Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beroende

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Alltså, är det något fel på mig? Sedan jag skaffade en digital SLR så vill jag ha mer av allt...fler objektiv, mer ljusstyrka, bättre egenskaper. Kan knappt vänta på Tamrons 17-50 medans jag samtidigt sneglar på ljusstarka fasta vidvinkelobjektiv, för "...det måste ju vara skitkul att ha!"

Har det alltid varit så här? Va f-n, jag är en amatör. En glad hobbyfotograf. När jag fotade analogt så funderade jag sällan på mina gluggar. Vad säger ni? Var marknaden lika het "back in the days"?

Är det så att man rycks med i "måste ha" utvecklingen vare sig man vill eller inte?

Jag vet att detta dilemma har diskuterats tidigare i olika former...bara undrar lite vad ni själva känner?

Ni som varit med riktigt länge...har ni sett en förändring? Förutom att vi fotar digitalt förstås :)

Jag tror vi alla dras med i ett ha begär i början. Man tror helt enklet att bara man köper fler gluggar så blir bilderna bättre.
Sedan finns det de som inser att less is more, medans andra fortsätter på den dyra stigen mot dyrare gluggar.

/Per
Som sneglar på ett tilf/shift

Min personliga reflektion är att det är större fokus (häpp) på optik och själva kameran idag än förr...
Som jag vill minnas det så snackade vi mest om vilken film man gillade att fota med och vem som var bästa på att framkalla när jag började i början av 80 talet...
Efter ett par år började jag framkalla själv och då var även kemikalier och papper ett hett ämne i bekantskapskretsen...
Trots att jag är relativt ung (som jag vill se det i.a.f.) så har jag lite svårt att förstå prylhysterin idag...