Annons

Behöver tips om blixt till motorsport/fotbollsfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag äger en Canon 350 (+ Sigmas 70-300 APO) och fotograferar nästan bara sport i form av motorsport, fotboll och lite övrig inomhussport.

Jag har nu tänkt att köpa mig en blixt eftersom en del av sporterna jag fotograferar utövas i svagt ljus. Jag vill även få bort skuggor som ibland uppstår, t.ex. i ansikten på fotbollsspelarna.

Jag har funderat lite kring Soligor DG-420 Z.

Vad tycker ni om det valet? Har ni några bättre tips? Jag vill inte gå över 3000 kr.

För mig är blixt absolut förbjudet till sport. Jag skulle aldrig få för mig att använa en blixt vid innomhussport då denna dels tar bort all spänning i bilden, samt det viktigaste, den stör dom som utövar sporten!

Det är bara ljustarka objektiv som gäller!!!! inne som ute...

tex ett 85/1.8 är kanon för en normal innomhushall. Ute är tex ett sigma 70-200/2.8 ett bra alternativ i hyffsad prisklass.

Jag vet inget om soligoren men det är vettigt att investera i en bra blixt, minst lika vettigt som bra optik. En del "pirat"/tredje part märken är osäkra i automatiken (e-ttl) så orginal är säkrare. Jag har en Canon speedlight 420 EX (numer 430) och den ser jag som en bra investering. Snåla inte !

/ Erik

Håller med Pontus till 100%
Handbollsspelarna skulle skjuta medvetet på mig om jag fotade med blixt.
Hur ofta är fotbollsspelarna så nära att blixten hjälper ?
Spara pengarna till ett ljusstarkt objektiv.

Håller med Pontus ovan, använd ljusstarka objektiv i stället för blixt. "Hur kul kan det vara för ex. en handbollspelare som kommer fri och skall skjuta, när det bara syns solar....."
Ställ kameran på högre ISO och kör...

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar