80 kan du sätta på en adapter vilket göra att du kan ansluta både filter och konverters vilket inte är möjligt på S50.

Helt avgörande argument enligt min mening.

Avviker möjligen lite från huvudspåret här, men: Mer exakt vad är det man kan sätta dit med konvertern (som jag antar är densamma för A60/70/80)? Är det alla filter med 52 mm diam, eller finns det några begränsningar? I manualen till A60/70 nämns Canons vidvinkel-, makro- och telekonvertrar. Finns det andra märken (som kanske är billigare och/eller bättre) som går att använda?

Hmm.. det här kanske borde vara en ny tråd egentligen. Men vi kör så här så får vi väl se om någon svarar.
 
Re: Re: Välj A80!

tallberg skrev:
Avviker möjligen lite från huvudspåret här, men: Mer exakt vad är det man kan sätta dit med konvertern (som jag antar är densamma för A60/70/80)? Är det alla filter med 52 mm diam, eller finns det några begränsningar?
Japp, alla filter med 52mm fungerar..(du kan även använda större filter med hjälp av en step-up ring.)

tallberg skrev:
I manualen till A60/70 nämns Canons vidvinkel-, makro- och telekonvertrar. Finns det andra märken (som kanske är billigare och/eller bättre) som går att använda?

Ja, det finns andra konverters som går att använda...bättre är väl tveksamt dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.