Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Och jag är Canonfrälst - trots att min Canon idag dog en tråkig "lens error"-död.

Jag är inte så jättesvårtflirtad, jag vill ha en Canon kompaktkamera som tar bra bilder, men jag har en systemkamera också så den ska mest fram när man inte orkar släpa med den stora - på stranden på semestern eller på utgång med kompisarna t.ex.

Fattig student som jag är behöver den heller gärna inte kosta över 2000kr.

Men för att vara ärlig har jag aldrig ens testat en kompakt av annat märke, är jag kanske för inskränkt nu?

Tips snälla? :)
 
När det gäller kompakter finns det ingen större orsak att inte köpa en Canon. speciellt inte om du gillar dem, hur man nu kan göra det ;-)

En begagnad S90 eller S95 borde få plats i din budget, kanonfina och behändiga kameror!
 
En begagnad S90 eller S95 borde få plats i din budget, kanonfina och behändiga kameror!

Det är tillochmed så att en alldeles ny S95 nästan ryms inom angiven budget nu. 2300 på Japanphoto om man lyckas få den till "internetpris" i butiken, annars 2400 inklusive frakt.

Vill man ha en smidig och minimal kompakt med (relativt) bra teknisk kvalitet så tror jag det är bästa köpet just nu.
 
Det är tillochmed så att en alldeles ny S95 nästan ryms inom angiven budget nu. 2300 på Japanphoto om man lyckas få den till "internetpris" i butiken, annars 2400 inklusive frakt.

Vill man ha en smidig och minimal kompakt med (relativt) bra teknisk kvalitet så tror jag det är bästa köpet just nu.

Kan bara instämma - väldigt mycket kamera och bildkvalitet i en kompakt. Närmaste konkurrent ligger på 3000:- (Nikon P7000) eller Pansonic LX 5 (3500) eller Olympus XZ-1 (3500:). G12 ligger på 4000:- och P7100 ligger närmre 5000:-.
 
Men nu när min fick linsproblem preciiis efter garantin passerat så känns det lite konstigt att köpa begagnade kameror. Då har man ju i princip ingen garanti kvar/den har redan gått ut?

Har kikat lite på s95 nu, den verkar strålande. Och ni verkar alla enade vilket ju måste vara ett bra tecken.

Men om jag skulle pröva att think outside the box en gång, och titta utanför canon, har ni några fler tips då? Nikon t.ex?
 
Det är tillochmed så att en alldeles ny S95 nästan ryms inom angiven budget nu. 2300 på Japanphoto om man lyckas få den till "internetpris" i butiken, annars 2400 inklusive frakt..
...och så ingår det ju 329:- värde för CEWE fotobok också... Brukar lägga på några tior och byta upp mig till XL-formatet, 30*30cm. :)
 
Jag skulle precis klicka hem en sån kamera från japanphoto men då såg jag att de har höjt priset på kameran igen. 2700:- känns tyvärr lite över min budget.

Så nu behöver jag istället tips på en inte fullt lika bra kamera (hur missnöjd kommer jag inte bli...) för max 2000 kr, har ni några sånna på laget? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.