ANNONS
Annons

Beskärnings läge i Fujifilm-T3.

Produkter
(logga in för att koppla)

glotta

Ny medlem
Frågan är tidigare behandlad utifrån generella ställningstaganden och med resultat att det inte har någon betydelse om man beskär direkt i kameran eller i datorn i efterhand vad jag förstått? Med den skillnaden praktiskt att det ger större valmöjlighet att beskära i efterhand. Har köpt detta resonemang och gjort mina val efter detta. Men när jag med tiden gått igenom och provat funktion efter funktion i min XT-3 kom jag så till crop-läge: x 1.25.
X-T3 är som bekant en apsc-kamera 26.1 megapixel och får i cropläge enligt infon 16.6.
Vid upprepade jämförelser i olika sammanhang får jag alltid samma skillnad: Crop-läget medför kortare skärpedjup och aningen skarpare bilder beskurna till samma bildutsnitt. Vid långa fotoavstånd är skillnaden mer tydlig till förmån för crop-läget. Skärpedjups minskningen upptäcker man redan i sökaren och focus peak highligt där markerade området är mer koncentrerat. Cropläget används alltid med elektronisk slutare och då 30 exp/sek. medan ocroppade läget ligger på 20 exp./sek båda med elektronisk slutare.Hur kan man förklara detta? Utgör förstås inget problem utan en bonustillgång att kunna välja skärpedjup efter behov med bibehållande av samma bländartal.

Att bilden ser skarpare ut kan ju bero på hur kameran processar info från sensorn. Den kan ju vara lite mer uppskärpt. Detta kan kanske också leda till att skärpedjupet ser ut att vara tunnare???. Är det inte så skulle det med skärpedjupet vara fysiskt omöjligt om inte kameran s.a.s smartfånbehandlar bilden. Jag tycker att du ska lägga upp två bilder där den ene är i cropläget och den andra är manuellt beskuren till samma bildvinkel. Du kan t.o.m. lägga upp 3 där den tredje är som 2:an men där du lagt på lite skärpa så att det motsvarar bild 1.
Att cropläget kan ge fler bilder per sekund kan bero på att det är mindre data att processa och skyffla över till minneskortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar