Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beräkningar, någon som kan hjälpa till?

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
För en humanistisk skolad ställer ibland de enklaste beräkningarna till problem. Jag undrar därför om det finns någon som kan hjälpa till med följande problem. Det gäller beräkningen av håldiameter för en insticksbländare, som diskuterats här

I normala fall behövs diametern på ett bländarhål (liksom brännvidden) för att bestämma bländartalet. I mitt fall har jag borrat flera olika hål för att uppnå en softfokuseffekt. Hålen har följande diameter:

1 hål som är 24 mm i diameter
12 hål som är 3 mm i diameter
12 hål som är 4 mm i diameter

Problem 1: Vad blir den sammanlagda arean för alla dessa 25 hål?

Problem 2: Om jag istället skulle ha borrat 1 hål med samma area. Vilken diameter skulle då detta hål ha haft?

Den sista siffran kommer jag sedan att nyttja för att beräkna bländartalet. Kan någon hjälpa mig vore jag därför mycket tacksam.

Bästa,
F.
 
Om beräkningarna stämmer, skulle det då innebära en bländare på ungefär f32. 470/32=14.69 mm i diameter, och inräknat förminskningen av pupillen genom objektivglasen, stämmer väl 14.88 utan glas rätt bra. Eller?

EDIT: Och med den senare beräkningen blir det bländare f16, gissar jag. :)
 
WFS) (Graylingman skrev:Edit: Roger: Du har räknat ut hålets radie och inte dess diameter [/B]

Ja just det. Naturligtvis. Klantigt att missa det. Så nära och så snubblar man på målsnöret...

Multiplicera med två så löser sig allt ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.