Annons

Beräkna andrahandsvärde? (+lite annat)

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

När man skall sälja en kamera begagnat så kollar man ju dels på vad motsvarande saker kostar begagnat men finns det någon generell matematisk formel för värdeminskning per exponerad bild? Finns det även någon slags formel för värdeminskning baserat på hur länge kameran vart i bruk, t.ex. värdeminskning per månad eller år?

Jag funderar på att sälja min "Nikon D800E" för att uppgradera till "Nikon D810"!

Nikon kommer säkert med fler modeller efter Nikon D810 men då har ju andrahandsvärdet i sin tur sjunkit ännu mer på "Nikon D800E" också.

---
Hur är det med lågpassfilter och sådant på D4S? Det sägs ju att set skall vara väck på blivande 810:an i alla fall.

---
Är det någon / några av er som redan nu vet något om kommande modeller bortom D810 och D4S? Är det något som kan tänkas utannonseras senare i år eller först nästa år?

MVH Alexander T !!

Någon formel för värdeminskning finns inte, förutom att den är brant!

Värdeminskningen är mycket beroende på om det finns en nyare modell av samma typ, hur många exponeringar den gjort, hur sugen köparen är på din kamera, hur bra annons du skrivet, etc, etc.

Per.

PS. För senaste skvallret, se http://nikonrumors.com/

Beror på marknaden, dvs efterfrågan. Så det är andra parametrar än en matematisk formel som gäller.
När nya modeller släpps sjunker begagnatpriset vanligen på de tidigare, om de nya visar sig vara så bra att de som köper nytt byter upp sig. Annars kan de gamla modellerna fortsätta att leva som t.ex. Nikon F3 som tillverkades ytterligare 10 år efter att efterföljaren kom.

Det är ni som köper nytt som tar den största ekonomiska smällen. Det är vi på begagnatmarknaden tacksamma för :).

Värdering av begagnad D800E!

Hejsan!

Scandinavian Photo värderade min D800E till 10 000 SEK vilket jag fick skriftligt på och muntligen av Rajala den värderad till ca: 14 000 SEK. Detta gjordes med ca: 30 minuters mellanrum!

Men tänk ändå att det kan skilja några tusenlappar på exakt samma produkt, d.v.s. min egen kamera beroende på vilken butik man går till.

MVH at1981 !!

Är det så att både Rajala och Scandinavian berättade vad de skulle ge dig i inbyte? Jag säger detta eftersom jag skulle tro att man kanske kan sälja vidare för 16-17.000:- men detta hänger på nypriset på D810.

Sedan är det ju så att visst sjunker begpriset då en ny kamera kommit men förlusten i kronor räknat blir mycket mindre om du behåller din D800E och väntar på en ev kommande D820 om 2-3 år. Jo, D810 är bättre än D800E, men är den så pass mycket bättre för dig att det motiverar kostnaden?

Rajala har info direkt på hemsidan om att de betalar 12000 kr för D800 och 14000 kr för D800E vid inbyte mot D810, förutsatt att kameran är i normalt skick.

Själv skulle jag ha svårt för att lämna min D800E i inbyte för 14000 kr vid uppgradering till D810. Att betala 17390 kr i mellanskillnad känns inte helt vettigt för de små förbättringarna.

Rajala har info direkt på hemsidan om att de betalar 12000 kr för D800 och 14000 kr för D800E vid inbyte mot D810, förutsatt att kameran är i normalt skick.

Själv skulle jag ha svårt för att lämna min D800E i inbyte för 14000 kr vid uppgradering till D810. Att betala 17390 kr i mellanskillnad känns inte helt vettigt för de små förbättringarna.

Instämmer - det skulle vara att man är sportfotograf i så fall - fast då kör man väl D4(s)?

Det är väl bara kolla köp o sälj här på fotosidan o även typ blocket osv o kolla hur många exponeringar dom ligger på o vilket pris, o sen tänka lite själv? Jag gjorde en snabb-check o såg att dom ligger på mellan 16 o 20k just nu, betydligt mer än vad du skulle få om du lämnar in den.
O varför är du redan nu nyfiken på vad som kommer efter den preciiis utannonserade D810? Det är dumt att vara för uppgraderingskåt..

Vad du har kunnat se är förmodligen begärt pris. Det kan skilja sig en del från det verkliga priset om det blev affär.

Nu

Nu vet jag inte hur Rajala gör, men Scandinavian Photo lämnar ju 6 månaders garanti där de står för alla kostanaderna i samband med reparation, samt att de måste betala både moms och skatt, något du inte behöver om det bara är den enda handel du gör per år. men att Nikon produkter skulle ha en brant fallande värde kurva kan jag inte hålla med om.

Här har du en formel för begagnade kameror, som ger ett riktvärde.

a: nypris på kameran just nu på Cyberphoto (eller det pris den såldes för där, när den slutade säljas)
b: nuvarande årtal
c: det årtal kameran senast såldes ny på Cyberphoto (nuvarande årtal om kameran fortfarande säljs)
d: skick, 1 = nyskick, 0.9 = normalskick, 0.7 = ordentligt använd av press

Begagnatpris = a x 0.7 ^ ( ( b - c) / 2 + 1 ) x d

^ är upphöjttecken.

Så en D800E kostar idag 25590:- på Cyberphoto, blir 25590 x 0,7 upphöjt i 1 (om nyskick), alltså 17900:-

Annat exempel, Canon 5DII såldes väl förra året för 12000:- på Cyberphoto, blir 13000 x 0,7 upphöjt i 1.5 är 7600:-

En så rättvis kalkyl jag kan komma på iallafall, kommentera gärna med bättre formler om någon har :)

Här har du en formel för begagnade kameror, som ger ett riktvärde.

a: nypris på kameran just nu på Cyberphoto (eller det pris den såldes för där, när den slutade säljas)

b: nuvarande årtal

c: det årtal kameran senast såldes ny på Cyberphoto (nuvarande årtal om kameran fortfarande säljs)

d: skick, 1 = nyskick, 0.9 = normalskick, 0.7 = ordentligt använd av press

Begagnatpris = a x 0.7 ^ ( ( b - c) / 2 + 1 ) x d

^ är upphöjttecken.

Så en D800E kostar idag 25590:- på Cyberphoto, blir 25590 x 0,7 upphöjt i 1 (om nyskick), alltså 17900:-

Annat exempel, Canon 5DII såldes väl förra året för 12000:- på Cyberphoto, blir 13000 x 0,7 upphöjt i 1.5 är 7600:-

En så rättvis kalkyl jag kan komma på iallafall, kommentera gärna med bättre formler om någon har :)

Elektronik o teknik halva nypriset om skicket är bra, behöver man ingen miniräknare till ....

Det är väl bara kolla köp o sälj här på fotosidan o även typ blocket osv o kolla hur många exponeringar dom ligger på o vilket pris, o sen tänka lite själv? Jag gjorde en snabb-check o såg att dom ligger på mellan 16 o 20k just nu, betydligt mer än vad du skulle få om du lämnar in den.
O varför är du redan nu nyfiken på vad som kommer efter den preciiis utannonserade D810? Det är dumt att vara för uppgraderingskåt..

Håller inte med. Det är högst releveant vad som kommer efteråt eftersom detta inte är en ny kameramodell utan endast en uppdatering. Det känns dumt att bränna 31 000 på en 810 om det kommer en ny modell inom ett år... te x.

Personligen i o f s skulle jag gissa att D800E har ett något lägre procentuellt andrahandsvärde än D800 p g a:
1. Marknaden är större för en billigare vara till konsumenter som köper med skttade pengar och inte kan dra av
2. De som värdesätter den mindre skillnaden i upplösning dem emellan och vill betala för det är kanske de som sneglar på D810

Så jag skulle korrigera värdet nedåt och närmre D800 begpris

Nu vet jag inte hur Rajala gör, men Scandinavian Photo lämnar ju 6 månaders garanti där de står för alla kostanaderna i samband med reparation, samt att de måste betala både moms och skatt...

Konsumentköplagen gäller alla näringsidkare, även Rajala. Moms betalar man bara på marginalen, dvs köper man in en beg kamera för 10000 kr och säljer den för 12500 är momsen 500 kr.

---
Är det någon / några av er som redan nu vet något om kommande modeller bortom D810 och D4S? Är det något som kan tänkas utannonseras senare i år eller först nästa år?

Det är alltid svårt att sia om framtiden. Men en sak är säker, varken D810 eller D4s kommer ersättas i år eller nästa år. Det brukar vara 2-3 år mellan proffskameror.

Det kan komma ytterligare en kamera. Det som har efterlysts är en pressversion av D800, alltså snabbare, med högre ISO och mindre bildfiler. D810 har fått lite av allt det där och därför tror jag inte så mycket på en D810 med D4/D4s-sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar