Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behövs minst SD Extreem?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Använder ett SD Extreem 4gig 20MB/s till min D90 nu och det fungerar mycket bra.

Har funderingar på att köpa ett till minneskort för att ha och ta bilder när jag bara tränar på kameran, då kan familjekorten vara för sig på sitt kort.

Minne är ju ganska billigt. SD Extreem 4 gig för ca 300 kr.
Men om man kollar på SD Ultra II så kostar 4 gig ca 150 kr.

Frågan är vad man behöver för "normal fotografering"?
Dvs inga snabba sekvenser, ingen filmning...

Finns ju massor av tester som visar hastigheter på kort och hur bra dom är, tex http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9597

Hastighetstester i all ära men vad behöver man faktiskt?
Känns som om det ofta fokuseras på att ha de snabbaste och bästa grejerna oavsett vad man behöver... Tar bara jpg bilder på högsta upplösningen så dom blir ca 5 Mb stora.

Iof blir det säkert ett Extreem 4 gig 20 MB/s för mig ändå, om inte för att få den lilla plastfodralet :)
Eller skulle man kanske ta ett långsamt Ultra II för att se om det har en praktisk begränsing ändå...
 
Det lilla plastfodralet följde med till mina Ultra 2, men det kan ha ändrat sig sedan dess. Det ger fler GB per krona att köpa 8 GB stora kort.

Filma funkar utan problem och JPEG L med komprimeringsgrad Normal orkar den peta ner till Ultra 2 med 4.5 bilder per sekund tills 99-bildersgränsen är uppnådd/man tröttnar/kortet är fullt. Skillnaden mot mina Extreme 3 30 MB/s är att där kan man ha komprimeringsgrad Fine utan att fylla bufferten.

Det som för mig gör det "värt" att köpa snabbare minneskort är tiden det tar att få in bildfilerna i datorn.
 
Med de premisserna så spelar det ingen roll. Spring ner på närmsta netto och köp ett 2GB för 79:- och prova. Netto hemma vid mig har Sandisk Ultra II för det priset.

M

Jo jag är lite sugen.
Netonnet hade ett Ultra II 4 gig för 149 kr tror jag det var.

Kanske köper och testar.
Teori i all ära men hur man upplever det är ju det viktiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.