Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bekväm väska/Ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en ny ryggsäck som kan svälja en hel del utrustning för längre turer. Har lite axel problem vilket ställer höga krav på komforten.
Har för tillfället en lowepro mini trekker som är bra för det priset men lastar man den tungt så är den lite obekväm att bära. tänker satsa på en lite mer exklusivare som förhoppningsvis ger bättre komfort också.
Några tips??

Mvh/Jari
 
Kata verkar göra bra och bekväma väskor. Tror madeco säljer dem. Har kikat på en sådan själv.

Andreas
 
Jag har inte sett en Kata själv, men av vad jag läst så är den inget att rekommendera.

Den rymmer sannolikt inte speciellt mycket utrustning. Lite som din Mini Trekker.

Dessutom saknar den midjebälte.


Titta på Photo Trekker i stället. Den är rymlig och har ett bra bärsystem.

Du bör fundera på hur du kommer bära stativet utan att sidobelasta dig.
Bäst vore att fästa det bakpå ryggsäcken.
Tyvärr så hämmar det möjligheten att öppna väskan utan att lossa stativet.

/Erik
 
Har tittat lite på Kata..verkar klart intressant!

Erik,
Är det skillnad mellan minitrekker och phototrekker gällande komfort?
 
Oh, ja. Mini har ett enkelt bärsystem med tunnt stoppade remmar. Därmed begränsas den komfortabla vikten. Dessutom finns det ingen justerbarhet på bärsystemet.

Photo har ett bärsystem som en vandringsryggsäck med tjock stoppning och justerbar längd på ryggen. Dessutom kan balansen på säcken ställas in med remmar bakom axlarna. Den har en stadig ryggplatta dessutom.

Jag har själv båda.

/Erik
 
jag använder två stycken usa-tillverkade tamaracväskor (606 / 607 ) och jag är mycket nöjd med dessa , Grejen med model 606 är att du har en midjerem vilket kan underlätta om du har problem med din axel .

lycka till i väsk-djungeln !

mvh -Ale
 
Tack för tipsen!
Inte lätt att välja rygga. ska se om jag kan hitta någon butik i närheten så att man kan prova någon.
 
Jag har köpt en Kata 103 idag och den är smart. Och Jo det följer med en midjerem om det nu går att kalla det för det. En smal vanlig rem med spänne, ja den avlastar men jag tror att den i längden kommer att bli obekväm. Det smartaste med säcken är att den har två öppningar, med den lilla så kommer man åt kameran utan att behöva "visa" allt man har.
Jag har precis möblerat i den men är inte helt nöjd men så har det ju varit med alla väskor tidigare också, man måste ju bo in sig i den.

Vad det gäller bär systemet så har det inte samma klass som en Haglöf men inte så långt ifrån.

Som jag tycker nu så är jag nöjd.

/Gunnar
 
Jerkan skrev:
Funderar på att köpa en ny ryggsäck som kan svälja en hel del utrustning för längre turer. Har lite axel problem vilket ställer höga krav på komforten.
Har för tillfället en lowepro mini trekker som är bra för det priset men lastar man den tungt så är den lite obekväm att bära. tänker satsa på en lite mer exklusivare som förhoppningsvis ger bättre komfort också.
Några tips??

Mvh/Jari

Är du aningen händig med symaskin så kan du ju köpa en "vanlig" rygga som du sen inreder efter just dina behov, Jeppe instruerar/illustrerar i denna tråd.
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2710

Mvh / Peter som också är på G
 
Jag köpte en tamrac expedition 5, mycket nöjd.
bra bärremmar, rem runt mage och bröst, bra vadderad i ryggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.