Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning, hur mycket är normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hur mycket är det normalt att negativbilder beskärs hos framkallningsfirmorna? Och vad ska man tolerera/reklamera?

Vi blev "lite" missnöjda med några bilder som nyss kom tillbaka från Fuji Direkt. Bifogad bild visar negativ och papperskopia.

Hela mannens huvud syntes i sökaren.
Sökaren (i detta fallet på en Canon AE-1) visar c:a 95% av bilden som exponeras på filmen, dvs det finns viss marginal mot sökarbilden.
Negativbilden är exakt 36 x 24 mm och i höjdformat. Fuji Direkt har beskurit negativbilden 4 mm i överkant och ½ mm i underkant, och en stor del av mannens huvud hamnar således utanför bild. Ett tiotal andra bilder på rullen har samma problem.
Vid efterföljande telefonsamtal med Fuji Direkt förklarar de på ett otrevligt sätt hur okunnig fotografen varit eftersom de alltid beskär ett par millimeter i kanterna.

Ska man tacka och ta emot?

mvh Mattias

Bilagor

• fujidirekt-beskärningsproblem.jpg
    fujidirekt-beskärningsproblem.jpg
    54.2 KB · Visningar: 438
Negativet är inte "notchat" på mitten. Dvs, halvmånen till höger sitter inte mitt för bildrutan. Hade du lämnat in filmen i en fotobutik hade du enkelt kunnat reklamera bilden och fått den manuellt omkopierad.

PerFogelberg skrev:
Negativet är inte "notchat" på mitten. Dvs, halvmånen till höger sitter inte mitt för bildrutan. Hade du lämnat in filmen i en fotobutik hade du enkelt kunnat reklamera bilden och fått den manuellt omkopierad.
Syns tydligt om man lägger dom ovanpå varandra. Dom har nästan kopierat mot nedre kanten, och dragning mot vänster.

Bilagor

• untitled-3.jpg
    untitled-3.jpg
    37.2 KB · Visningar: 310
Jag tar tillbaka min åsikt om notchningen. Vid en noggrannare analys ser det ganska bra ut. Beskärningen på långsidorna är normal.

Bilden är väldigt tight fotograferad. Även om du reklamerar bilden kan lite av huvudet försvinna.

Jo, din s k notchning är väl i det närmaste fin som snus.
Men hur fungera dessa halvmånar? Det är något jag inte riktigt känner till.

Apropå den tajta placeringen av motivet i bildrutan;
ja, lite av huvudet kommer antagligen att beskäras bort. Men då återkommer vi till en del av min ursprungliga undran: är det normalt att nästan 5 mm av 36 mm beskärs bort? Det känns ganska mycket, tycker jag.

/mr - som idag besökt den sällsynt fotogeniska idyllen Hjo

Ja, precis...

Ifall man "ska" skära bort så mycket av bilden, kan man knappt längre jämföra objektivens brännvidder på analoga kontra digitala kameror. På en digital SLR med fullstor sensor beskärs inte bilden, och ett givet objektiv ger därför ett vidvinkligare resultat på den digitala bilden än på en beskuren analog bild.

/mr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar