Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BenQ 24tums monitor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullfrog

Ny medlem
BenQ 24" FP241W!

Någon här på forumet som har någon erfarenhet av denna (förhållandevis billiga) monitor?
Välkomnar alla fakta och omdömen, bra som dåliga.

Jag har jobbat många år med Photoshop, men har börjat plåta först det senaste året. Skärmen jag har hemma är en spelskärm och den suger på arbete med fotoredigering och illustration.
Har ruttnat på den.

Tack.
 
jo..

hejhej..
jag har personligen inte testat denna men jag vet av egen erfarenhet att det stora minuset med enkla(billiga) skärmar är att dem blöder ganska mycket från top och botten.
rent färgmässigt så kan jag inte uttala mig generellt.
men, det är väl som med allt annat, du får vad du betalar för och köper du genom internet kan du ju testa och sen returnera om du inte tycker att den duger. det är ju helt fail-safe.

det är min plan på kommande monitor, köpa på nätet och sedan skicka tillbaka om det inte är tillräckligt bra.

nu kanske inte mitt svar hjälper dig så mycket men bättre än inget:) lycka till.
 
Jag har en sådan skärm och jag är mycket nöjd. Funkar alldeles utmärkt för bildbehandling när jag har kalibrerat den med min EyeOne.

Jag har både skrivit ut bilder på min Canon i9950 och beställt förstoringar från Crimson. Resultatet är utmärkt. Bilderna blir precis som på skärmen.

Utöver det är den riktigt härlig på grund av upplösningen (1920x1200) och storleken (24 tum).

Den har dessutom pivotfunktion, olika profiler och bild i bild. Att den sedan funkar väldigt bra till både film och spel är en extra bonus.

Rekommenderas.
 
Den är också TCO '06-godkänd. Något som innebär:

"FP241W har klarat testen för nya TCO '06-standarden, vilket innebär att den har tillräckligt hög bildkvalitet och färgåtergivning för god ergonomi, svaga magnetfält, låg energiförbrukning i standby-läge samt att minimalt antal miljöfarliga ämnen använts vid tillverkning."
 
Skärmen du nämner är helt ok. Finns en tråd som handlar om just bildskärmar och där har en "expertis" talat gott om den. Tänker själv köpa den inom överskådlig tid. Ledsen men vet inte hur man länkar men kolla forum "bildskärm för bildbehandling". En lång tråd men mycket matnyttigt.
Mvh Thomas
 
Tack för tipsen (tar gärna emot fler)!

Kollade tråden om skärmarna. Det var onekligen en rätt mastig tråd... Tog ett halvår att komma igenom :)

Verkar vara en vettig skärm till vettigt pris i alla fall. Skall nog hugga på en.

För att klargöra så har jag inte arbetat på min ruttna spelskärm utan på en gammal Dell Trinitron fetskärm, men den börjar sagga ihop och bli suddig. Annars var den utmärkt att jobba med.
 
Halloj,

Jag har ovan nämnda skärm sedan dec 06'. Helt ok, på de flesta planen! Mycket prisvärd skärm.
Den är ju ljusstark som attan, man får skruva ner den rätt mycket för att inte bli trött i ögonen.
Jag har min "brightness" på 30 av 100 möjliga steg.

Det jag ser som lite negativt är att den inte är riktigt stabil mellan kalibreringarna. Mäter jag upp mina värden så kan det diffa lite vid nästa uppmätning. Sedan är min lite lite kall i färgerna första 15min efter uppstart. Inget stort problem när man är van vid att köra CRT :)

Som sagt, mycket prisvärd skärm!
Cheers // Martin
 
Det som är skönt med en 24 tumsskärm, om man bortser från den rena bildbehandlingsaspekten, ser ni nedan.

Man kan kolla på teve, surfa, lyssna på musik och chatta samtidigt. Helt underbart.

Större bild här: http://www.joakim-foto.se/screen.jpg
 

Bilagor

  • screen.jpg
    screen.jpg
    59.7 KB · Visningar: 346
Senast ändrad:
Joakim.
Jäklar vad det ser lockande ut. Gör nog slag i saken nästa vecka...fråga..längst ner till höger..ser ut som melodifestivalbild....är det tv:en???
Mvh Thomas
 
Ja, det är melodifestivalen (jag har tevekort). Fast medan rösträkningen pågår passar jag på att lyssna på mina egna mp3-or. Lite sköna 60-talsklassiker! :)

Man kan utan vidare ha två webbläsare igång samtidigt bredvid varandra, det har jag ofta. Eller också, som på bilden, en webbläsare och flera andra program. Till exempel musik, film, teve, MSN, Word, eller något annat.

Har man en gång vant sig vid en 24-tums widescreen är det nog omöjligt att gå tillbaka till mindre. Jag skulle i alla fall inte klara det! :)

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.