Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bekvämt grepp för höjdformat

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Yxade till en liten ekbit och svarvde en liten mässingsskruv, aslutade med lite golvolja. Helt anpassad efter mina fingrar. Notera att det finns två lägen för pekfingret, ett för avtryckaren, ett för främre inmatningshjul. Jag skall nog runda av det lite mer även i bakkant. Tänkte i all fall dela med mig av idén. Tog mindre än två timmar att göra, och nästen hälften av det gick åt till att göra skruven eftersom jag inte var riktigt säker på gängan. Det visade sig att 1/4 tum - 20 fungerar bra, även om en normal kameragänga är lite kraftigare så är stigingen och innerdiametern ok.

Bilagor

• pict0118_ws.jpg
    pict0118_ws.jpg
    47.9 KB · Visningar: 946
Det var sannerligen fint att se nån välja trä för ett sånt syfte! Jag har själv givit mig på att bygga en "förlängning" av greppet på min fd. Nikon D50, men då var det av plywood och epoxi;-)
Ek är ju snyggt som fan, men kanske dumt att välja ett av de tyngsta träslagen? :-D

Snyggt jobbat, Peter! Du kan få göra en åt mig också... undrar om det går att göra ett grepp i cernitlera och bränna i ugnen? Då skulle man kunna göra i flera olika färger och matcha efter humöret! ;o)

Hua vad kallt att hålla i dock. Trä är ju varmt och skönt :)) Men om man gör i lera, eller metall skulle man ju kunna ha ett fack för en sån där glödande kolstav som man har till handvärmare. Skulle hålla både handen och batteriet varmt :)

Hehehe... ja, fast man kan klä dem med något fluffigt och ulligt, som en slags rattmuff, på vintern. ;o)

Det där var inte dumt! Har länge irriterat mig över greppet när man vänder kameran.

Måste passa på att besserwissa mig lite, i rollen som snickare; både bok och ask är avsevärt tyngre =)

Jag har ingen aning om vad det kan heta, men jag vet att många bågskyttar bygger upp greppen på bågarna med någon slags lera för att de skall ligga bättre i handen. Checka runt lite på några bågskyttesidor så kan man nog hitta vad det är för nåt, för det skall ju fylla samma syfte.

Thomas Gervard skrev:
Måste passa på att besserwissa mig lite, i rollen som snickare; både bok och ask är avsevärt tyngre =)
Hmm, ja kanske det. Men askens densitet är vad jag vet väldigt beroende på var den vuxit. Jag spelar elgitarr, där ask är ett ganska välanvänt träslag för själva kroppen, och sk. "swamp ash" är tydligen samma träslag som "vanlig" ask, men håller ibland halva densiteten eftersom det har så hög fukthalt när det växer, som sen torkas bort:)

Lite mer on topic så vore väl kork bra? Det är väldigt isolerande, lätt, och dessutom ganska mjukt och lättarbetat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar