Annons

Behöver tips inför foto av musikstudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej,

Har fått i uppdrag att fotografera en musikstudio nästa vecka. Den består av 3 ganska stora rum som sitter ihop med glasdörrar. 1 rum är kontrollrum (innehåller mixerbord, dator, högtalare, bord, soffor, gitarrer, m.m.) och 2 rum är inspelningsrum (innehåller trumset, mikrofoner, notställ, förstärkare, m.m.). Belysningen består av rätt så kalla spotar som går att "dimma" i olika sektioner. I kontrollrummet finns dessutom fönster på 3 väggar.

Jag ta olika slags bilder, främst interiörmiljön i sig, men även lite close-ups på exempelvis reglage, kanske porträtt på studioägarna, några exteriörbilder (det ligger på landet i ganska fin miljö), etc...

Min utrustning är:
Nikon D60
Nikkor 18-200mm 3.5-5.6 VR
Sigma 10-20mm 4-5.6 (beställt som ska komma om några dagar)
SB-400 extern blixt med OmniBounce reflektor
Stativ
Fjärrutlösare

Bilderna ska främst användas till studions planerade hemsida. Studioägaren vill förstås ha fint ljus och varma, mättade färger.

Jag har bara haft min systemkamera i knappt ett halvår, så jag anser mig fortfarande som nybörjare (men har lite koll på grundläggande teknik). Så alla tips välkomnas varmt!
Tack på förhand.
 
Min erfarenhet av musikstudios är att dom kan va bra röriga, sladdar, micar, gamla kaffemuggar, notpapper lite här och var, så mitt första tips är att tänka på att städa undan. Kanske låter självklart men det är lätt att missa å mycket lättare att göra det på riktigt än att klona bort i photoshop efteråt.

Sen så är jag verkligen inte någon expert på interiör fotografering, så där tror jag säkert att någon annan kan ge dig bättre tips än jag.

Lycka till!
 
Min erfarenhet av musikstudios är att dom kan va bra röriga, sladdar, micar, gamla kaffemuggar, notpapper lite här och var, så mitt första tips är att tänka på att städa undan. Kanske låter självklart men det är lätt att missa å mycket lättare att göra det på riktigt än att klona bort i photoshop efteråt.

Sen så är jag verkligen inte någon expert på interiör fotografering, så där tror jag säkert att någon annan kan ge dig bättre tips än jag.

Lycka till!

Att den ska va städad och iordningplockad först är ju naturligtvis en förutsättning! :) Men tack för tipset ändå. Lätt att missa självklarheter.
 
Använd med fördel en bra vidvinkel och stativ så ordnar sig nog resten.
Du kan stötta lite med en blixt i taket som bara skall ge upplättning, så exponera inte med blixten så du lyser upp hela rummet. Testa dig fram för bästa ljuset så du får med alla lampor på mixerborden och de olika modulerna som står i racken.
 
Att den ska va städad och iordningplockad först är ju naturligtvis en förutsättning! :) Men tack för tipset ändå. Lätt att missa självklarheter.

Som gammal musiker skulle jag uppskatta en del bilder på själva utrustningen (mixerbord, mickar, bandare) för att se vad det är för grejer de använder sig av. Kanske de har något udda som en del föredrar (nån speciell gammal rörförstärkare, eller nån grym mick), fråga ägarna om det finns något utmärkande i deras utrustning som du kan framhäva.

Några bilder på ev fika/softarum för att visa möjligheter till avkoppling mellan tagningarna?
 
Använd med fördel en bra vidvinkel och stativ så ordnar sig nog resten.
Du kan stötta lite med en blixt i taket som bara skall ge upplättning, så exponera inte med blixten så du lyser upp hela rummet. Testa dig fram för bästa ljuset så du får med alla lampor på mixerborden och de olika modulerna som står i racken.

Ja det var ungefär så jag hade tänkt faktiskt. Är dock lite orolig för reflektioner i alla glasväggar/fönster. Men det kanske går att få bort med ett polarisationsfilter?
 
Som gammal musiker skulle jag uppskatta en del bilder på själva utrustningen (mixerbord, mickar, bandare) för att se vad det är för grejer de använder sig av. Kanske de har något udda som en del föredrar (nån speciell gammal rörförstärkare, eller nån grym mick), fråga ägarna om det finns något utmärkande i deras utrustning som du kan framhäva.

Några bilder på ev fika/softarum för att visa möjligheter till avkoppling mellan tagningarna?

Ja, jag är själv musiker och dom har mycket fina rörmickar, preamps, etc som jag tänkte fota. Relaxavdelningen ska heller inte missas! :)
 
Polarisationsfilter är ett bra förslag att ta med. Men kom ihåg stativet!

Gaffla gärna exponeringstiderna så du får grader från underexponerat till överexponerat för säkerhets skull! Sedan kan man kan ju göra rätt mycket i datorn och att lägga ihop flera exponeringar till en (utan att för den skull producera en HDRI) ger ett fint resultat. Håller på med det själv just nu. Exposure blending i Photomatix Pro. Har man stora Photoshop kan man säkert göra något liknande där, men jag är inte begåvad med det programmet...

Lycka till!!


//L
 
Polarisationsfilter är ett bra förslag att ta med. Men kom ihåg stativet!

Gaffla gärna exponeringstiderna så du får grader från underexponerat till överexponerat för säkerhets skull! Sedan kan man kan ju göra rätt mycket i datorn och att lägga ihop flera exponeringar till en (utan att för den skull producera en HDRI) ger ett fint resultat. Håller på med det själv just nu. Exposure blending i Photomatix Pro. Har man stora Photoshop kan man säkert göra något liknande där, men jag är inte begåvad med det programmet...

Lycka till!!

//L

Tack för tipsen, men har dock ej Photoshop, bara "Jasc Paint Shop Pro", men förmodligen finns väl de vanligaste funktionerna även där.
 
När jag fotade i en studio så funkade det bra (tänker på reflexer i glas) om man minskade ljuset i rummet man befann sig om man fotar in i det andra rummet.
 
Tack för alla tips, det fanns ju dessutom mycket i den (andra) interiörstråden.

Kul att bli vänligt bemött som nykomling också!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.