Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver lite ljussättningshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

virreslirre

Medlem
Hej!
Jag försöker få till de där "pusherlooken", dansk film som har ett väldigt fint omslag med två ansikten delvis dolda i mörker.
mörka ögonhålor och mycket skuggor vid munnen, kindbenen osv.
dvs softbox rak ovanför och kanske lite ljus rakt nerifrån också, tror jag.

saken är den att när jag sätter upp det själv så blir det inte alls rätt.
det blir för hårda skuggor under näsan och ögonhålorna blir inte speciellt mörka alls.

tänker jag fel, ska det vara en massa ljus spritt runt om ansiktet( på filmplanet) eller hur gör man?

eller blir det pjattningsfestival i ps?

jag har experimenterat några timmar nu och det blir bara skräp. kommer inte runt problemet på egen hand så jag behöver lite tips.

tack på förhand.
 
virreslirre skrev:
Hej!
Jag försöker få till de där "pusherlooken", dansk film som har ett väldigt fint omslag med två ansikten delvis dolda i mörker.
mörka ögonhålor och mycket skuggor vid munnen, kindbenen osv.
dvs softbox rak ovanför och kanske lite ljus rakt nerifrån också, tror jag.

saken är den att när jag sätter upp det själv så blir det inte alls rätt.
det blir för hårda skuggor under näsan och ögonhålorna blir inte speciellt mörka alls.

En reflektor under hakan som studsar tillbaka ljuset och lättar upp skuggorna under näsan, är nog en bra start, och ögonen går ju att fixa lätt i PS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.