ANNONS
Annons

Behöver tips på komplett system för impulsiva porträtt mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Frost

Medlem
Hejsan,

Skulle gärna ha lite hjälp på att välja ny set-up. Har inte fotat på ett bra tag, har varit alldeles för upptagen med mer grafiskdesign men jag känner suget komma tillbaks :D

Sist jag fotade med dslr grejor så var det på Canon D60 tiden och även om den är gammal som gatan så var jag rätt nöjd så mina nya behov behövs inte fyllas av det dyraste kamerahuset direkt..

Håller mig gärna till Canon då jag gillar dessa, men har ingen aning om vilket hus jag ska titta på. Drömmen vore att kunan kombinera ett bra hus men jäkligt bra linser, kan tänka mig L glas utan problem, men vet ej vilket hus som passar i dagsläget...

Det är väl där jag står skulle jag tippa på, är främst intresserad av att fota personer, gärna up-close på gatan, i studio, lite vart som.. och lägger gärna mer pengar på optiken än på huset.

Då var några dagar avklarade och har gått igenom statistik och siffror så ögonen blöder :)

Känns som jag skjuter mig i foten av att köpa något mindre än fullformat så det blir nog Canon 5D som hus, extra battergrepp för gammal vana och så var det bara lins kvar då :p

EF 50/1,2L USM
eller
Ef 24-70/2,8L Usm

känns rent spontant väldigt fint för porträtt men nyfiken på att höra andra åsikter och tips också!

Har en öppen budget...
Kanske inget jättebra sätt att köpa grejor på men jag tänker mig mer att jag kan starta upp med ett bra set nu, fördelaktigligen ett hus och 1-2 objektiv och sen öka på... sen om slutnotan hamnar på andra sidan 100k när jag är klar så småningom spelar inte så stor roll men i nuet så vill ja ginte springa iväg för mycket..

hus = max 30k kanske (täcker ju fullformat i 5d)
objektiv = 20-30k men går det billigare så varför inte
kringutrustning (blixt, ljus etc) = i dagsläget blir det nog bara vertikalgrepp och kanske en speedlite sen får vi se

Nu frågade han ju specifikt om canon. Men utan befintliga objektiv så skulle jag oxå köpa in mig i nikon. D3 slår canons motsvarighet i skärpa, nu även mindre kornighet på höga iso och framförallt återgivning av färger. Sen o andra sidan är inte den skillnaden så stor som skillnaden på individuellt fotografiskt seende när det gäller bilder. Nikkor har väl bättre optisk kvalite på objektiven, dock sämre objektivserie.

Plus att man blir bästis med Ken Rockwell också, inte illa. :)

En beggad 5d är nog inte helt fel och sedan lägga en hög med pengar på bra glas.

Det ska väl komma ut en 5d mark II senare som man kan byta upp sig till om intesse/pengar finnes.

Hej,

Blir man lite avundsjuk. Skulle också vilja ha en öppen budget :)

5D är fortfarande ett riktigt bra hus, med fullformat och bland dom kameror som ger högst kvalité på bilderna. Möjligt att tex Nikon D3 ger mindre brus, då dom framför allt lagt normaliso på 200 istället för 100 som 5D har.

Gissar på det du skrivit att du handlar privat och inte kan dra av kostnaderna. Om så, så KAN du spara nästan 10.000 på att köpa en begagnad 5D (såg en i affär för 12.500:- häromdagen, och då har man ju 6 månaders garanti). Lär väl inte sjunka till mycket lägre än 10.000 när MKII lanseras i augusti, och då kan du byta upp dig till den utan någon direkt förlust.

Med tanke på vad du skriver att du vill fotografera porträtt, på gatan och close up, så faller ju 50/1.2L lite bort (för vidvinkligt).

Ibland vill iallafall jag ha kort skärpedjup vid porträtt, så stor bländare är väl ett måste.

Här är några alternativ och tankar:

35/1.4L - Inga personliga erfarenheter, men lär vara skarp (i synnerhet i mitten). Borde fungera riktigt bra vid tex mingelbilder i en mörk bar.

50/1.2L - Sägs inte vara skarpare än 50/1.4 och har bara 1/2 stegs större bländare. Skulle gå på 50/1.4 om jag ville ha normal för smidighetens skull.

85/1.2L II - en klassiker som anses magisk, men kanske svår att komma nära med om man vill köra porträtt på gatan.

135/2L - Ett måste....

200/2L IS - Kommande objektiv, som jag själv skulle köpa om jag hade pengarna. I mitt tycke perfekta brännvidden för mingelfoto (135/2L var tidigare min favorit när jag hade 20D med mindre sensor). Får nöja mig med mitt nyinköpta 200/1.8L...
Största nackdelen med dom två är vikt och i ditt fall för gatufoto att dom är väldigt synliga med sin vita färg och storlek.

300/2.8L IS - Har själv haft budget budget varianten, FD 300/2.8L, också väldigt trevligt för mingelfoto med 5D.

Råd om du satsar på fasta, är att ha lite glapp mellan brännvidderna. Tex ligger 135/2L och 200/2L IS ganska nära varandra. Så om du bygger från scrach skulle jag välja två av följande:

35/1.4L
50/1.4
100/2
200/2L IS

eller

35/1.4L
50/1.4
85/1.2L
135/2L
300/2.8L IS

Vad gäller zoom är 24-70/2.8L trevlig med sin fasta 2.8. Själv avvaktar jag nog zoom och hoppas på lansering av en ny med IS i augusti. Förhoppningsvis med jämnare kvalité än nuvarande utan IS.

OK, ett lite kortare konkretare svar:

Steg 1:
- Begagnad 5D
- 24-70/2.8L
- 85/1.2
- blixt580 EX

Steg 2:
- 50/1.4
- 200/2L IS
- batterigrepp + extra batterier

Steg 3:
- 35/1.4L

Steg 4:
- Nya 5DMKII (behåll den gamla som backup)
- 70-200/2.8L II IS (tror det kommer en II:a med bättre IS och samma skärpa som f4L IS varianten).

Det brukar ju vara vist att skynda långsamt.
5D är en toppenkamera och ger jättefina raw-filer.
I objektiv väg skulle jag välja 24-70 eller 24-105 som allroundobjektiv.
85/1,2 skulle jag vänta med. Den är stor, väger 1080 gram och är långsam i fokus samt har ingen vidare närgräns. Underbart objektiv men inte precis diskret.
Skulle istället köpa 100/2,8 macro som fungerar bra som porträtt objektiv och fokuserar mycket snabbare.
Sedan kostar den också bara 25% av 85/1,2 och ger dig också möjlighet till makro.
När du sedan lärt känna kameran lite så kommer nog pryldjäulen snabbt sätta klorna i dig och berätta vad du absolut bara måste köpa. Det brukar aldrig vara något problem.

Erik Jönsson: punkt punkt punkt på dig själv

Tomas: Har faktiskt försökt kära ner mig i Nikon men jag vet inte, svårt att slita mig från canon tyvärr :(

Patrik: Ungfär de tankarna jag börjar få också!

Staffan: Grymt svar! Av det jag hunnit läsa så är 24-70 perfekt för mina behov nu i början, 200/2L är jag dock lite mer ställd inför då jag vanligtvis inte har så ståra gluggar men kanske kan vara spännande att testa nytt också..

Mats: Tack för infon om 85/1,2 långsam fokus går ju bort om jag ska ha den på gatan så att säga, måste gå relativt snabbt där, ska dock försöka testa det innan jag avgör då jag ändå hört mycket bra om den

Angående att köpa beg eller ny så tänkte jag ta den på företaget så ny är väl att föredra, ska åka till new york om några veckor så jag ska kolla upp hur man gör företagsköp utomlands också men det borde inte vara svårare än att tulla varorna tycker jag

Tack för alla svar, just nu spontant så känns staffans "steg 1" som en lysande instegsmodell :)

Jag tycker den perfekta porträttkameran från Canon är en Canon EOS 1Ds mark III plus en EF 85/1,2 II. Eventuellt kan man komplettera med ett vidvinkelobjektiv. Har man inte råd med en mark III så kan man få en begagnad mark II till bra pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar