Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite tips/hjälp med kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kekopop

Avslutat medlemskap
Hej

Jag skulle behöva hjälp med lite tips och råd om att köpa en hyfsad kamera för lite vardaglig fototagning typ lite natur/porträtt foto/djur osv. med en budget på 4-6000 ungefär
Är ju ganska grön i allmänhet på vad man ska titta på när man ska köpa en kamera det finns ju en hel djungel av specifikationer osv och vad man ska ha dem till m.m. men vad e viktigast att titta på?

Dem som jag har fått tips om är Nikon D5100 som en kompis skickade en länk till mig
denna har jag inte tittat på och den tekniska infon säger mig inte sådär jättemycket direkt :p
den andra är en Canon EOS 1100D med orginalobjektiv, denna fick jag tafsa lite på igår hos en kompis, tyckte den gav rätt hyfsade bilder ändå om man pillar in rätt inställningar osv.

det stora dilemmat är ju vad är det för skillnad på dem förutom pris och megapixelmängd (vilket jag har förstått inte spelar så stor roll längre).

för övrigt undrar jag väll bara om någon har något bra tips så där på en bra nybörjarkamera om ni har nån som e bättre än dom 2 jag nämnde

tack på förhand

för övrigt undrar jag väll bara om någon har något bra tips så där på en bra nybörjarkamera om ni har nån som e bättre än dom 2 jag nämnde

tack på förhand

Nu blir det väl värsta märkeskriget igen :), men jag hävdar att Pentax K-50 ger mest och bäst kamera för pengarna.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-50svart1855

Dubbla inmatningshjul, logiska menyer, bra grepp, väderskyddad, autofokusmotor I kamerahuset, prisma till sökaren m.m.
Kitobjektivet DA18-55WR ār riktigt skarpt och bra. Även det ār väderskyddat. Du kan lugnt fortsätta att fota när det ār busväder.

Nu blir det väl värsta märkeskriget igen :), men jag hävdar att Pentax K-50 ger mest och bäst kamera för pengarna.

Dubbla inmatningshjul, logiska menyer, bra grepp, väderskyddad, autofokusmotor I kamerahuset, prisma till sökaren m.m.
Kitobjektivet DA18-55WR ār riktigt skarpt och bra. Även det ār väderskyddat. Du kan lugnt fortsätta att fota när det ār busväder.

Om du hittar den föregående modellen K-30 så är den i stort sett identisk, så det är också ett bra köp.

Den viktigaste skillnaden är objektivutbudet.
Canon har störst.
MEN är du beredd att betala 10-20 tusen för ETT objektiv?
Är svaret nej så kan du välja vilket märke som helst.

Då är det vettigt att åka till en butik o prova hur de olika ligger i handen. O testa menysystemet, bläddra runt lite.

Filmning har oxå skillnader. Kanske inte direkt i handhavande.
Men vill du ha AF o filma har du Canon 70D eller ngn modell från Sony. Övriga är i princip manuell fokus som gäller. Både Canon o Sony är duktiga på video o skall tydligen ha bättre codec.

Kan du låna dyrare objektiv av en kompis? tex till en speciell helg.
Välj då samma system som kompisen. Eller samma som föräldrarna, då kan ju objektivet råka slinka med lite längre tid.... om mamma & pappa ä snälla.

Pentax har väldigt bra hus.
Normalt sett köper man sig 1 eller 2 objektiv.
en normalzoom 18-55
en telezoom 55-200
Sen kan man bestämma sig att minska risken för skit in i kameran o bara köpa 1 allroundobjektiv och aldrig byta ut det. Eller iallafall byta väldigt sällan.
tex 18-135 eller 18-200

Kolla lite vad de olika systemens objektiv kostar. Det skiljer inga ljusår men om du är intresserad av tex 70-300. kolla u pp just det objektivet.

Det låter som du prismäsdigt hamnar på en aps-c sensor. En mycket relevant fråga är då hur stor kamera du vill ha. Lite större spegelreflex från cenon/nikon/pentax eller en spegellös från fuji/sony/samsung. Med lite mindre sensor finns det ju också m43-kameror från olympus och panasonic. Prestandamässigt är skillnaderna små, m43 har aningen sämre egenskaper i svagt ljus och canon är inte riktigt ifatt på dynamiskt omfång på låg iso. De stora skillnaderna ligger idag i optiken och i handhavandet.

Titta på bilder, kläm och känn!

Den ser faktiskt rätt lovande ut, för det priset :)

hur dock funkar det med kameror och objektiv osv? måste dem vara av samma märke eller gör dem oftast samma modeller som passar till alla kameror?

@Erik Schalin: nja 10-20k är nog lite väl häftigt i dagsläget för min del, har en polare som har rätt mycket objektiv men vet dock inte vad han har för kamera ska kolla på det

tack för alla svar för övrigt får se vad det blir svårt det där med kamera om man inte riktigt vet vad man behöver eller vill ha, men dei skau niog gau fint! :D

Den ser faktiskt rätt lovande ut, för det priset :)

hur dock funkar det med kameror och objektiv osv? måste dem vara av samma märke eller gör dem oftast samma modeller som passar till alla kameror?

@Erik Schalin: nja 10-20k är nog lite väl häftigt i dagsläget för min del, har en polare som har rätt mycket objektiv men vet dock inte vad han har för kamera ska kolla på det

tack för alla svar för övrigt får se vad det blir svårt det där med kamera om man inte riktigt vet vad man behöver eller vill ha, men dei skau niog gau fint! :D

Pentax objektivfattning (bajonett)= "K....…"
Tillverkare: Pentax, Sigma, Tamron, SamYang m.fl.

Objektiven heter t.ex. K, M, A, F, FA, FAJ, DA, DFA, Samma bajonett sedan 70-talet, 26 miljoner tillverkade, du borde kunna hitta något som passar.

Kolla här:
http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-lenses.html

En förenkling till Pärs svar.
Gå in på cyberphoto's hemsida. Välj objektiv. Välj ETT kamerasystem.
Nu ser du ALLA objektiv som marknaden tillhandahåller för det märket o dess system.
Z
Sen finns det en äldre begagnatmarknad o det är lite knepigare hur det hänger ihop.

En förenkling till Pärs svar.
Gå in på cyberphoto's hemsida. Välj objektiv. Välj ETT kamerasystem.
Nu ser du ALLA objektiv som marknaden tillhandahåller för det märket o dess system.
Z
Sen finns det en äldre begagnatmarknad o det är lite knepigare hur det hänger ihop.

Tack Erik! Mycket enklare förklarat! :)

Hej

Jag skulle behöva hjälp med lite tips och råd om att köpa en hyfsad kamera för lite vardaglig fototagning typ lite natur/porträtt foto/djur osv. med en budget på 4-6000 ungefär
Är ju ganska grön i allmänhet på vad man ska titta på när man ska köpa en kamera det finns ju en hel djungel av specifikationer osv och vad man ska ha dem till m.m. men vad e viktigast att titta på?

Dem som jag har fått tips om är Nikon D5100 som en kompis skickade en länk till mig
denna har jag inte tittat på och den tekniska infon säger mig inte sådär jättemycket direkt :p
den andra är en Canon EOS 1100D med orginalobjektiv, denna fick jag tafsa lite på igår hos en kompis, tyckte den gav rätt hyfsade bilder ändå om man pillar in rätt inställningar osv.

det stora dilemmat är ju vad är det för skillnad på dem förutom pris och megapixelmängd (vilket jag har förstått inte spelar så stor roll längre).

tack på förhand

Hej

Samma fråga kommer upp med jämna mellanrum på den här sidan.
Jag tycker det bästa tipset är att köpa den allra allra allra billigaste kameran på blocket du bara kan hitta helst typ max 1000kr med normalzoom.
Kör sedan med den en säsong, du märker snabbt vad som är bra eller dåligt med ditt köp med andra ord du kommer kunna skaffa dig egna åsikter och framför allt ha något att förhålla dig till i alla jämförelser du kommer göra under all överskådlig framtid från den dag du köpte kameran, för du blir aldrig nöjd jag lovar.
Alla kameror är bra eller man kan säga alla tar tillräckligt bra bilder för de allra flestas behov.
En ny kamera tappar oerhört mycket i värde bara du tar upp den ur lådan mer än mina 1000kr som jag föreslår, har du riktig riktig tur kanske den duger som andrakamera om systemet du råkar välja är bra. Det är grymt mycket prestige i kameramodeller och för att inte tala om i sensorstorlekar så försök glöm det!

Eller så väljer du en beg Nikon D 300/300s som inte gått så långt , typ 5-15000 exp så har du ett proffshus som räcker länge. Pris 3-5000...
Ett Nikon 18-70, 3, 5-4, 5 är en bra start, runt lusentappen kostar ett dylikt. .

En sak som man lätt glömmer som nybörjare är vikten. Vad är acceptabelt att släpa runt på? En 1100D är lättare än en D300 men sedan beror det såklart på vilket objektiv man hänger på.

Jag har en Canon 60D men köpte en 1100D till min far och han är jättenöjd. Personligen passar den mig inte pga för få "riktiga" reglage, men bilderna den presterar känns helt okej. Jag tar gärna den extra vikten för att få en kamera som bättre passar mig, men samtidigt skulle jag kunna tänka mig en spegellös liten en som komplement.

En sak som man lätt glömmer som nybörjare är vikten. Vad är acceptabelt att släpa runt på? En 1100D är lättare än en D300 men sedan beror det såklart på vilket objektiv man hänger på.

Jag har en Canon 60D men köpte en 1100D till min far och han är jättenöjd. Personligen passar den mig inte pga för få "riktiga" reglage, men bilderna den presterar känns helt okej. Jag tar gärna den extra vikten för att få en kamera som bättre passar mig, men samtidigt skulle jag kunna tänka mig en spegellös liten en som komplement.

Där är där jag är, speciellt som att Nikon vägrar släppa små fina objektiv, lagom ljusstarka, som nu Samsung redan gjort. Bilderna blir dessutom bättre än förväntat med den lilla rackaren.

Varför canon och nikon inte släpper små aps-c objektiv är höljt i dunkel. De brukade skylla på att motorerna tar plats, men samsung och fuji fixar det ju. Samsung får tillochmed plats motorzoom också ibland och är ändå betydligt mindre. Det handlar antagligen om billigare material och montering och lite om image, nikanon vill nog att steget upp till full frame ska vara litet.

Varför inte en begagnad fullformatare?

Finns Canon 5D Mark I för ca 3000.-.

En fortfarande mycket bra kamera.

Sedan en beg fast glugg som .t.ex Canon EF50/f1,4 för ca 2000:-.

Där har du ett bra startpaket för ca 5000:-.

MVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar