ANNONS
Annons

Beräknad livslängd a57

Produkter
(logga in för att koppla)

ek_an

Medlem
Sitter och funderar på hur den nya slt designen påverkar livslängden på slutaren i min a57.
Det är ju väldigt roligt att ta en massa bilder och chanserna ökar ju att fånga det man vill.
Men hur många exponeringar är kameran byggd för?

Med mindre rörliga delar borde det vara en mer robust konstruktion jämfört med vanliga dslr-kameror.

Hoppas någon har svar på min fråga.

// Erik

Slutarens livslängd påverkas inte av avsaknaden av spegel.

/afe

Det var inte det TS påstod heller, utan för att kameran är så rolig att fotografera med och har snabb serietagning så så inbjuder den till att ta många fler bilder.

Hursomhelst specas sådana saker mer på påkostade proffskameror som t.ex. Canon 1DX och nikon D4 som ska vara slitvargar i händerna på pressfotografer som tar väldigt mycket bilder. Martin Agfors berättade tidigare att han tog 30 000 bilder under en dag vid bevakning av ett löparevent.

Hursomhelst så har tekniken utvecklats så att dagens moderna kameror, som t.ex. Sony A57, också är mycket hållbara i det avseendet.

Slutaren i A57 är specificerad till att klara 400 000 cykler. Det borde räcka.

Sedan är det faktiskt så att TMT visst påverkar slutaren, i posotov bemärkelse.
A57 m.fl. har nämligen en funktion som kallas Electronic First Curtain, vilket gör att slutaren är öppen när man använder sökaren och när bilden tas så påbörjas exponeringen direkt utan att slutaren först måste stängas, utan den stängs bara när exponeringstiden är slut, så det blir en slutarrörelse mindre per bild.

Så Erik, plåta på du med din A57, finns ingen risk att du sliter ut den!
Tålamodet att hantera allt bildmaterial lär ta slut fortare än slutaren skulle jag tro. .-)

/Mats

A77 är specad för ungefär 150 000 slutarrörelser - är A57 verkligen specad för 400 000 (det är mer än alla proffshus om jag inte tar fel)?

Jag är inte helt övertygat om att den elektroniska förstaridån gör skillnad. En DSLR måste först öppna och sedan stänga slutaren, medans en SLT (eller NEX) med elektronisk förstaridå först måste stänga och sedan öppna slutaren igen. Det borde bli samma sak, fast i omvänd ordning. Om man avaktiverar den elektroniska förstaridån (vilket tydligen är nödvändigt för vissa motiv, fast jag har aldrig stött på det) blir det dubbelt så många slutarrörelser.

Som hobbyfotograf är det nog som Mats skriver inte någon större risk att man kör slut på slutaren (åtminstone inte särskilt snabbt) :)

A77 är specad för ungefär 150 000 slutarrörelser - är A57 verkligen specad för 400 000 (det är mer än alla proffshus om jag inte tar fel)?

Jag är inte helt övertygat om att den elektroniska förstaridån gör skillnad. En DSLR måste först öppna och sedan stänga slutaren, medans en SLT (eller NEX) med elektronisk förstaridå först måste stänga och sedan öppna slutaren igen. Det borde bli samma sak, fast i omvänd ordning. Om man avaktiverar den elektroniska förstaridån (vilket tydligen är nödvändigt för vissa motiv, fast jag har aldrig stött på det) blir det dubbelt så många slutarrörelser.

Som hobbyfotograf är det nog som Mats skriver inte någon större risk att man kör slut på slutaren (åtminstone inte särskilt snabbt) :)

Kan bara instämma med dig...tror inte den elektroniska förstaridån gör någon nämnvärd skillnad för livslängden på slutaren...A65 är specad till 100 000 slutareörelse o det är troligtvis däromkring A57an också ligger.

Ok, det låter mer troligt med 100 000 -150 000, Pet och Afe, var har ni fått de siffrorna ifrån?

Jag visste inte så jag googlade på det och hittade en sida med en test av A57 där det stod att slutaren var specad till 400 000 cykler.Gjorde det från dator på jobbet och hittar inte den sidan just nu.

Hursomhelst så vet jag inte riktigt om det är "slutaren" som specas på det sättet när det anges för DSLR-kameror, utan det kan vara hela paketet med spegel och alltng. Eftersom det inte finns någon flaxande spegel på Sonys kameror kanske det helt enkelt är högre livslängd och att en A57 faktiskt klarar lika många exponeringar som de värsta pro-kamerorna.

Hursomhelst så är det bara att plåta på. Skulle man ta extremt många bilder så att slutaren skulle sluta funka och gör det inom 2 år så repareras det väl på garantin, står ingenting om någon begränsning i hur flitigt man använder den för att garantin ska gälla.

Som sagt, ingenting som man ens behöver tänka på i praktiken. Den håller!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar