Annons

Behöver tips på äldre fasta vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Hej, jag skulle vilja veta vad det finns för äldre fasta vidvinklar till Nikon, med äldre menar jag Ai och Ai-S gluggar som jag kan montera på min D70s utan vidare.

Är väl ute efter 18-28mm kanske, med F2.8 eller större.

Skälet till att jag vill ha ett äldre är dels ekonomiskt samt att jag blev kär i ett gammalt 50mm F1.4 som jag köpte nyligen, är helt fantastisk känsla i detta objektiv å sen är det kul att inte ha nån ljusmätning... man blir liksom tvungen att lära sig exponera själv :)

Tacksam för tips!

/Christian

Wow snabba ryck, tackar för länkarna! Den sidan åker ju helt klart in bland favoriterna!

Nu gäller det att plugga på vilken som passar mig bäst å sen ut med en köpes annons.

Tack!!

Visst är det känsla i gluggarna! Och bra verkar de vara optiskt också. Jag köpte nyligen ett 35/2 Ai som är synnerligen bra optiskt. Det har inte den där sista knallskärpan på hårstrånivå, men istället en rysligt bra kontrast, bokeh och fina färger. Jag letar nu efter ett 24/2 till rimligt pris, men det kan man nog glömma.

Här har vi 35/2 Ai @ f/5,6, 1/80 och ISO 400 med D200, 100% crop, uppräknad från RAW med ACR. Skärpning "20" i ACR och sen lite till i själva PS.

Tillägg: Äsch, den var för stor. Kommer strax.

Jorek skrev:
Köpte ett sånt + en F3 för 1500 för nån månad sen, så det går att göra fynd. Gluggen i kalasskick.
Oj, det var ett bra pris!
Kikar man på Rörsletts sida och sidan med Nikkor-serienummer så har man rätt mycket att gå på. Det verkar som att många Ai och Ai-S är rysligt bra, och i vissa fall bättre än AF-versionerna.
På Ebay verkar 24/2 betinga rätt saftiga priser...

Tillägg: Det fina med 35:an här är att den inte upplevs som dålig när skärpan faller en aning mot full bländaröppning, eftersom den lokala kontrasten fortfarande är helt okej. Bilderna blir istället ganska mjukt trevliga på något sätt. Samma tycker jag gäller bilden ovan, som ju inte är dunderskarp, men det ser på något vis väldigt bra ut ändå.

Mitt fina F-hus från 1967 med en 18 mm f/4.0 har fått många att spärra upp ögonen...

Bilagor

• nikonf18.jpg
    nikonf18.jpg
    56.9 KB · Visningar: 366
Makten skrev:
Jisses. Man undar ju varför frontlinsen är så sjuuukt stor när ett Sigma 12-24 är rätt litet. Antagligen vinjetterar det väldigt lite och har bra kantskärpa, får man hoppas.

Tillägg: Skönt pris förresten. Jag antar att man måste vara helt dum i huvudet för att betala tjugotusen dollar för ett objektiv...
Det är Arsenal/SHPhoto som säljer, de har gjort sig ett namn på Ebay genom att försöka (och lyckas?) kränga samlarprylar till priser som saknar motstycke. På något sätt måste de ju lyckas eftersom de fortsätter?

Makten skrev:
Jisses. Man undar ju varför frontlinsen är så sjuuukt stor när ett Sigma 12-24 är rätt litet. Antagligen vinjetterar det väldigt lite och har bra kantskärpa, får man hoppas.

Tillägg: Skönt pris förresten. Jag antar att man måste vara helt dum i huvudet för att betala tjugotusen dollar för ett objektiv...

om jag hade varit oljeshejk med massa pengar att spendera hade jag förmodligen köpt en sån.. sen kan man alltid sälja den igen ;)

och du tyckte det elementet var stort? Kolla då 6mm.. här med en F3 monterad ;):
http://www.din.or.jp/~yamato-c/foto/nikkor6mmF2.8.jpg

harryett skrev:
om jag hade varit oljeshejk med massa pengar att spendera hade jag förmodligen köpt en sån.. sen kan man alltid sälja den igen ;)

och du tyckte det elementet var stort? Kolla då 6mm.. här med en F3 monterad ;):
http://www.din.or.jp/~yamato-c/foto/nikkor6mmF2.8.jpg
Götapetter! Men den där har 220 graders bildvinkel va? Undrar vad man har den till. Det lär ju vara rätt svårt att inte få med sina egna fötter, hehe.

Här kommer en exempelbild tagen med mitt 50/1,4 AI-s

D70s,RAW,iso 200, 1/1000 kommer ej ihåg vilken bländare men av skärpedjupet å döma ca 1.8-2.8 kanske, endast ändrat "exposure" vid "framkallningen" från RAW annars orörd bild.

Är för övrigt min hund som ligger å lapar sol på morgonkvisten :)

100% utsnitt ungefär i mitten:

Bilagor

• 50mm100p.jpg
    50mm100p.jpg
    41.4 KB · Visningar: 171
Finns det någon särskilt vettig vidvinkel att leta efter? Jag har just lagt in mig på en 105/2,5 Ai och har som sagt en 35/2 Ai som normal, så nu saknas bara en vidvinkel:)
Vad bör man ge för ett manuellt 20/2,8 tro?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar