Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Berlin Conrad Schumann-statyn/skulptur

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
15 augusti 1961 hoppade den östtyske soldaten Conrad Schumann över taggtråden till väst. Det skedde vid Bernauer Strasse/Ruppiner Strasse.

Är det någon som vet var i Berlin Conrad Schumann-statyn/skulpturen sitter uppsatt någonstans idag, har försökt letat på Bernauer Strasse utan att lyckats.

Gärna så nära som möjligt!

Bilagor

• mauerspringer.jpg
    mauerspringer.jpg
    32.1 KB · Visningar: 62
Jag hittade foton på Google Map, men lyckades inte se exakt på kartan. Såg här att det skulle ligga nära Bernauer / Ruppiner.

Här är mina googlade bilder, hittade ingen staty i street view, men foton, kanske når att gå vidare med?

Bilagor

• Berlin_Conrad_Schumann1.jpg
    Berlin_Conrad_Schumann1.jpg
    75.9 KB · Visningar: 40
  • Berlin_Conrad_Schumann2.jpg
    Berlin_Conrad_Schumann2.jpg
    78.9 KB · Visningar: 61
Ett relativt färskt blogginlägg.

http://jdd.io/post/69847036012

Jag får det till Brunnenstraße 143 mha google maps.

Tack för svar! Det verkar vara en svår nöt att knäcka, "körde" hela Brunnen Strasse med Google Maps men hittade ingenting.

Fick då tipset om nr 143 men det verkar inte stämma heller med husets färg och fönsterbågar. Se bifogade skärmdump från nr 143.

Jag har mailat till fotografen som tagit bilden vid väggen, får väl se om han kanske hör av sig lite senare.

Men det underliga är ju att det verkar finnas två stycken helt olika statyer, en isf vid Brunnen Strasse och ytterligare en som verkar stå på en ödetomt.

Tar gärna emot flera tips och uppslag om det dyker upp något mer!

Bilagor

• conrad s.jpg
    conrad s.jpg
    219.7 KB · Visningar: 60
  • brunnen 143.jpg
    brunnen 143.jpg
    207.7 KB · Visningar: 40
Adressen stämmer troligen

Hej igen!

När det gäller färgen på huset så förstår jag att du undrar. Det gjorde jag också.

Om du i stället tittar på samma hus från gatan till höger i din bild, så stämmer alla färger.

Tack för alla synpunkter så här långt!

Jag kom i kontakt med fotograf James Duncan Davidson och han berättade att statyn är flyttad från den ödetomt där den först var placerad till Brunnen Strasse 141.

Problemet med Google Maps i det här fallet är väl att de är inte helt uppdaterade så därför syns inte statyn där på plats.

Bifogar igen bilden på statyn och gatuadressen Brunnen Strasse 141 (utan att statyn är med).

Om något annat nytt framkommer - hör gärna av er igen!

Bilagor

• conrad s.jpg
    conrad s.jpg
    219.7 KB · Visningar: 50
  • brunnen 141.jpg
    brunnen 141.jpg
    196.3 KB · Visningar: 45
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar