Jag har tre olika Sony-hus nu som skiljer sig lite åt (A7r, A7II och A6300). Jag har inte tillgång till A7r och A7 II just nu, så jag kan inte kolla för att svara på en del av de frågor som ni bollat tillbaka till mig.
Jag utgick främst från A6300 när jag skrev detta men samtliga dessa hus har ju Lock on AF av variant 1 åtminstone, så man kan alltid även i dessa använda Lock on AF istället för förvald fokuspunkt.
I A6300 har det tillkommit Lock on AF variant 2 som jag kallar den för det är faktiskt lite förvirrande med två funktioner som heter likadant i princip men som är två olika system. Systemen markerar inte ens valt område på samma sätt utan variant 1 som är den äldsta varianten som finns även i exv. A7 II och ju aktiveras via menyträsket ger en dubelram över markerat område man siktat på vid låsningen. Variant 2 ger ett föränderligt punktraster över markerat och aktivt område.
Det här har varit så pass förvirrande för en del med A6300-hus att de försökt få hjälp via nätet i olika sammanhang. Ibland har inte heller de som svarat haft en aning. Men som sagt, välj Focus Mode AF-C via F-menyknappen och sedan Focus Area och där längst ner i den menyn finns alltså möjlighet att välja Lock on AF: och sedan finns möjlighet att stega fram det fokusområde du vill använda.
Observera också ytterligare ett par saker:
1.) Man kan bara välja Lock on AF-inställningar i Focus Area i F-menyn om variant 1 är ställd i Lock on AF = No.
(Låter det glasklart? Tänkte väl det!
Kontentan är alltså att det ena systemet inte kan aktiveras om det andra är på. Det finns ett s.k. interlock mellan dessa, vilket ju understryker att det är två olika system.
2.) En bra sak är att om man väljer AF-S istället för AF-C och Lock on AF, så kommer kameran automatiskt att lämna exv. Lock on AF:Flexible spot och istället ställs kameran i vanligt Flexible spot -läge eller motsvarande annat valt fokusområde.
Om jag ska sammanfatta min uppfattning om detta är att funktionerna är jättebra och t.o.m. fantastiska ibland redan nu, men att Sony sin vana trogen gått bort sig ordentligt bland alla sina ostrukturerade menyer igen. Jag tycker det är anmärkningsvärt. Har ju själv byggt ett antal gränssnitt i affärsapplikationer genom åren och jag tycker det är uppenbart nu att det framöver inte främst handlar om att Sony behöver ge oss så många fler nyheter på AF-området som att istället se till att göra funktionerna mer transparenta och självklara i den vardagliga användningen. Man bara måste ta sig an att strukturera alla AF-relaterade funktioner inte minst så att folk begriper hur de hänger ihop. Det är det nog inte så många som gör idag.
Jag tror dessutom att man behöver lite av den "IntelliSense" som vi såg växa fram under slutet av 90-talet i datorerna som ett svar på det knappraseri vi hade tidigare då avancerade program som WordPerfect krävde att användarna ibland måste trycka på tre knappar samtidigt för att en viss funktion skulle användas. "IntelliSense" såg till att man med färre handgrepp kunde få samma saker att hända som tidigare krävde att användarna slog knut på sig för att åstadkomma de knappsekvenser som stod på de Funktionstangentmallar varenda proffsprogram kom med. Funktionstangentmallar för kameror tror jag inte på för det blir nog trots allt lite opraktiskt
.
Idag existerar inte tangentbordsmallar längre för de stora PC-programmen (åtminstone har jag inte sett de användas på 15-20 år) och de flesta saknar dem nog inte heller. Vi måste få även Sony-kameror med massor av funktioner dithän att de blir betydligt mer transparenta än de är idag Sony måste i klartext se till att kameran själv i betydligt större omfattning än idag tar ansvar för att automatiskt välja rätt relaterade eller beroende inställningar i bakgrunden så att användarna slipper konfigurera i flera steg eller välja funktioner i flera steg för att komma till skott. Det är en revolution som inte hänt än eftersom fokus framtill nu varit väldigt fokuserad på att ge oss ännu fler funktioner. Men jag tror att även våra Sony-kamerahus nu är mogna för en användargränssnittsrevolution. När vi får den kommer det att bli fantastiskt!
Det är oerhört trångt om utrymme för direktåtkomstbara knappar och funktioner på en modern spegellös Sony-kamera. Det är av det skälet man också måste ifrågasätta gamla invanda arbetssätt om det möjligen finns smartare nya sätt att lösa samma problem. Fokuspunktsval kan kanske vara en kandidat som vi kan börja fundera på om den faktiskt ska få ockupera en hel extern knapp i framtiden. Det kanske faktiskt räcker som nu i A6300 göra det möjligt att välja fokuspunkt i samband med att man väljer Flexible Spot som Focus Area. Vilka fler kan man tänka sig tro?