Annons

Behøver konsultation i datorfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Ok, ænnu en fråga i Mac-djungeln...

Jag vill køpa en bærbar Mac, Ibook eller Powerbook, och kikar efter begagnade sådana. Nu har jag hittat en liten 12" Ibook, 1000 mhz, 40gb, superdrive, i fint skick. Pris 7000. Ær det ett bra pris?

Har læst om før- och nackdelar med de olika Macarna och jag vet inte om det hjælpt, kænner mig rætt førvirrad. Jag vill ha en liten dator som ær lætt att ha med sig. Studerar fotografi och dærfør skulle jag gærna ha en dator som læmpar sig bra før detta också, men det ær ju svårt att kombinera det med en behændig storlek.

Efter vad jag har læst så verkar inte Ibooken ha så många nackdelar som inte går att åtgærda:
- Ett særskilt program kan låsa upp spærren i datorn så att man kan anvænda extern skærm, som på Powerbooken.
- Någon skrev hær i forumet att Pb 12" inte har bættre skærm æn Ibook, så om jag vill ha en liten dator kanske inte Ibooken ær ett sæmre val?
- Vad mer? Ær rædd att jag ska gøra ett førhastat køp...
 
Ett tips är att inte köpa den där datorn än. Det lär finnas båda iBooks och PowerBooks till salu när du känner att du är säker på vad du vill ha.

Glöm inte bort studentrabatten på Applestore (10%) gör att du får en ny iBook för exakt 9667,50. I den är konfigurationen så här:

1,33 GHz PowerPC G4
512 K L2-cache (vid 1,33 GHz)
512 MB DDR333 SDRAM
12,1 tums TFT-skärm
1024 x 768 upplösning
ATI Mobility Radeon 9550
32 MB DDR-bildskärmsminne
40 GB Ultra ATA-hårddisk
DVD/CD-RW-enhet
Inbyggt AirPort Extreme
Inbyggt Bluetooth 2.0+EDR
Styrplatta med rullningsfunktion
Sudden Motion Sensor

Personligen skulle jag hellre lagt till lite pengar och fått en ny och snabbare iBook.

mvh

Johnnie

P.S. Jag tycker att iBooken är ett bättre köp än PowerBooken eftersom iBooken är MYCKET billigare samt har längre batteritid. Om du inte har råd att köpa mer minne direkt kan du göra det senare. Jag tror att du kan sätta i ytterligare 1 ghz minne i en ny iBook. En 19" skärm lär göra upplevelsen ännu bättre vid t.ex. Photoshoparbete. D.S.
 
ok, tack før dina råd! jag vet att jag borde vænta till næsta termin då min ekonomi blir lite bættre och priserna kanske sjunkit, men det kliar i konsumentfingrarna... det ær inte bra :)
 
dunberg skrev:


P.S. Jag tycker att iBooken är ett bättre köp än PowerBooken eftersom iBooken är MYCKET billigare samt har längre batteritid. Om du inte har råd att köpa mer minne direkt kan du göra det senare. Jag tror att du kan sätta i ytterligare 1 ghz minne i en ny iBook. En 19" skärm lär göra upplevelsen ännu bättre vid t.ex. Photoshoparbete. D.S.

Mæh! Det dær gjorde ju mitt dilemma værre! Du får inte sæga både positiva och negativa saker på en gång :)

Jag tyckte att den hær datorn jag hittat verkade bra eftersom jag vill ha Superdrive, något många 12":are på annons inte har det.
 
Hej dær elin!

en jækla soppa det hær va? ju mer man frågar ju mer førvirrad blir man, jag velar mellan i book 12"/14" eller en PB 12"/15", blir inte klokare... men du får jætte gærna høra av dig om du hør ngt... om jag inte minns fel så kørde katarina grepjøk en ibook och hon var nøjd, tænkte maila och kolla med henne...

Klem.
/mandi
 
mandi skrev:
Hej dær elin!

en jækla soppa det hær va? ju mer man frågar ju mer førvirrad blir man, jag velar mellan i book 12"/14" eller en PB 12"/15", blir inte klokare... men du får jætte gærna høra av dig om du hør ngt... om jag inte minns fel så kørde katarina grepjøk en ibook och hon var nøjd, tænkte maila och kolla med henne...

Klem.
/mandi

tjena mandi

jag har en 12" ibook på gång, ska førmodligen køpa den idag! jag orkar inte fundera och jæmføra mer. har gjort det ett tag och som sagt, man blir lika oklok som man bli klok. jag tror jag kan bli nøjd med en liten 12-tummare. kommer nog inte jobba med bilder på den, utan anvænda den mer før lagring, text, internet osv. bildarbete kan jag gøra i skolan. sen ær det ju bara att sælja om man blir missnøjd. ja, katarina har ju en ibook, och donald!:) utsidan spelar faktiskt roll också (och før katarina och donald skulle jag tro!), skulle fortfarande gå och snegla avundsjukt på den fina vita blanka ibooken om jag køpte nåt annat. det måste kænnas bra i magen :)
 
Oj, ja 12 tum blir min nästa dator,, (men då pc).

Som ngn nämnde ovan, en extern skärm så är saken biff. Knallkombination med en 17-19 tums skärm.

Men hur var det nu med kompabiliteten mellan Ibook:maskinerna och externa skärmar? Var det inte så att det endast var Powerbookarna som fungerade i standardversion med extern skärm?

Mvh Niclas,
 
Screen spanning doctor är ett enkelt och tryggt program att installera på sin ibook. Ska den in på service är det bara att zappa pram...;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.