Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behövs filter om man använder gråkort vid inomhusbelysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag är som jag tidigare nämnt, ingen expert inom området, därför frågar jag er. Jag har nu förstått att med en gråkort kan man få rätt exponering varje gång man fotograferar.

Med gråkort kan man alltså "justera" så att svart blir svart och vitt verkligen blir vitt även på bilden. Men jag misstänker att det endast gäller svart och vitt (och grått). Hur är det med de andra färgerna?

Om jag till exempel fotar inomhus på kvällen med glödlampsbelysning utan blixt, så brukar jag få väldigt gula eller orange bilder. Har aldrig tidigare använt filter för att höja färdtemperaturen, men tänker testa med en 80-filter (vilken av dem passar förresten bäst för det, 80A, 80B eller 80C eller någon annan nummer)?

Min tes är nu att jag kan inte justera färgtemperaturen med en gråkort, stämmer det? För att justera färg måste jag alltig använda färgade filter, eller finns det billigare genvägar?

Vad är Fuji superia 200 och 800 och Kodak Ultra 400 för typ av filmer? Är de dagsljusfilmer eftersom bilderna blir gula inomhus vid glödlampsbelysning och utan blixt? Tänker jag rätt när jag vill korrigera det med t.ex. den 80B filter jag nu äger?

-Eeros

Eeros skrev:
Min tes är nu att jag kan inte justera färgtemperaturen med en gråkort, stämmer det? För att justera färg måste jag alltig använda färgade filter, eller finns det billigare genvägar?
Helt rätt. Du måste antingen filtrera eller använda glödljusfilm.

Eeros skrev:
Vad är Fuji superia 200 och 800 och Kodak Ultra 400 för typ av filmer? Är de dagsljusfilmer
Japp.
Eeros skrev:
Tänker jag rätt när jag vill korrigera det med t.ex. den 80B filter jag nu äger?
Japp, om det är glödljus. Fast bilderna kan möjligen bli lite åt det kalla hållet med 80B, jag tror det är 80A som brukar användas för glödljus.

Utomhus kan det vara andra typer av lampor som kan kräva annan korrigering.

Re: Re: Behövs filter om man använder gråkort vid inomhusbelysning?

jimh skrev:

Japp, om det är glödljus. Utomhus kan det vara andra typer av lampor som kan kräva annan korrigering.

Inte vet jag om 80B är för glödljus. Jag har hittils inte hittat någon filter där det står att den är ämnat direkt för de glödljus som man oftast har hemma. På 80B står det, om jag minns rätt, att de är för photofloodlampor. Vad är det för lampor, liknar deras ljus glödljus?

-Eeros

P.S. Förresten! Tack Jim för de snabba svaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar