Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej,
Jag ska plåta några basketlag under hösten och räknar med taskigt ljus i hallarna. Blixt tycker jag är svårt när det gäller att ha koll på skuggor. Jag hittade den här belysningen: http://www.netonnet.se/art/foto/fotostudio/utrustning-fotostudio/knig-kn-studio80/160436.3353/ och undrar om någon har erfarenhet av produkten?
Jag är fullt medveten om kvaliteten förmodligen inte är något för yrkesfolk men för min del ska prylarna användas 1-5 gånger / år på amatör-basis: rigga belysningen, sätt kameran på stativ, ställ upp laget och plåta. Men räcker ljuset för ändamålet?
/Anders
 
Om du skall fotografera hela grupper så är 350w (eqv) för lite :)

Ok, 350 w (gånger 2) är för lite, men hur mycket skulle jag behöva? Varje grupp är ca 12-15 pers. så det är inga stora folksamlingar. När jag plåtar matcher brukar det funka att ligga på 250 sek och f 5,6 om man skruvar upp ISO en bit.
Jag lär ju inte behöva slutartider på 250 sek vid en gruppbild och då kan jag sänka ISO för att minska bruset. Så jag klarar mig nästan på naturligt ljus men får dålig koll på skuggor eftersom allt ljus kommer från lysrör i taket.
 
Jo, det låter lite klent. Dessutom begränsar ju softboxarna spridningen en del så du har knappast någon nytta av dem när du fotograferar grupper. Jag såg att du har en SB-900 i väskan så det kan kanske vara idé att komplettera på den sidan istället.

Jag har plåtat grupper på >20 personer med två Speedlite (Canon 430 och 580) genom två billiga Kaffebrusparaply som enda ljuskälla och det har funkat fint. Nu har jag köpt ytterligare en blixt. Trots att jag kör Canon så blev det en Nikon SB-24 för några hundralappar på Blocket. Den har hyfsat med kräm, manuella inställningsmöjligheter och synk-kontakt.

Om du nu har en SB-900 redan så vore ett par billiga paraplyer på stativ och en begagnad SB-24 (finns en på köp&sälj för 600.-) ett prisvärt och flexibelt alternativ enligt mig.
 
Jo, det låter lite klent. Dessutom begränsar ju softboxarna spridningen en del så du har knappast någon nytta av dem när du fotograferar grupper. Jag såg att du har en SB-900 i väskan så det kan kanske vara idé att komplettera på den sidan istället.

Jag har plåtat grupper på >20 personer med två Speedlite (Canon 430 och 580) genom två billiga Kaffebrusparaply som enda ljuskälla och det har funkat fint. Nu har jag köpt ytterligare en blixt. Trots att jag kör Canon så blev det en Nikon SB-24 för några hundralappar på Blocket. Den har hyfsat med kräm, manuella inställningsmöjligheter och synk-kontakt.

Om du nu har en SB-900 redan så vore ett par billiga paraplyer på stativ och en begagnad SB-24 (finns en på köp&sälj för 600.-) ett prisvärt och flexibelt alternativ enligt mig.

Låter som ett intressant alternativ. Jag kollade runt lite på Youtube för demo av Creative Lightning System och hittade den här filmen: http://youtu.be/fYA3nX-cXaY men jag tycker det verkar lite knepigt att hantera om inte TTL-mätningen funkar ordentligt med flera blixtar. Det är nog ok att köra manuellt om det gäller produktfotografering men lite omständligt att trimma in när man har en grupp människor som ska plåtas. Risken är att det tar för lång tid och gruppen hinner tröttna. Men filmen kanske är missvisande?
 
Hej, jag körde lite porträttfoto, iofs på en person itaget, men riggade då så klart ljuset först, satte mig själv som modell, sedan var det bara att smälla av 2-3 bilder per person utan att justera ljuset mer än minimalt.

OBS, ej perfekt frilagd, jag vet, arbetskopia...

/Leif
 

Bilagor

  • DSC21481.jpg
    DSC21481.jpg
    10 KB · Visningar: 193
Hej, jag körde lite porträttfoto, iofs på en person itaget, men riggade då så klart ljuset först, satte mig själv som modell, sedan var det bara att smälla av 2-3 bilder per person utan att justera ljuset mer än minimalt.

OBS, ej perfekt frilagd, jag vet, arbetskopia...

/Leif

Hur många blixtar använde du för din exempelbild?
 
Jag tycker snarare att det är lättare att köra manuellt även vid stora grupper när man använder flera blixtar. Beroende på omgivningsljus, ljusmätningsmetod, fokuspunkt m.m. så kan exponeringen variera från ruta till ruta med TTL och annan automatik. Jag föredrar manuellt på allt vid dessa fototillfällen. Det är lite mer kontroller innan fotograferingen, men när man väl är igång så vet man att det är stabilt och kan koncentrera sig på blickar, stängda ögon, kaninöron och annat... ;)

Jag brukar ställa upp allt och sedan kolla genom att ställa mig själv i "motivposition" och ta några rutor med fjärrkontrollen medan jag flyttar mig i sida och djup för att justera exponeringen. När man sedan fyller upp rutan med en större grupp så kan man behöva justera exponeringen lite men det räcker oftast med ett snäpp på bländaren eller ISO (slutartiden påverkar inte exponeringen om det är bara blixtljus).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.