Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning och förhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Ett vanligt sätt när jag beskär mina bilder i Photoshop är att via Crop Tool dra ut markeringen över hela bilden och därefter hålla inne tangenten shift. På så sätt kan jag beskära med bildens originella förhållande (2 till 3). Jag såg nyligen att man inne i Adobe Camera Raw kan ställa in förinställda förhållanden via ACR:s crop tool, men finns det liknande verktyg i Photoshop? Säg att jag vill beskära en bild i förhållandet 5 till 6, hur gör jag då?

När du väljer crop tool kan du mata in proportionerna du vill ha. Fälten för inmatning ligger precis under verktygsraden högst upp. När du sedan drar ut verktyget får du dina proportioner.

/Eric

När du väljer crop tool kan du mata in proportionerna du vill ha. Fälten för inmatning ligger precis under verktygsraden högst upp. När du sedan drar ut verktyget får du dina proportioner.

/Eric

Tack för tipset Erik men jag har testat det tidigare. Om jag gör som du beskriver så ändrar jag inställningar i själva bilden också. Det ser jag när jag går in under Image --> Image Size. Jag vill inte fiffla med antalet pixlar, PPI eller storlek vid utskrift.

Tack för tipset Erik men jag har testat det tidigare. Om jag gör som du beskriver så ändrar jag inställningar i själva bilden också. Det ser jag när jag går in under Image --> Image Size. Jag vill inte fiffla med antalet pixlar, PPI eller storlek vid utskrift.

Öppna bilden i Camera Raw så kan du göra precis det.

Va!

Självklart minskar antalet pixlar när du beskär bilden! Vad menar du egentligen?

Men han vill ju göra det i PS...

Jag tror att det enda sättet är med markeringsverktyget. Ändra Normal till Fixed Ratio till tex 3 x 2, sen Image -> Crop.

Om jag inte helt missförstått trådskaparen vill han inte förstöra originalbilden men ändå kunna beskära den, precis som man gör i Camera Raw.

Eftersom Camera Raw är en del av Photoshop så ser jag inte riktigt behovet av att göra det "i Photoshop".

Självklart minskar antalet pixlar när du beskär bilden! Vad menar du egentligen?

Jag tror att trådskaparen vill beskära bilden utan att den förändras i storlek och pixelantal. Och hur man lyckas med det konststycket är ju en fråga i sig. Då får man ju interpolera upp bilden till tidigare format med allt vad det innebär.

Jag kan ha fattat mig oklart. När jag använder Crop Tool och skriver in ett förhållande i fälten "Width" och "Height", t ex 5 i width och 6 i height så ändras dessa automatiskt till 5 cm respektive 6 cm. När jag sedan går in i "Image" --> "Image Size..." så får jag "Document Size:" 5 cm och 6 cm och något nytt udda tal i PPI-fönstret, i det här fallet 1310,64 PPI.

När jag croppar en bild förstår jag att jag tappar pixlar, jag menar inte att jag vill ha kvar exakt samma antal pixlar som innan.

Om jag däremot i samma fält i Crop Tool-verktyget skriver 5 px och 6 px så ändras ju bilden till 5 gånger 6 pixlar, minimalt med andra ord. Måste jag då använda en miniräknare varje gång jag vill kalkylera fram ett förhållande eller finns det något smart enkelt sätt att kringgå problemet direkt i Photoshop. I Camera Raw fungerar det ju klockrent. Är ni med på vad jag menar?

Jag kan ha fattat mig oklart. När jag använder Crop Tool och skriver in ett förhållande i fälten "Width" och "Height", t ex 5 i width och 6 i height så ändras dessa automatiskt till 5 cm respektive 6 cm. När jag sedan går in i "Image" --> "Image Size..." så får jag "Document Size:" 5 cm och 6 cm och något nytt udda tal i PPI-fönstret, i det här fallet 1310,64 PPI.

När jag croppar en bild förstår jag att jag tappar pixlar, jag menar inte att jag vill ha kvar exakt samma antal pixlar som innan.

Om jag däremot i samma fält i Crop Tool-verktyget skriver 5 px och 6 px så ändras ju bilden till 5 gånger 6 pixlar, minimalt med andra ord. Måste jag då använda en miniräknare varje gång jag vill kalkylera fram ett förhållande eller finns det något smart enkelt sätt att kringgå problemet direkt i Photoshop. I Camera Raw fungerar det ju klockrent. Är ni med på vad jag menar?

Då gör du inte som föreslagits. Du ska välja "Fixed Ratio", inte "Fixed Size":
APS-Frat.png

Då gör du inte som föreslagits. Du ska välja "Fixed Ratio", inte "Fixed Size":
Visa bilaga 120130

Det som visas är alltså Rectangular marquee och inte Crop tool, vilket tog mig en stund att fatta. ;) Börja fundera på om de ändrat något i CS5 e dyl...

Vad det handlar om är metoden som beskrivs i inlägg 5:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1727161&postcount=5

Egentligen är det inget problem att göra det med Crop tool eftersom det inte ändrar något annat än en specad siffra (om man håller sig till cm e dyl). Man kan ändra tillbaka genom att gå in i Image size och klicka ur resample och skriva i det ppi man vill ha. Lite av en omväg jämför med Rectangular marquee dock.

Krånglar ni inte till det nu? Nu har jag visseligen en gammal photoshop men högst upp till vänster där kroppvertyget syns, finns en liten pil-ner. Trycker jag på den får jag lite förslag på proportioner och väljer jag en av dem så kommer markeringsverktyget för cropp att inte gå att ändra annat än storlek.
Trycker jag på Front Image får croppvertyget samma format som bilden hade från början.
I Elements finns tydligare format-knappar redan synliga utan knapptryckningar.

Krånglar ni inte till det nu? Nu har jag visseligen en gammal photoshop men högst upp till vänster där kroppvertyget syns, finns en liten pil-ner. Trycker jag på den får jag lite förslag på proportioner och väljer jag en av dem så kommer markeringsverktyget för cropp att inte gå att ändra annat än storlek.
Trycker jag på Front Image får croppvertyget samma format som bilden hade från början.
I Elements finns tydligare format-knappar redan synliga utan knapptryckningar.

Nej, det gör vi inte om alla villkor från trådstartaren ska vara uppfyllda. Om de sedan behöver vara det är en annan diskussion.

Front image kommer hela tiden att göra bilden lika stor som innan genom beskärning (genom omskalning), och det var nog verkligen inte det som söktes. Tar man bort ppi-inställningen så blir det inte så, men då ändras ppi (och det ville inte ts).

Ah, jag förstår. Det var jag som var lite trög. Fast det är ju lite omöjlig ekvation. Men, om man bara fyller i förhållandet utan att speca ppi, klipper man väl bort pixlar, vilket jag tolkas TS önskemål?

Ah, jag förstår. Det var jag som var lite trög. Fast det är ju lite omöjlig ekvation. Men, om man bara fyller i förhållandet utan att speca ppi, klipper man väl bort pixlar, vilket jag tolkas TS önskemål?

Jo, ts var väl med på att så många pixlar som krävs för att ändra sidförhållande försvann. Dock skulle ppi fortfarande vara samma, vilket inte går med crop tool utan att det ska bli omskalning. Eller rättare sagt så går det väl, men då måste man räkna ut hur många cm man ska skriva in vilket blir mer än lovligt omständligt.

Ifs krymper väl utskriftstorleken, men kan man inte ändra ppi i ändra storlek på bilden sen när kroppningen är klar?

Ifs krymper väl utskriftstorleken, men kan man inte ändra ppi i ändra storlek på bilden sen när kroppningen är klar?

Visst kan man det. Det är ju bara en siffra som är åsatt bilden.
(Om du tittar i inlägg 12 så skrev jag det där också som alternativ till varianten med rektangulär markering.)

Det som visas är alltså Rectangular marquee och inte Crop tool, vilket tog mig en stund att fatta. ;) Börja fundera på om de ändrat något i CS5 e dyl...

Vad det handlar om är metoden som beskrivs i inlägg 5:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1727161&postcount=5

Egentligen är det inget problem att göra det med Crop tool eftersom det inte ändrar något annat än en specad siffra (om man håller sig till cm e dyl). Man kan ändra tillbaka genom att gå in i Image size och klicka ur resample och skriva i det ppi man vill ha. Lite av en omväg jämför med Rectangular marquee dock.

Det tog en stund för mig också att komma fram till att det inte rörde sig om Crop Tool. Trodde först jag saknade något verktygsfält. Jag har kommit fram till att den bästa och minst omständiga lösning för mig blir att använda Rectangular Marguee Tool med Fixed Ratio och sedan gå till Image --> Crop.

Först när jag testade metoden var jag rädd att jag inte hade möjligheten att återgå till ursprungliga pixlar (som Crop Tool tillåter genom att kryssa i Cropped Area: Hide) men till min förvåning så går det. Varför kanske någon annan kan förklara. Egentligen är det inte väsentligt, nu har jag en metod som fungerar och jag får åter igen tacka alla som varit med och bidragit i diskussionen!

Använd "Verktygsförinställningar

Hej!
Gå till Fönster/Verktygsförinställningar
Klicka sedan på beskärningsverktyget.
Uppe på andra raden fyller du i de värden du vill ha på bredd, höjd och upplösning.
Klicka sedan (i förnstret Verktygsförinställningar) på "Skapa en ny verktygsförinställning" (det är ikonen alldeles till vänster om papperskorgen.
Då skapas den förinställning som du specificerat. Nästa gång du vill beskära en bild på samma sätt är det bara att markera den raden så blir det som du vill.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto