Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beroende

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Alltså, är det något fel på mig? Sedan jag skaffade en digital SLR så vill jag ha mer av allt...fler objektiv, mer ljusstyrka, bättre egenskaper. Kan knappt vänta på Tamrons 17-50 medans jag samtidigt sneglar på ljusstarka fasta vidvinkelobjektiv, för "...det måste ju vara skitkul att ha!"

Har det alltid varit så här? Va f-n, jag är en amatör. En glad hobbyfotograf. När jag fotade analogt så funderade jag sällan på mina gluggar. Vad säger ni? Var marknaden lika het "back in the days"?

Är det så att man rycks med i "måste ha" utvecklingen vare sig man vill eller inte?

Jag vet att detta dilemma har diskuterats tidigare i olika former...bara undrar lite vad ni själva känner?

Ni som varit med riktigt länge...har ni sett en förändring? Förutom att vi fotar digitalt förstås :)

Jag tror vi alla dras med i ett ha begär i början. Man tror helt enklet att bara man köper fler gluggar så blir bilderna bättre.
Sedan finns det de som inser att less is more, medans andra fortsätter på den dyra stigen mot dyrare gluggar.

/Per
Som sneglar på ett tilf/shift

Min personliga reflektion är att det är större fokus (häpp) på optik och själva kameran idag än förr...
Som jag vill minnas det så snackade vi mest om vilken film man gillade att fota med och vem som var bästa på att framkalla när jag började i början av 80 talet...
Efter ett par år började jag framkalla själv och då var även kemikalier och papper ett hett ämne i bekantskapskretsen...
Trots att jag är relativt ung (som jag vill se det i.a.f.) så har jag lite svårt att förstå prylhysterin idag...
ALLA kameror är så bra idag att huvudintresset borde ligga i komposition och "ljuslära".

Men herrejösses hoppa inte på mig nu, det är bara min åsikt...

/ Magnus

hbengtsson skrev:
Alltså, är det något fel på mig? Sedan jag skaffade en digital SLR så vill jag ha mer av allt...fler objektiv, mer ljusstyrka, bättre egenskaper. Kan knappt vänta på Tamrons 17-50 medans jag samtidigt sneglar på ljusstarka fasta vidvinkelobjektiv, för "...det måste ju vara skitkul att ha!"

Har det alltid varit så här? Va f-n, jag är en amatör. En glad hobbyfotograf. När jag fotade analogt så funderade jag sällan på mina gluggar. Vad säger ni? Var marknaden lika het "back in the days"?

Är det så att man rycks med i "måste ha" utvecklingen vare sig man vill eller inte?

Jag vet att detta dilemma har diskuterats tidigare i olika former...bara undrar lite vad ni själva känner?

Ni som varit med riktigt länge...har ni sett en förändring? Förutom att vi fotar digitalt förstås :)

Varit med länge...nja,
sedan 1959 i alla fall.. ;)

"Inget nytt under solen!!" ;)

Så här har det alltid varit,
det är bara prylarna som växlat,
just nu er'e de "digitalelektroniska fotoprylarnas tid...! :)

Som sagt, inget nytt! :)
Samma mänskliga företeelser! ;)

Och den "fotokonstnärliga kvaliten" den e också,
"inget nytt under solen"!

Tycker fortfarande det är "picture-making......"
Picture-making va begreppet på den sk. Robinson skolan på 1800-talet,
man satte ihop bilder i ateljén, (eller i Photoshop!) ;)
"Döende flicka"! "Gråtande barn!", Solnedgång över havet". ;)

Och vad är alternativet...?
Vet inte riktigt...?

Men med de tekniska hjälpmedel som nu finns,
till skillnad mot på 1800-talet,
borde väl fotografin ha kommit längre än till bara "Picture-making"...?

Som sagt,
varit med länge...nja, sedan 1959 i alla fall.. ;)

hbengtsson skrev:
medans jag samtidigt sneglar på ljusstarka fasta vidvinkelobjektiv, för "...det måste ju vara skitkul att ha!"

jo, jag gillar verkligen mitt sigma 20/1.8, riktigt nice inomhus eller om kvällen när det börjar bli mörkt. eller längst fram på konserter...

så ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv måste du bara köpa!
men ni sony/KM användare hade ju lätt kunnat ta denna bilden utan lika ljusstark optik.

men visst är det roligt att köpa nya grejer, kanske för att köpa å se om den där skumma begagnade optiken var nåt att ha, och sedan sälja den vidare om man inte är nöjd. det gäller bara att man använder grejerna så man inte köper optik för kameraväskan/bokhyllan.

Bilagor

• jkyrka.jpg
    jkyrka.jpg
    72.3 KB · Visningar: 288
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar