Annons

Behöver tips om enbensstativ vid fotbollsfotografering på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar en del fotboll, ibland på kvällen när ljuset inte är det bästa. Därför funderar jag på att köpa ett enbensstativ till dessa tillfällen.
Blixt vill jag inte utsätta utövarna för och ett ljusstarkare objektiv har jag tyvärr inte råd med än.

Är det någon/några här som har några bra tips på enbensstativ för dessa tillfällen? Min utrustning består av Canon 350 + Sigma AF 70-300/4-5.6.

Vad ska jag tänka på innan köpet?

Är det en fördel att ha tilthuvud på stativet vid fotografering av detta slag?

/Filip

Jag antar att ett enbensstativ kan vara bra vid sportfotografering. Men att det skulle förbättra dina möjligheter vid kvällsfotografering utan blixt och med ganska ljuskrävande optik vet jag inte. Ett stativ hjälper dig ju att hålla kameran stadig vid lite längre slutartider. Om det dock är pga kvällsljus du måsta ha ett stativ för att hålla kameran stadig är jag rädd att du är ute efter så långa slutartider att spelarna kommer bli suddiga. Rörelseoskärpa istället för skakningsoskärpa alltså.
Om du inte kan be dom att springa långsammare på kvällen förståss.
/jer.

Tyvärr hjälper inte ett enbensstativ vid tillfällen som detta. Problematiken vid sportfoto i bristfälligt ljus ligger istället i att få ner slutartiderna (om du är ute efter att frysa rörelserna), något som tyvärr endast uppnås genom högre ljuskänsligthet (ISO-tal), stor bländaröppning eller användning av blixt.

Idrottsbilder kräver oftast tider ner mot 1/500s eller kortare. Då klarar man ganska väl att hålla din zoom utan skakningsoskärpa.

Det finns en gammal tumregel (som man ska ta med en nypa salt) som säger något om slutartider och skakning. Man räknar ut den slutartid man klarar att hålla still:

slutartiden = 1/ brännvidden

Längsta slutartid man klarar är i så fall med telezoomen på 300mm:
1/(300x1,6) 1,6 är cropfaktorn för sensorn. Det blir ungefär 1/500 sekund.

En liten nackdel med denna zoom är att man måste använda kamerans stativgänga till stativet. "Bättre" telen och zoomar har ett eget stativfäste runt objektivet som ger bra balans och därmed mindre skakningar.

Ett tilthuvud eller en enklare kulled är utmärkta tillbehör till enbensstativet.

Räkna med att du kan öka slutartiden kanske upp till 2-3 ggr med enbensstativet. Det brukar gå att hålla still på ca 1/125 sek vid 300mm (på ett ungefär).
Så nyttan av ett enbensstativ är relativt begränsad i ditt fall. I alla fall vid actionbilderna som kräver korta tider.
Nyttan kan dock vara att det är skönt och avlastande (därmed mindre darrningar) att ha grejorna på ett enbensstativ när man står länge på pass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar