Annons

Behöver Tips om praktikplats [viktigt]

Produkter
(logga in för att koppla)

Robhkar

Medlem
Jag skulle behöva lite tips hur jag ska komma vidare. Jag studerar sista året på ky-utbildningen Digital media distribution i Hultsfred Dmd.hultsfred.net

I mitten av januari näst år har jag är LIA-period på 17 veckor, men jag har ett litet problem.

Under min utbildning har jag fått upp ögonen för resefotografi och tänkte att jag skulle söka praktikplats på en resetidning men efter en reseach har jag insett att de flesta fotografer är frilansare och jag som är helt nybörjare på stillbilds fotografering skulle behöva jobba i direkt anslutning till en fotograf.

Så hur ska jag få dessa 17 veckor att bli så nyttiga som möjligt för mitt framtida drömyrke som resejournalist?
 
Tror tyvärr inte att du kommer att kunna praktisera hos en resefotograf under de 17 veckorna om du inte räknar med att betala resorna, boende etc själv. Försök istället att få praktik hos en lämplig dokumentär-/featurefotograf som befinner sig i Sverige. Sedan när du ska börja jobba själv så gör du några jobb som du sedan försöker sälja in till resemagasin.
 
Tror att du skulle få nyttigare erfarenhet av en mer fotoinriktad praktik. Resefotografer har ofta en oerhörd erfarenhet av just resandet med ett enormt nätverk uppbyggt genom åratals resande, kunnande om hur man åker säkrast mellan ö A till ö B i Thailand, hur man prutar i Hanoi, vilken mat man inte blir matsjuk av, hur man tvättar kalsonger utan vatten i Sahara, osv, etc...

Själva fotograferandet tror jag du skulle få mer erfarenhet av genom att praktisera i Sverige hos någon med fokus på själva plåtandet. Resandet får du själv fixa rutin på. Tror jag.
 
Om man vill bli resefotograf är det ju sådant man ska lära sig. Däremot funkar det inte att praktisera hos en resefotograf just för att de reser runt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.