Annons

Behöver lite tips och råd inför uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

j_larven

Medlem
Jag skall i dagarna uppgradera mig till en Canon 600D och behöver då lite nya gluggar också.
Det enda som jag kommer att ha kvar är ett Tamron 55-200 mm och det jag vill ha är en vidvinkel och en lite mer all-around.

Jag har runt 6000;- att röra mig på (kommer att köpa i England så det blir lite billigare än i Sverige) och till vidvinkel har jag tänkt mig Samyangs 14 mm (ca 2700 kr) och jag funderar på Canon 18-135mm till all-around. (ca 2500 kr)

Är detta ett okej "paket" eller vad rekommenderar ni?

Det är många som rekommenderar Canons 10-22 och Sigmas 10-20 här har jag läst men då får jag dra ner lite på priset till den andra gluggen i sådana fall. Vad finns det som jag kan välja då?

Tacksam för svar
Johan

Vill du ha en bra glugg så ska du satsa i L gluggar där använder du en liten del av glaset
Och L gluggar går till Fullformat kamera om det är så att du någon gång skulle vilja uppgradera dig.

// Kaj

Jag skall i dagarna uppgradera mig till en Canon 600D och behöver då lite nya gluggar också.
Det enda som jag kommer att ha kvar är ett Tamron 55-200 mm och det jag vill ha är en vidvinkel och en lite mer all-around.

Jag har runt 6000;- att röra mig på (kommer att köpa i England så det blir lite billigare än i Sverige) och till vidvinkel har jag tänkt mig Samyangs 14 mm (ca 2700 kr) och jag funderar på Canon 18-135mm till all-around. (ca 2500 kr)

Det är många som rekommenderar Canons 10-22 och Sigmas 10-20 här har jag läst men då får jag dra ner lite på priset till den andra gluggen i sådana fall. Vad finns det som jag kan välja då?

Tacksam för svar
Johan

Okej, bara köpa ett objektiv alltså... Jag har ju råd med 17-40mm helt klart, men att köpa det för en eventuell framtida uppgradering är jag mer tveksam till. Jag tvekar dock inte på att det är ett riktigt bra objektiv och jag kanske skall tänka om lite och bara köpa ett istället för två.

Om jag väljer att bara köpa ett vidvinkel då, (runt 6000 kr) vilket skulle du/ni rekommendera då?

glugg

Då hade jag köpt en 17-40 och ett bra filter. Kenko eller Hoya
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31801
Canon EF 17-40/4,0 L USM

Okej, bara köpa ett objektiv alltså... Jag har ju råd med 17-40mm helt klart, men att köpa det för en eventuell framtida uppgradering är jag mer tveksam till. Jag tvekar dock inte på att det är ett riktigt bra objektiv och jag kanske skall tänka om lite och bara köpa ett istället för två.

Om jag väljer att bara köpa ett vidvinkel då, (runt 6000 kr) vilket skulle du/ni rekommendera då?

Kolla på 17-55 IS eller 15-85 IS, båda EF-S objektiv, riktigt schyssta gluggar.

Varför man vill använda bara en liten del av glaset förstår jag inte, även om L gluggar håller bra kvalitet. Kostar en del också.

Ta Canons utmärkta 15-85 istället.

Objektiv är skarpare mot mitten.

Jo, det vet jag.. Men att gå och köpa dyra L gluggar med motivationen att man bara vill använda en liten del av glaset förstår jag inte.. Jag förstår att man köper dem, men inte av den anledningen.. Dessutom gäller det för alla EF objektiv sålänge man har crop sensor.

Jo, det vet jag.. Men att gå och köpa dyra L gluggar med motivationen att man bara vill använda en liten del av glaset förstår jag inte.. Jag förstår att man köper dem, men inte av den anledningen.. Dessutom gäller det för alla EF objektiv sålänge man har crop sensor.
Ännu märkligare kanske att man ens överväger Samyangs 14 mm. Om man har fullformat och vill ha en extrem vidvinkel med begränsad budget kan jag möjligen förstå att man tycker den är intressant -- trots att både bländare och fokus är helt manuell och omdömen som "ställer man in skärpa på oändligt så blir det inte skarpt någonstans". Men på en cropkamera?!?

Som sagt: Canons 15-85 är bättre på allt än de båda objektiv TS funderar på. (Förutom från 85 till 135 mm förstås, men där finns ju redan ett annat objektiv.)

Objektiv är skarpare mot mitten.
Och bildcirkeln är större, så du får oftast sämre skärpa totalt sett än med APS-C-objektiv av motsvarande klass. Det är något av en myt att det skulle vara endast fördelaktigt med fullformatobjektiv på en kamera med mindre sensor. För att inte tala om att man måste släpa omkring på högre vikt helt i onödan.

Om man inte tänker köpa en FF-kamera inom snar framtid finns det knappast någon större vits att köpa sådana objektiv. Det blir dyrare och i vissa fall ger det sämre bildkvalitet.

Jag kan bara instämma med flera av svaren ovan.
Canon EF-S 18-135 är ingen höjdare och Samyangen kommer inte till sin rätt på en crop-kamera.
Vill du ha ett riktigt bra Allroundobjektiv satsa på EF-S 15-85 och skippa Samyangen som ju då bara har en millimeter kortare brännvidd.
Vill du ha bättre ljusstyrka satsa på EF-S 17-55 IS.
Om du däremot vill ha lite Rejälare vidvinkel så satsa på EF-S 10-22 som jag har haft och tycker är riktigt bra. Det finns även bra vidvinkelzoomar från flera fristående tillverkare i det brännviddsområdet, men dem har jag ingen egen erfarenhet av.

Tackar för alla svaren! Helt underbart att få tips och råd.

Efter att ha läst igenom era svar så lutar det nog mer åt att det blir EF-S 15-85 istället för två olika. Denna glugg hade jag inte ens hittat innan, men det verkar ju vara helt perfekt. Anledningen till att det lutar åt denna glugg är ju som det har skrivit i tråden. Dels så är den bara 1 mm högra än Samyangen (plus att Canon är väl bättre över lag) och dels så har jag ju redan en glugg från 50 mm och uppåt, så dessa två kommer nog att samspela helt perfekt.

Återigen så tackar jag för tipsen!

Se bara till så du inte köper EF-S 17-85 istället för EF-S 15-85, det håller inte alls samma klass.

Jag såg nu att MediaMarkt har 600D för bara 700 kr billigare än vad jag hade fått den från England så då kan jag likaväl köpa den här. Får väl kolla om de även har EF-S 15-85 också... I så fall köper jag den där också.

Det blir ju givetvis lite krångligare om det skulle krångla om man köper utomlands men allt går ju att lösa.

Jag såg nu att MediaMarkt har 600D för bara 700 kr billigare än vad jag hade fått den från England så då kan jag likaväl köpa den här. Får väl kolla om de även har EF-S 15-85 också... I så fall köper jag den där också.
Om jag inte tar fel har Onoff 25 procents rabatt på allt just nu (möjligen sista dagen i dag).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar