Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära jpg tagna med Eos 7d - tacksam för hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina Johansson

Aktiv medlem
Hej,

jag har nyligen köpt en Eos 7d och därmed övergett min Eos 350 d. Nu verkar det som att jag blivit idiot på kuppen och jag tar tacksamt emot hjälp.

Fotona som jag laddade ur min 350 d var automatiskt 300 dpi och jag beskar dem alltså som det utan problem i Photoshop Cs3. Nu är bilderna ur 7d endast 72 dpi vilket förvirrar mig fullständigt.

Hur ska jag göra nu när jag beskär dem? En stor del av fotona lägger jag in i Photoscapemallar och lägger upp på min blogg så de kan kanske beskäras i 72 dpi utan problem - men saken är ju den att jag inte vet i förväg vilka jag vill framkalla (eller så kanske jag kommer på att jag vill framkalla efter en tid). Då fungerar det väl ändå inte med 72 dpi, det blir väl på tok för litet?

Hur ska jag göra för att få detta så smidigt som möjligt?

När jag för över fotona från kameran in i Photoshop, finns det redan där ett alternativ för att omvandla dem till 300 dpi?

Kan jag öppna ett foto i Photoshop och ändra dpi i samband med beskärning (provade det i går men tyckte det gick mycket långsammare än tidigare)?

Kan någon förklara detta som till ett barn blir jag så glad - jag har försökt förstå en bra tråd jag hittade här om dpi men kan inte riktigt utröna hur jag då bär mig åt vid just beskärning. Jag förstår att detta är underkurs för många av er, men jag har långt kvar märker jag..!

Tack på förhand!
 
PPI/DPI har inget med bildstorlek på skärmen att göra. Kanske min artikel kan vara till hjälp?:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Tog mig tiden att läsa din artikel och har några funderingar kring förhållandet mellan PPI och DPI.

Skrivare har ju en maximal DPI, eller åtminstone ett DPI värde som används. Låt oss säga att vi skriver ut i 300 DPI. För att då få en perfekt övreföring från bildfil till utrskriven bild bör man ju ha exakt 300 PPI så att varje pixel blir en punkt på papperet. Detta förutsätter då att RGB färgerna kan överföras exakt till CMYK då det inte finns något utrymme för anpassning.

Om man istället skriver ut i 600 DPI så har man 2 punkter per pixel vilket skulle tillåta skrivaren att använda upp till 2 olika färger i punkterna så att slutresultatet kanske bättre liknar originalfärgen. (RGB till CMYK konvertering vet jag tyvärr inte mycket om men detta var bara en fundering).

Det jag egentligen funderade över var om man till exempel (saxat från din artikel) har en bild på "8 Megapixel (3264*2448 pixel) med 29,7 cm bredd ger PPI 279". om man skriver ut denna med 600 DPI får vi ju 600/279 = 2,15 punkter per pixel. Detta måste ju innebära att skrivaren (eller skrivardrivrutinen eller programmet som styr skrivaren) måste göra samma typ av skalning som till exempel en webläsare gör om man försöker visa en 279 pixel bred bild på en 600 pixel bred yta (händer väl inte så ofta men det går).

Slutsatsen jag försöker komma fram till är att om man vill ha bästa kvalitet på den utskrivna bilden så bör man ha ett en heltalsmultipel mellan PPI och DPI, till exempel 300 PPI och 600 DPI. Då borde man fundera exakt över vilken PPI man ska ha när man skickar bilder för utskrift.

Har jag missat något?
 
Nu jobbar jag inte med utskrifter eller tryck, men jag antar att det ju någonstans måste ske en interpolering ifall bildens pixelantal inte stämmer exakt med skrivarens DPI. Om man sen faktiskt ser någon skillnad på att justera detta själv eller låta skrivaren/labbet fixa det tvivlar jag på. Men det är som sagt bara vad jag tror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.