Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Berchtesgaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Anmg

Medlem
Hej!

Tänkte i slutet av maj ta en resa ner till södra tyskland och området kring där. Se bergen och gå upp i Berchtesgaden och titta.

Vad finns det för saker ni rekomenderar att man tittar på kring saltzburg? Tidsramen är fre-sön (resa ner tors, resa hem måndag).

Sen funderar jag lite på vad för kameragrejjer är lämpligt där nere.
Har just nu en D40 och ett 35/1.8. Känner dock att ja egentligen hade velat ha ett tokina 11-16 men är lite osäker på vad jag borde ha.

Vad hade ni haft med er för utrustning ner? (Jag är i tankarna på att byta upp mig till en D7000/D90 samt passande objektiv).

Har bott i Österrike, dock Innsbruck men har varit i Salzburg en del.
Tycker att staden är värd en dag. Gå upp till fästningen och gå runt i gamla stan. Attersee är en fin sjö en bit utanför Salzburg. Ska du upp i bergen tycker jag om Zauchensee och Seefeld.
Där finns det mycke bra möjlighet till att vandra och klättra, om man gillar det. Sen går det hyra montainbikes om man kommer på den iden, inget jag skulle rekommendera dock.
På den tycka sidan där vet jag inte så mycket vad som finns.

Har du kitobjektivet så skulle jag ta med det att komplettera 35an med.

Jag är i tankarna på att byta upp mig till en D7000/D90 samt passande objektiv.

Vad har du för budget? Vad är det du saknar hos din D40? Kan du lägga budgeten mellan 13-16 tusen så kan du köpa en D7000, en vidvinkel eller en trevlig normalzoom.

Ett trevligt paket: En Nikon D7000 med två alternativ (eller båda om du är rik ;)

Sigma 17-50 2,8, (eftersom att du redan har ett 18-55 så blir ju inte brännvidden något "nytt" för dig däremot så är det väldigt ljusstarkt jämfört med ditt kitobjektiv.)

eller så köper du ett Sigma 8-16, en roligare brännvidd fast lika ljusstarkt som ditt kitobjektiv.

Eftersom att du redan har ett ljusstarkt objektiv (35 mm 1,8) och en normalzoom (om än ljussvag) så skulle jag ha satsat på Sigma 8-16.

Tack för svaren.

När jag var i Nuremberg för en månadsen så kände ja verkligen att mitt fasta 35a som ja hade med mig (använder inte kitgrejjerna ens) inte räkte till, var svårt att få med hela byggnader och liknande. Så är lite därför ja titta på tokina 11-16 som vidvinkel, och vad ja förstod så skulle ja inte ha autofokus med min d40 om ja använde det.

Sen är man väll lite utav en materialsportare, roligt med nya och bättre grejjer.
Så slåss lite med tanken om att byta upp mig till en D90 eller D7000 då som sagt. Jag är rätt novis på det mesta, men bättre saker kanske gör att ja använder dem lite mer?

Vad har D7000 som D90 inte har, förutom lite bättre filmegenskaper? (Använder man det ens?)

Hej!

Vad finns det för saker ni rekomenderar att man tittar på kring saltzburg?

Fästningen i Salzburg har redan nämnts. Inne i stan kan man, som i alla andra städer, promenera och se lite gamla tuttinuliga hus. Sedan finns alltid huset där Mozart föddes.En tur upp till Kehlsteinhaus är väl att rekommendera. Några mil söder om så har du Burg Hohenwerfen från filmen Örnnästet. Königsee lär vara vackert. Omgivningen runt Salzburg är i princip som ett vykort (tänk Sound of music).

Om du vill fota i byn som fått ett uppsving i turismen efter internets intrång i världen så åker du till Fucking som ligger 40 km norr om Salzburg. Om vi ska fortsätta på morbidturismen så är det bara 35 km från Fucking till Braunau am Inn där Hitler föddes och Fritzl skickade första brevet hem från dottern.

Tack för svaren.

När jag var i Nuremberg för en månadsen så kände ja verkligen att mitt fasta 35a som ja hade med mig (använder inte kitgrejjerna ens) inte räkte till, var svårt att få med hela byggnader och liknande. Så är lite därför ja titta på tokina 11-16 som vidvinkel, och vad ja förstod så skulle ja inte ha autofokus med min d40 om ja använde det.

Sen är man väll lite utav en materialsportare, roligt med nya och bättre grejjer.
Så slåss lite med tanken om att byta upp mig till en D90 eller D7000 då som sagt. Jag är rätt novis på det mesta, men bättre saker kanske gör att ja använder dem lite mer?

Vad har D7000 som D90 inte har, förutom lite bättre filmegenskaper? (Använder man det ens?)

D7000 har bättre större sökare, bättre brusprestanda, bättre materialval (metall kontra plast i ytmaterial), möjlighet att använda alla objektiv sedan 1959 med full matrixmätning, mer avancerad autofokus, lite snabbare serietagning och bättre filmning. En D300s lite med bättre sensor. Jag tror du hittar en lista på www.dpreview.com under reviews ->alphabetical ->Nikon D7000 redan på förstasidan.

Tack igen för svaren.

Verkar finnas en hel del att se där nere. Jag är intresserad av att se bergen och fina naturen, och slotten och det. Men lät som det fanns endel mer att se.
Förstår varför den staden fått en upsving via internet iaf ;)
hihi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar